annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Deel je camera instellingen (!?)

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Deel je camera instellingen (!?)

Om wat meer een informatief (en interactief?) karakter aan deze camera sectie te geven lijkt het me mooi indien iedere gebruiker zijn of haar camera instelling wil delen. In het verleden (2016/2017) had expert @Portmixus hier ook een topic over gestart en ik kan me herinneren dat ik er na mijn overstap van Nikon naar Sony veel aan heb gehad.

(had graag het oude topic een schopje omhoog gegeven maar kan het niet vinden in de enorme kennisbank van de community...zoeken op is niet het sterkste en dus maar een nieuwe)

 

Juist omdat er in de afgelopen jaren ook weer nieuwe en verbeterde modellen door Sony gepresenteerd zijn lijkt het me voor de Community leden een aanvulling op het gebruik van je camera😀

Natuurlijk zijn er genoeg YT filmpjes en andere informatie te vinden op het wereldwijde web, maar dat is niet altijd gemakkelijk te volgen, te vinden (enorme hoeveelheid) en zijn soms niet geheel correct. 

 

Ik zal zelf starten met m'n A7iii, vragen waarom ik tot die keus gekomen ben zijn natuurlijk altijd welkom.

Hier komt het;

C1; Transport functie (enkele opname, burst etc)

C2; Scherpstel gebied

C3; scherpstelfunctie

C4; AF op ogen

FN; bovenste rij (van Li --->Re)

   1; ISO Auto min. sl.tijd

   2; Stille opname (aan/uit)

   3; WB (auto etc.)

   4; Gevoeligheid AF volg/reactief

   5; Creative style (werkt alleen bij JPG, en soms gebruik ik dat. Weet nog niet of ik die erin houd 😉)

   6; Aanraak functie LCD screen aan/uit

FN; onderste rij

   1; Foto effect

   2; Zebra aan/uit

   3; Peak aan/uit

   4; Stramienlijn

   5; Prio opname media (slot 1 of 2)

   6; Steady shot aan/uit

 

E.e.a. is nog niet in beton gegoten...commentaar en tips altijd welkom!

 

Ennuh, het is niet alleen bedoeld voor de FF serie hoor, APS-C en alle andere camera's ook natuurlijk!

Kom maar door met die van jullie 😎

 

grt, Sigi

 

                

mijn foto's op; 500px en
13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Oh ik heb een overzichtje in mijn presentatie zitten, iets minder uitgebreid. Ik zal eens kijken of ik dat kan exporteren dan plaats ik het nog wel even hier.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

De 2 keer 6 functies onder de FN-knop heb ik ongewijzigd gelaten:

transportsnelheid - flits - flitscompensatie - scherpstelmodus - scherpstelgebied - belichtingscompensatie

ISO - lichtmeetfunctie - AWB - DRO/Auto HDR - Creatieve stijl - SteadyShot.

Eerlijk gezegd: een aantal gebruik ik hier nauwelijks van.

 

C1 Scherpstelfunctie

C2 scherpstelgebied

C3 geen idee wat die doet momenteel

C4 idem.

Middenknop ISO (rond draaien) en midden daarin: Af op de ogen.

 

Nu zou ik graag C1 willen instellen op inzoomen bij MF en C2 op inzoomen op getoonde foto, maar dat kan ik niet vinden.

 

BTW: @Sigiphoto: heb je nu een A7iii of een A7Rii??? Je spreekt over beide... 😉

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@harmnld

 

Sinds vorig weekend de A7iii 😁, bewuste keuze om "terug" te gaan naar 24 MP. Wel lang over getwijfeld trouwens,

maar zoals ik in het verslag van de Sony Experience Haarlem ook al benoemde link , ik crop niet zo gekke veel, en wilde graag een iii serie vanwege het sterk toegenomen gebruiksgemak. (de joystick en het verbeterde menu). 

Ik zou overigens niet veel meer te wensen hebben maar een A7 serie met bijv. 36 MP zou ik een mooie tussenmaat qua sensor vinden (in het huidig systeemcamera geweld).

Kan natuurlijk best zijn dat Sony binnenkort met een A7iv uitkomt maar wilde daar niet op wachten....

 

Ik heb overigens mijn A7R2 heel goed in kunnen ruilen...goed op passen helpt zeker! (kreeg keurig inzicht in de database die fotozaken daarvoor gebruiken, het lijkt op LR waarin je je foto's een waardering geeft 😆)

 

Dan nog even je zoektocht naar AF/MF en custombutton, als je de AF/MF standaard button daarvoor gebruikt en je hebt MF geselecteerd dan gaat (ook) de R2 automatisch inzoomen op je scherpstelling.

De gemaakte opname (de "play" knop) kun je inzoomen met je centraal scrollwieltje en/of op C3 drukken tijdens bekijken van je foto's op de camera. 😉

 

Maar we raken off topic! Het gaat hier om instellingen die een ieder gebruikt dus kom maar door o.a.  @lescatalpas , @Turbopadje , @Tjardi , @Instaphoto en andere (voorheen) actieve community leden.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

In grote trekken heb ik mijn custom buttons net als Sigiphoto staan.  Met 1 uitzondering, die misschien handig kan zijn voor mensen die met hun linkeroog door de zoeker (moeten) kijken:  De back button focus (af-on) zit voor ons op een onhandige plaats. Ik gebruik de af-on button om te switchen tussen full frame en apsc en de AEL button als back button focus. Die zit voor links-oogigen (is dit Nederlands?) net wat handiger.  Nog een handige voor mij: De keus tussen animal eye auto focus en human eye auto focus heb ik onder de middelste knop van het wieltje  (waar rechts iso afstelling zit) gezet.  Een andere waar ik veel gebruik van maak is de iso auto snelheid aanpassing, die heb ik op de bovenste balk staan van he functie menu (Fn) 

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@lescatalpas 

 

die tip van onder middelste wieltje is top!👌

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Wil nog wel een keertje mijn instellingen, laten weten.

Je weet Sigi, waarom ik destijds, na bijna 1000 bijdragen, ben opgestapt. Dat lag zeker niet aan jou!

Daarom heeft mijn medewerking, vooral een tijdelijk karakter. Of ik doorga, ligt aan de reacties.

*

Maar heb daarbij, nog wel een verhaaltje vooraf.

 

De belangrijkste knop op de camera vind ik, nog steeds:  Fn = function.

Daarmee heb je, in 1x 12 functies in beeld. Waar vind je dat?

Die haal ik "altijd" te voorschijn, voor ik een foto maak, resp. ga filmen.

 

Gelet op de omstandigheden, weet ik dan exact, wat ik moet/wil aanpassen.

De meest gebruikte aanpassingen, heb ik staan onder C1 - C4.

Heb dezelfde als standaard, omdat ik die juist gekozen vind.

 

Maar door even de controle te hebben, via Fn, heb je 12 functies, die wezenlijk zijn, in beeld.

(En die kun je ook nog eens zelf kiezen)

*

Heb in de bijlage staan, hoe mijn invulling is.

Heb gelet op 't feit dat ik ook veel film, geprobeerd, een scheiding te maken,

in film/resp. foto onderwerpen.

*

Hoop verder, dat er wat met de info wat gedaan wordt. Het is oorspronkelijk bedacht door Proximus,

die mij, toen ik overstapte van Nikon D810, naar Sony, destijds 7R mk2, enorm geholpen heeft.

In de tijd dat ik overstapte heeft Proximus van alles en nog wat geprobeerd, de zaak aan de loop te krijgen.

Vervelend genoeg, is dat vrijwel mislukt. Anderhalve man en een paardenkop, reageerde.

 

Want wat kun je veel meer instellen, aan een systeemcamera, als Sony,

dan aan een DSLR, als Nikon , Canon, Nikon. En dat besef je je nauwelijks.

 

bijlagen:

SONY ILCE-9 AF Settings 01.jpgSONY ILCE-9 AF Settings 02.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Tjardi  Dank voor je reactie, ik weet dat je ook al een tijd deze community volgt en voedt 😉😁

 

Laten we met elkaar weer de interactie van 2016/2017 vorm geven, ik heb er (ook) altijd veel aan gehad!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Ik doe wel mee, hoor 😉.

Maar ja, hobbyist naast het werk.

 

Al die instellingen, heel mooi, maar in hoeverre gebruik ik die als hobbyist (nog geen 10k aan foto's per jaar 😁) allemaal?

 

Wat ik op mijn A7RM2 nog mis (of niet weet te vinden) is het inzoomen op het scherm bij het bekijken van een gemaakte foto. Die zou ik graag onder mijn C2 willen hebben.

Nogmaals: de 12 functies onder FN zijn wat mij betreft perfect.

De Memory-standen, ik heb er niet 1-2-3 een doel voor.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@harmnld   Als alle knoppen en andere instellingen naar je zin staan verander je ze ook niet zo vaak. 

Op je a7rii zit het terugkijken vergroten onder de knop c3. De meeste knoppen kun je 2 functie geven: 1 voor fotograferen en 1 voor terugkijken. Makkelijk af te stellen in het grote menu. (misschien kan je er ook nog wel een film functie aan geven, maar dat weet ik niet zeker, ik film praktisch nooit) 

De memory standen zijn toch wel handig en zijn de moeite waard om te programmeren. Zelf heb ik ze ingedeeld zoals aanbevolen door Mark Galer:  1 voor actie fotografie, 1 voor portret fotografie en 1 voor landschappen. Deze vormen een prima basis instelling die je dan weer gewoon kan fine tunen zonder dat je weer uit memory 1, 2 of 3 hoeft te gaan.  En met 1 draai aan de knop ben je in een totaal andere tak van fotografie sport.