annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Hoe maak je de Sony 7R & 7S mk2 nog beter.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Hoe maak je de Sony 7R & 7S mk2 nog beter.

Werk nu intussen vanaf ongeveer de Kerstdagen 2015, met m 'n 7R mk2.

Na bijna m 'n hele leven Nikon te hebben gehad. De laatste een D810.

Eigenlijk een beetje de tegenhanger van de Sony 7R mk2.

 

Zou echt niet meer terug willen. Wat kan dit kleine ding een hoop.

Is ie perfect? Komt behoorlijk in de buurt! Om 'm echt perfect te krijgen,

heb ik een paar wensen. Niet eens echt veel!

 

1e. (Deze optie geld niet voor de 7S mk2 - die kan niet croppen)

Film vrij veel met de camera. Gebruik derhalve veel 35mm - resp. APS-C.

Heb om die reden heel bewust gekozen voor de 7R i.p.v. de 7S.

 

Als je met je 70-400 wat "extra lengte" wil, gooi je de boel even op "crop". Dat wil prima.

Omschakeling moet nu via menu. --> Please via Fn. Dat kost veel minder tijd.

 

2e.

Als je nu in slow motion wilt filmen, moet je erg veel handelingen uitvoeren.

Breng dat terug tot 1 handeling in  --> Fn. bijv. 60 frms/sec + 120 frms/sec.

Je moet nu meerdere handelingen verrichten. Lastig, en kost veel te veel tijd.

Filminstellingen en snelheden zijn volstrekt probleemloos in 1 "grip" te wijzigen.

Anders is in veel gevallen, het "moment supreme", al weer voorbij.

 

3e.

Film zelf vaak op 25 frames, 1/50 resp. 1/60 sec. Vanwege "filmisch effect".

Het is fantastisch, dat als je bijv. hebt ingegeven: ISO minimaal 100 - maximaal 16.200

het toestel dit zelf regelt. Er staat dan ISO Auto. LAAT ZIEN, wat de ISO op dat moment is.

Auto zegt niet wat de ISO op dat moment is. Dat moet toch kunnen?

 

Zeg bijv. ISOA of ISA + GETAL wat op dat moment aan de orde is, bijv. 800.

Dan kun je zien wat er zich af speelt. En als dan de maximale ISO is bereikt,

(dat weet je nu niet - er staat immers "auto") kun je zien wat je diafragma gaat doen.

(Met sluiter voorkeuze) Best handig met je scherpte-diepte.

(Met diafragma voorkeuze, weet je wat de sluitersnelheid wordt)

 

4e.

Zorg voor een, naar keuze, "schone", of juist niet schone HDMI-output, op een externe monitor.

In 4K werkt dat nu niet. Dat is volgens mij niet nodig. Vooral erg lastig. (zie speciale bijlage)

 

5e.

Heb inderdaad erg moeten wennen, aan de menu-structuur van Sony.

Maar na enorm veel jaren Nikon, is dat niet vreemd. Snap nu ongeveer, hoe 't in elkaar steekt.

Er is best mee te werken. Maar kan denk ik, beduidend beter.

 

Een regelrechte ramp, blijf ik de "gebruiksaanwijzing" vinden.

Zelfs, als je niet helemaal onnozel bent, zoek je je werkelijk vaak "te pletter" (in die 300 pagina 's)

 

Daar staat overigens wel vrijwel alles in, wat er aan de hand/mogelijk is.

Maar de logica in volgorde, ontgaat mij totaal.

 

Probeer onderwerpen te bundelen. En daarvan een "samenhang" te creeeren.

Een beetje in de sfeer: Ik ga fotograferen, en wil scherp stellen. Wat kom ik dan tegen.

Welke AF? Wat is de beste keuze voor de scherpstelpunten. Etc.

Wil daar best in meedenken. Laat maar weten, of dat op prijs wordt gesteld.

 

6e.

Dat hoef je nauwelijk nog te noemen. Daar heeft vrijwel iedereen 't over.

Een touchscreen. Veel liever nog een draaibaar touchscreen.

 

Al was 't alleen maar, om tijdens een video-opname te kunnen scherpstellen,

op ieder gewenst punt. Dat is echt super. Geen geklooi met knopjes.

Bezitters van een Panasonic GH4, en de Canon 70D, ervaren dat als "ideaal".

 

Als dat komt, ruil ik m 'n camera direct in. Ongeacht wat 't kost. Anders (nog) niet.

 

 

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dit is een mooi lijstje aan suggesties, ze lezen zeker mee bij Sony, alleen moeten er genoeg mensen hetzelfde zeggen op hetzelfde moment om echt iets te zien veranderen...

 

Touchscreen zie ik sowieso nog wel gebeuren, dat moet gewoon, want op dit moment blijven ze pijnlijk achter!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Werk intussen vanaf de Kerst 2015, met de 7R mk2. En sinds een maand of wat met de A-6300 als back-up.

En verschrikkelijk veel, wijkt die niet af. Dat is best weer makkelijk.

 

Ben het met je eens, geen behoefte te hebben aan een enorme aanpassingen.

De 7R mk2, is echt erg plezierig, om mee te werken. Maar kan best wat verbeteringen gebruiken.

 

De eerder genoemde zaken, zou ik graag aangepast zien.

Dat is softwarematig, waarschijnlijk een fluitje van een cent.

En maken de camera, nog weer net iets makkelijker te bedienen.

Lees ze daarom nog maar eens na.

 

Waarbij een "touchscreen" uiteraard als wens nr.1 blijft staan.

Zoals jij al zei, daar loopt Sony hopeloos mee achter. Ben dat volstrekt met je eens.

 

De beweegbaarheid van 't huidige schermpje is niet slecht, maar kan veel beter.

Dus draaibaar maken in alle richtingen.

Als je nu in portrait werkt, is dat erg lastig. Dan blijft de vertikale hoek t.o.v. de camera steeds gelijk.

Is 't eigenlijk net een vast scherm.

 

Met wat zon e.d. is dat, op z 'n zachts gezegd, erg lastig.

Ook tijdens video, is een schermpje aan de zijkant soms erg plezierig. Zeker met felle zon.

Om maar niet te spreken, van steeds vaker gebruikte selfie 's.

Waarbij het schermpje aan de voorkant zichtbaar moet zijn.

De Panasonic GH4 heeft dat prima opgelost. Ook de Canon 70D heeft dat goed voor elkaar.

 

Als 't maar half kan, zou een standaard ingebouwd ND filter, ook erg plezierig zijn.

Waarom wel in videocamera 's? En niet in fotocamera 's, waar je ook video 's mee kunt maken.

 

Mits dit qua ruimte, in de kleine body 's realiseerbaar is. Geen idee of daar plaats voor is?!

Los van 't feit dat,  losse filters redelijk kostbaar zijn, is 't niet plezierig, dat de eigen zonnekap,

vaak niet meer te gebruiken is. Zeker bij de intussen veel gebruikte ND Vario 's.

 

Gelet op 't feit, dat Sony fototoestellen, perfecte videocamera 's zijn, een overweging waard.

Sony weet als geen ander, dat video 's zonder ND, vrijwel onmogelijk goed zijn te krijgen.

Ook is een foto, met een beduidend mooiere waterval etc., een reden, om dit aan te passen.

 

*

Voor slow motion noch iets bedacht, wat naar mijn smaak, enorm handig zou zijn. Bij de 7R mk2.

Nu moet je eerst in bestandsindeling je kwaliteit instellen. 4K, Full HD of lager.

Bij full HD of lager, kun je tevens het aantal frames per sec. wijzigen.  Dus in slow motion komen.

Bij de A-6300 is 't al iets makkelijker. Die past als je in Slow motion wilt filmen, de kwaliteit zelf aan.

 

Mijn voorstel is. Maak 2 instellingen voor filmen. 1 Voor de gewenste "standaard" framerate en kwaliteit.

En 1 voor slow motion. Geef de standaard instelling altijd voorrang.

Wil je slow motion, bedien die dan, door 1 van de te programmeren knoppen te gebruiken..

1x drukken aan. Nogmaals drukken uit, en terug naar de standaard waarden.

Zorg dat die overgang volstrekt "smooth" verloopt.

Dan kun je een normale framesnelheid op ieder gewenst moment versnellen, en weer afbreken.

Dat is nu al realiseerbaar in de Memory, met draaikop 1 en 2. Maar als je van 1 naar 2 gaat, of anders om,

stopt de film. Bovendien zit bij de 7R mk2, er een blokkeerknop tussen. Bij de A6300 niet.

 

Zoals 't nu is, is 't op de A-6300 al veel beter als op de 7r mk2. Daar is 't, veel te veel gepruts.

2 Handelingen. Bij de A6300 al teruggebracht naar 1.

Op de A-6300 is een extra mogelijkheid geschapen onder "Film Instellingen". (Incl HFR)

Dus je kunt kiezen voor A S M. En een serie voor slowmotion. 1 Automaat en weer A S M.

Maar je kunt dus niet, tijdens een opname overschakelen van 25 naar bijv. 100 frames. Moet vooraf kiezen.

Bovengenoemde oplossing, lost al die problemen op.

 

En als ze dan toch bezig zijn. Verhoog de maximale framerates in de 7R mk2 tot minstens 100.

Zoals de A-6300. Liever nog een tandje meer. Want slowmotion is echt leuk.

 

*

En please Sony, maak je gebruiksaanwijzing toegankelijk. Dat blijft nog steeds een ramp.

Zorg dat je met "zoekwoorden", makkelijk bij 't onderwerp komt.

Zorg dat de gebruiksaanwijzing is te benaderen via de computer. Dat is veel makkelijker als vanaf "papier".

 

Ben intussen al "bere oud". Maar hoop het nog mee te maken!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Intussen staat er een videootje op Sony Rumors, waarin 20 verbeterpunten worden voorgesteld door

Dave Dugdale.

 

Daar zitten best hele goede bij. Een deel er van, overlapt mijn lijstje.

 

*

Als je de commentaren leest, zie je een fors aantal lieden, die zich volkomen vastbijten in hun eigen mening.

Die mening, agressief, met vuur en zwaard verdedigen. Soms/vaak tegen het onfatsoenlijke aan.

Veel tolerantie vind je daar niet meer. Dat vind ik zo langzamerhand storend worden, op diverse forums.

 

*

Opvallend is dat er nogal wat mensen zijn die roepen, dat een 7R mk2 een fotocamera is.

En ze wat hun betreft, de hele film mogelijkheid er omheen weg laten.

Omdat dat uitsluitend kosten verhogend werkt. En ze het toch niet gebruiken. Heb geen idee hoeveel de kosten van een camera zonder filmmogelijkheid, lager zouden uitvallen. Weet iemand dat.

Of maakt het nauwelijks wat uit? Omdat vrijwel alles er al op zit, wat je ook voor video kunt gebruiken?

 

Anderen roepen weer, dat iedere "mirrerless" in feite een video camera is.

Anders had je wel een dslr gekocht. Daar ben ik 't overigens niet mee eens.

 

Zou 't filmpje toch maar gaan bekijken. Is eigenlijk best interessant.

 

Naamloos-1.jpg