annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Deel je camera instellingen (!?)

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Deel je camera instellingen (!?)

Om wat meer een informatief (en interactief?) karakter aan deze camera sectie te geven lijkt het me mooi indien iedere gebruiker zijn of haar camera instelling wil delen. In het verleden (2016/2017) had expert @Portmixus hier ook een topic over gestart en ik kan me herinneren dat ik er na mijn overstap van Nikon naar Sony veel aan heb gehad.

(had graag het oude topic een schopje omhoog gegeven maar kan het niet vinden in de enorme kennisbank van de community...zoeken op is niet het sterkste en dus maar een nieuwe)

 

Juist omdat er in de afgelopen jaren ook weer nieuwe en verbeterde modellen door Sony gepresenteerd zijn lijkt het me voor de Community leden een aanvulling op het gebruik van je camera😀

Natuurlijk zijn er genoeg YT filmpjes en andere informatie te vinden op het wereldwijde web, maar dat is niet altijd gemakkelijk te volgen, te vinden (enorme hoeveelheid) en zijn soms niet geheel correct. 

 

Ik zal zelf starten met m'n A7iii, vragen waarom ik tot die keus gekomen ben zijn natuurlijk altijd welkom.

Hier komt het;

C1; Transport functie (enkele opname, burst etc)

C2; Scherpstel gebied

C3; scherpstelfunctie

C4; AF op ogen

FN; bovenste rij (van Li --->Re)

   1; ISO Auto min. sl.tijd

   2; Stille opname (aan/uit)

   3; WB (auto etc.)

   4; Gevoeligheid AF volg/reactief

   5; Creative style (werkt alleen bij JPG, en soms gebruik ik dat. Weet nog niet of ik die erin houd 😉)

   6; Aanraak functie LCD screen aan/uit

FN; onderste rij

   1; Foto effect

   2; Zebra aan/uit

   3; Peak aan/uit

   4; Stramienlijn

   5; Prio opname media (slot 1 of 2)

   6; Steady shot aan/uit

 

E.e.a. is nog niet in beton gegoten...commentaar en tips altijd welkom!

 

Ennuh, het is niet alleen bedoeld voor de FF serie hoor, APS-C en alle andere camera's ook natuurlijk!

Kom maar door met die van jullie 😎

 

grt, Sigi

 

                

mijn foto's op; 500px en
13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Kijk, dat van die C3 wist ik dus niet (kon het ook niet echt vinden in de handleiding).

Thanks!

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@harmnld 

Als je erg weinig fotografeert, wel een prijzig toestel hebt, wat veel kan,

zul je de camera zorgvuldig moeten instellen.

Anders gaat er het nodige fout. Resp. kan er het nodige fout gaan.

 

 

Of je moet alles op automatisch zetten. Dan is het aantal missers gering.

De knop P. van programm, combineert sluitertijd met diafragma, zodat er dan vrijwel niets verkeerd kan gaan.

Maar hij neemt dan altijd de middelste waarden, van de 2 genoemden.

Daardoor vrijwel altijd correcte foto 's.

Maar als je wilt werken met scherptediepte bijv., zul je toch zelf dingen moeten doen.

 

En als je specifieke dingen scherp wilt hebben in je foto, en andere dingen niet,

moet je met de breedte van je scherpstelpunt spelen. En met je diafragma spelen.

En dat krijg je vrijwel uitsluitend onder de duim, door 't veel te doen.

*

Verder kent de Sony intussen 2 soorten handleidingen.

De ouderwetse waar alles punt voor punt geregeld heeft, is een ramp om wat te vinden.

 

De nieuwere heeft een veel betere onderwerp gerichte aanpak. Werkt daardoor veel gemakkelijker.

Suc6

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Sigiphoto 

 

Om te beginnen, heb ik de camera instellingen van Portmixus nog bewaard.

Je vindt ze in de bijlagen.

*

Ook ik ben heel bewust terug gegaan van een camera met veel pixels  7R mk2, naar de A9.

Heb daardoor veel meer vrijheid in de sluitertijdenrange.

 

Weet nog uit m 'n Nikon periode, toen ik met de D800 werkte, dat er in die periode erg veel geklaagd werd,

over onscherpte in de foto 's. Had voordien de D7, waar ik dat nooit mee had.

Dat betrof allemaal bewegingsonscherpte, door te lage sluitertijden.

Want de D800 (zelfde sensor als de 7R mk2) is erg kritisch, en je moest zeker 2 a 3 stops hoger gaan zitten,

wilde je zeker zijn van een goed resultaat. Bij weinig licht moest je dan altijd met je ISO aan de slag.

 

Nu, met de A9, die ook rond de 25 Gb sensor zit, is dat probleem volledig over.

Heb het er wel eens over gehad met Albert Dros, die aangeeft, soms foto 's aan te moeten leveren voor bushokjes. Ja dan ga je met een te kleine sensor de bietenkar op.

 

Maar ook ik, bekijk m 'n foto 's eigenlijk nooit groter als op m 'n 55 inch TV.

En heb er vergrotingen van laten maken van minstens 1 meter breed, die perfect zijn.

Ergo, ik wil beslist niet weer, een "te grote" sensor.

 

De fabrikanten willen ons maar al te graag doen geloven, dat meer pixels betere foto 's brengen.

Dat kan, maar hoeft niet altijd waar te zijn.

 

En als je een foto erg hebt moeten croppen, kom je soms wat te kort.

Maar dat komt niet te vaak voor bij mij.

 

Zal de foto van 't museum in Giethoorn, gemaakt met erg weinig licht, en geen flits

(ik heb de pest aan flitsen) even meesturen.

Camera A9 + 24-70 GM Iso wel behoorlijk opgeschroefd, maar geen greintje ruis.

En de foto is uit de hand gemaakt, met 1/30 sec.

 

A6300 - Settings Portmixus 01.jpg

A6300 - Settings Portmixus 02.jpg

 

Museum Olde Maat Uus.jpg

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo @Tjardi 

 

Dank voor je bericht.

Ik werk standaard in de P, maar weet de beide draaiknoppen voor diafragma en sluitertijd zeker te vinden. Ik weet dat P vrijwel altijd goed beslist, maar soms wil ik net wat anders.

Ik heb gelukkig in mijn korte leventje al een jaar of 30-35 foto-ervaring en autodidactiek achter de kiezen plus wat korte cursussen en eerlijk gezegd, ik voel me een gevorderde hobbyist, maar absoluut geen professional. Per jaar schiet ik een kleine 10k foto's.

 

En handleidingen, irritant, want wat je wilt weten kun je niet (snel) vinden en wat je niet nodig hebt, staat er in.

Ik vermaak me wel.

Deze plaat is nog geschoten met mijn A7Ri en bestaat uit 4 in elkaar gestitchte foto's...Ik mopper niet.20190914-13486tem490-A7R1 Adobe_stitch crop verkleind.jpg

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek