annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

AF/MF Toggle button werkt niet?

profile.country.NL.title
GerardNijenbrinks
Lid

AF/MF Toggle button werkt niet?

Ik heb zojuist m'n A7M2 terug van z'n tweede reparatie. De eerste keer was de sensor defect en vertoonde magenta vlekken. En nu onlangs bleef de SD-kaart niet meer op z'n plek zitten, die klikte niet meer vast zeg maar.

 

Beide keren prima opgelost door Tech Repair, onder garantie, hoewel het de laatste keer wel meer dan een maand duurde. Gelukkig had ik m'n good ol' Nikon D300s nog 😉

 

Echter nu lijkt van m'n A7M2 het AF/MF <-> AEL schuifje niet meer te werken. Onafhankelijk van hoe ik op page 2 in de Custom Key Settings de functie van de AEL Button en de AF/MF Button instel, de functie van het knopje is altijd dezelfde, namelijk die ik bij AEL Button ingesteld heb.

 

Ik heb het ook met meerdere lenzen geprobeerd, en zelfs zonder lens. Het is altijd gelijk.

 

Ik kan en wil eigenlijk niet geloven dat m'n A7M2 wéér defect is. En ik kan en wil hem zeker niet wéér meer dan een maand missen.

 

Doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd? Kun je bijvoorbeeld de werking van het schuifje op de één of andere manier uitzetten, zodat de button altijd als (de misschien meest voor de hand liggende) AEL functie werkt?

 

Ik heb de uitgebreide How To Use manual (257 blz) meerdere malen doorgespit maar kan het niet vinden.. Wie heeft een idee?

 

Dank voor het meedenken, groet,

 

Gerard

 

AF/MF - AEL schuifje


ILCE-A7M2 / SEL2870 / SEL30M35 / SEL90M28G
8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Er zijn geen trucjes, als je echt dezelfde functie krijgt, dan is er weer een defect.

 

Om zeker te zijn: stel beide functies eens totaal anders in: bv AF-gebied voor het een en bv. iso voor de andere.

Schuif het hendeltje ook een enkele keren strak heen en weer...als hij dan nog steeds dezelfde functie geeft, werkt je schuivertje niet naar behoren.

 

Misschien dan ze bij de reparatie iets niet goed op hun plaats hebben gezet... zou echt balen zijn!

 

Vooral: een maand voor reparatie? Dat mag echt wel sneller!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
GerardNijenbrinks
Lid

Dank je voor je reaktie Portmixus,

 

Maar dat had ik al gedaan. Ik heb zelfs de Button functie in de AEL stand helemaal uit (op Not Set) gezet, en dan dus de button functie voor de AF/MF stand gewoon op AF/MF Toggle laten staan.

 

En dan doet de Button gelijk in beide standen helemaal niets. Niet met het schuifje in de AEL stand (wat dan dus juist is), en ook niet met het schuifje in de AF/MF stand (wat dan dus niet klopt).

 

Dat er iets bij een reparatie niet goed gegaan was, was ook al in mij opgekomen. Ik weet zeker dat het schuifje goed werkte want ik heb het regelmatig gebruikt in het verleden.

 

Ik begin langzaamaan verdrietig te worden...

 

😞

 

Gerard


ILCE-A7M2 / SEL2870 / SEL30M35 / SEL90M28G
profile.country.NL.title
GerardNijenbrinks
Lid

Ik heb de vraag ook bij het Sony Support Centre neergelegd, maar ben bang dat ze me niet goed begrijpen. Hier is hun antwoord:

 

"
Ik begrijp dat u graag wilt weten of er een functie is om de AF functie uit te schakelen. Er is sinds kort een software versie uitgebracht die de AF functie heeft veranderd, dus ik verwacht niet dat het een defect is, maar ik ben benieuwd welke software versie u op uw camera heeft. Dit kan u terug vinden door de stappen van de volgende link te volgen: https://www.sony.nl/support/nl/content/cnt-dwnl/prd-dime/sony-ilce7m2-firmware-update-v320-win/ILCE-...

Is dit de nieuwste versie, dan raad ik u aan het toestel te initialiseren.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Indien u naar aanleiding van bovenstaande reactie nog vragen heeft, kunt u op deze e-mail reageren, of telefonisch contact opnemen met het Consumenten Informatie Centrum via 020 658 1888 voor Nederland en 070 222 130 voor België. Telefonisch zijn we bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9:00 uur tot 18:00 uur.

Met vriendelijke groeten,

Johanna
SONY SUPPORT TEAM

"

 

Of zou het inderdaad iets te maken kunnen hebben met de nieuwe frimware versie; ik heb versie 3.20 er inderdaad al op staan..

 

En wat zou ze bedoelen met 'het toestel te initialiseren'? En hoe doe je dat?

 

Groet, en een ieder nogmaals dank alvast voor het meedenken,

 

Gerard


ILCE-A7M2 / SEL2870 / SEL30M35 / SEL90M28G
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Het toestel initialiseren kan nooit kwaad, het is een soort van harde reset.

 

Bij het laatste tabblad / gereedschapskistje in het menu zit een item 'camera reset'

Hier kun je kiezen uit camera settings resetten of initialiseren. 

Kies dan het laatste.

 

Succes! En we horen graag of het wat geholpen heeft.

profile.country.NL.title
GerardNijenbrinks
Lid

Dank je voor je antwoord Amfion,

 

Ik had die reset functie gezien inderdaad, maar ben er een beetje bang voor. Ik heb mijn camera volledig naar mijn hand en gebruik ingesteld, met vrijwel onder alle knoppen en knopjes andere functies als hoe de camera af fabriek ingesteld is. Ik kan hem echt met m'n ogen dicht (bij wijze van spreken) op het gevoel bedienen nu.

 

Dat is vast allemaal weg als ik de camera reset... 😞

 

Maar goed als laatste optie en hopelijk redmiddel zal ik je advies toch opvolgen en ga m'n camera zodadelijk resetten. Ik hou je op de hoogte..

 

Ik had zelf nog de hoop dat het door de nieuwe firmware versie 3.20 gekomen was. Dat daar een bugje inzit ofzo.

 

Is er iemand hier in de community (die dit leest) die ook de firmware 3.20 geinstalleerd heeft en het probleem met het AM/MF - AEL schuifje niet heeft?

 

Groet,

 

Gerard


ILCE-A7M2 / SEL2870 / SEL30M35 / SEL90M28G
profile.country.NL.title
GerardNijenbrinks
Lid

Nou Amfion,

 

Je raad opgevolgd en de camera geinitialiseerd. En inderdaad waar ik bang voor was, en begrijpelijk ook natuurlijk, al m'n persoonlijke instellingen kwijt.

 

En helaas heeft het m'n probleem ook nog eens niet opgelost. De Button op de AF/MF <-> AEL selector (shuifje) heeft nog steeds als enige functie die er bij de AEL stand ingesteld staat. Er verandert niets als ik hem naar AF/MF schuif, de Button blijft altijd de AEL lock functie uitvoeren. Het schuifje werkt gewoon niet.

 

Ik wordt er nu toch langzaamerhand wel verdrietig van. Ik heb m'n camera misschien net 2 weken terug van de laatste Reparatie bij Tech Repair en het begint er nu toch wel heel sterk op te lijken dat ik hem alweer (3e keer) terug kan sturen.

 

Ik ben studio fotograaf (Studio Scheef in Den Haag) en zou de A7M2 graag professioneel inzetten, maar ik wordt hier toch niet heel gelukkig van. Zeker niet omdat de laatste reparatie (SD kaartje bleef niet meer zitten) meer dan een maand geduurd heeft. Ik had plannen om de A7M2 te upgraden naar de A7RM2 maar daar begin ik nu toch ook sterk aan te twijfelen.

 

Natuurlijk, alles kan een keer kapot gaan, maar dit hebben we met onze Canon en Nikon apparatuur toch (gelukkig) nooit meegemaakt. En als er dan een keer iets is is de camera altijd binnen afzienbare tijd weer terug.

 

Jammer...

 

Groet en wederom dank voor het meedenken,

 

Gerard


ILCE-A7M2 / SEL2870 / SEL30M35 / SEL90M28G
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

 Aaah, da's jammer om te horen!

 

Ik was er ook wel een beetje bang voor dat het een hardware - en geen software probleem was...  Maar in dit geval de moeite van het proberen waard.

 

Ik gebruik mijn A7r (de oerversie) professioneel en ken genoeg fotografen die hetzelfde doen met diverse A7 modellen. Naar aanleiding van je reparatieverleden kan ik me voorstellen dat je er wat huiverig voor bent, maar ik heb het gevoel dat er in jouw geval echt sprake is van de wet van Murphy, maar dat het niet representatief is voor de kwaliteit van de camera's. 

 

Weet niet of je inmiddels contact hebt opgenomen met Techrepair? Omdat je de camera niet in goede orde terug gekregen hebt kunnen zij misschien iets onder coulance doen? 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Dit is erg jammer om te horen. Ik heb dit zelf ook eens mogen ondervinden. Ook bij het repareren van het toestel ontstonden er nieuwe problemen. Om je camera dan weer 3-4 weken kwijt te zijn is natuurlijk extreem. Omdat de nieuwe schade hoogstwaarschijnlijk is ontstaan door de reparatie houden ze hier meestal wel rekening mee. Zo niet, laat het dan hier even weten. Er zitten hier mensen die er vaak wel wat meer vaart achter kunnen zetten :slight_smile: