Deel jouw ervaring!
Hallo,
ik ben sinds kort een blije bezitter van een A6000.
Er valt me een ding op en ben benieuwd of dit normaal is.
In de stand P, A, en S kan ik een belichtingscompensatie toepassen van 5 stops.
Ga ik echter werken in stand M, dan komt mijn belichtingscompensatie niet verder dan 2 stops.
Ik kan wel verder over- of onderbelichten en dat zie ik dan ook wel op het schermpje, maar hij blijft maximaal -2 of +2 aangeven.
Hebben meer mensen hier last van?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Hallo @Ldoetje
Welkom op het forum!
Het is volkomen normaal (en al jaar en dag zo bij Sony camera's) dat het van -2 naar +2 gaat. Ik kan ergens begrijpen dat je meer zou willen zien, maar het wordt louter indicatief aangegeven. Dit wil zeggen dat de cijfers zullen knipperen als je bijvoorbeeld donkerder dan -2EV aan het belichten bent, of knipperen wanneer je hoger dan +2EV aan het belichten bent.
Wat ik doe in die situatie is "zelf" rekenen met stops vertrekkende van bijvoorbeeld een -2EV.
Het is dus normaal, misschien vervelend voor sommigen, maar je leert er snel mee omgaan (omzeilen?). Het is alleszins geen bug!
Hallo @Ldoetje
Welkom op het forum!
Het is volkomen normaal (en al jaar en dag zo bij Sony camera's) dat het van -2 naar +2 gaat. Ik kan ergens begrijpen dat je meer zou willen zien, maar het wordt louter indicatief aangegeven. Dit wil zeggen dat de cijfers zullen knipperen als je bijvoorbeeld donkerder dan -2EV aan het belichten bent, of knipperen wanneer je hoger dan +2EV aan het belichten bent.
Wat ik doe in die situatie is "zelf" rekenen met stops vertrekkende van bijvoorbeeld een -2EV.
Het is dus normaal, misschien vervelend voor sommigen, maar je leert er snel mee omgaan (omzeilen?). Het is alleszins geen bug!
Ok super, dan is dat iets wat ik in mijn achterhoofd ga houden.
Wel raar eigenlijk!