annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A6000 Instellingen met uitleg en menu referentie

OPGELOST
profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

A6000 Instellingen met uitleg en menu referentie

Ik heb, na de irritatie over de menu structuur en de ernorme maar onpraktische handleiding van SONY, een samenvatting gemaakt van de instellingen. Hierin opgenomen de locatie in het menu en een volgorde gegeven naar 'belangrijkheid' in gebruik. Als je dit document kopieer naar Word kan je het naar eigen behoefte sorteren en (nog belangrijker) aanpassen.

 

Reacties graag op dit forum.

Veel profijt ermee!

 

< EDIT: verouderde link verwijderd, klik op "Ga naar oplossing" om documenten te downloaden >

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
Anonymous
Niet van toepassing

Toegevoegd als bijlage aan dit bericht vinden jullie de 3 documenten als .docx bestanden. Hartelijk dank voor alle hulp, Ronald!

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

75 ANTWOORDEN 75
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Netjes, bedankt namens de gehele community.

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Bedankt Ronald! 

 

Meteen bovenaan gezet. Duidelijke handleiding :slight_smile:

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Ik denk dat je de verkeerde tag(?) bovenaan in de aanbevelingen heb gezet - dat was de eerste zonder de link. Het moet zijn: "A6000 Instellingen met uitleg en menu referentie"

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Enorm bedankt. Dat moet een enorme bak werk geweest zijn!

 

Heb zelf geen A6000, maar die zou er als "backup-camera" best eens kunnen komen.

 

Denk dat er ook zaken zijn die behoorlijk in de richting gaan van de  7R mk2.

 

Heb intussen "wat te lezen-studeren".

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Het was een bak werk, maar heel leerzaam. Als je nog nooit auto gereden hebt, moet je toch ook eerst weten waar alle knopjes, pedalen en pookjes voor dienen voor je je goed op de weg kan concentreren - en in ons geval op 'het plaatje', waar het utieindelijk om draait.

 

Ik heb nog een (brandende) vraag: wat was jouw overweging om voor een 7R te kiezen? Ik heb daar ook naar gekeken, maar het enige echte voordeel dat ik kon vinden was de fullframe sensor. Maar een fullframe leek mij alleen van nut voor grote afdrukken - wat voor mij (nog) niet aan de orde is. Verder verwachtte ik wel van de overstap van de 1"sensor (in m'n RX100) naar de veel grotere APS-C sensor minder ruis bij hoge ISO, maar daar zie ik geen verbetering in (dat was de enige teleurstelling). Dus ik verwacht dat het bij een full frame ook niet beter wordt.

En dan is er natuurlijk nog het voordeel van de betere crop factor, die minder hoge eisen aan de lens stelt. Maar meer kan ik me niet bedenken. De hogere aanschaf prijs (niet niks natuurlijk) was bij mijn keuze geen afweging - maar de grotere omvang en vooral het gewicht zeker wel.

Het is pure nieuwgierigheid - vooral naar feiten waar ik (nog) geen weet van heb. Alvast bedankt voor je reactie.

 

 

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Nog een vraag: ik hoor ook graag je commentaar op m'n (met name cursieve) tekst in het "A6000 Instellingen - document, waarin misschien 'wijsheden' staan - die ik ook maar zelf bedacht heb en voor correctie / verbetering vatbaar zijn.

Ik werk nog aan een (short list) handleiding, hoe om te gaan de primaire instellingen en vooral hun onderlinge relatie. Ik wil m'n hoofd vrijmaken van "heb ik alles wel goed ingesteld", zodat ik mij beter op de compositie kan concentreren.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@ RonaldC

 

Ik heb m 'n hele leven vrijwel gewerkt met Nikon. De laatste een D810. Een zeer forse, zware camera.

Uitstekend voor fotowerk, maar een zeer trage AF-C.

Dus volstrekt ongeschikt voor automatische scherpstelling tijdens video.

 

Alhoewel de 7R mk2 veel lichter is, zeker in combinatie met de lenzen,

is 't gewicht wat mij betreft, niet doorslaggevend geweest.

 

Belangrijkste reden van inruil, was een zeer snelle AF-C, vooral bij video.

Gebruikte met de Nikon een DJI Ronin M. Die uitstekend werkte. Maar hardstikke zwaar was.

Als je enige tijd met een kg of 6 voor je lichaam staat te stoeien, lijkt dat na een halfuurtje wel 60 kg.

 

Omdat je dus niet aan je toestel kunt komen, moest je electrische focus pulling hebben.

Die is zeer kostbaar. Maar belangrijker nog, als je alleen werkt, kom je handen te kort.

Of je moest werken met de lens ingesteld op een bepaalde afstand.

En je dan binnen de grenzen houden, qua scherpte.

 

Dat gaat vaak grotendeels goed. Maar soms zit je er net buiten. Een mislukte foto kun je weg gooien.

Maar als er onscherpte midden in een shot zit, kun je dat hele shot niet gebruiken.

Kun je opnieuw beginnen. Als dat nog mogelijk is.

 

Ergo ik wilde een camera die in AF-C vrijwel net zo goed was, als iemand die de focus handmatig bijstelde.

(Dit speelde alleen vanaf die Ronin) Want vanaf statief werkte ik al met een rigg en focus pulling.

 

*

Na ellenlang gezocht te hebben naar van alles en nog wat (Canon heeft Dual pixel AF, die 't behoorlijk doet)

Nikon heeft de zo ongeveer de snelste AF. Maar dan alleen voor foto. Niet in live vieuw/video.

 

Tussen de bedrijven door, trof ik een test van de AF-C van de 7R mk2, van DP revieuw.

Die was dermate goed, dat ik de knoop heb doorgehakt.

De 7S mk2, had ik eerst geprobeerd in de winkel, en die was, ondanks dat de camera meer geschikt

was voor video, beduidend slechter dan de AF-C van de 7R mk2.

De Ronin M ruilde ik in tegen een veel kleinere, lichtere, maar uitstekend werkende Came TV. 

 

*

Reden waarom ik beslist full frame wilde, is, dat ik vaak hele stukken weg snijd van m 'n foto's.

Zal even een foto meesturen die dat aan geeft.

Gebruik intussen heel vaak de maatverhouding 1:3 i.p.v. de gebruikele 2:3.

Dan lijken de foto 's heel veel op panorama 's.  Terwijl ze dat niet zijn.

 

Dan gooi je dus heel wat materiaal weg. En zou om die reden aan de krappe kant uitkomen

qua pixels, met fotowerk.

En heb als TV een 50 inch (Oled). Ook daar kun je best wat "hoog pixelig materiaal" op gebruiken.

 

 *

Verder is zeker voor videowerk, een zoeker veel beter te gebruiken dan een beeldschermpje.

In ieder geval bij felle zon. Aangezien de zoeker van de 7R mk2 beduidend groter is dan die van de

A6000/A6300, was dat mede bepalend.

 

Tevens vind ik, hoe goed de A6000 en de A6300 ook zijn, ze enigszins "priegelig".

Zeker als je er, zoals ik ook af en toe doe, een 70-400 lens aan hangt. En dat geldt ook al voor de 70-200.

Dan vind ik de verhouding eigenlijk zoek tussen toestel en lens.

Heb ik 't hele spul niet meer lekker in m 'n handen.

 

Nog een argument waarom ik voor de 7R mk2 heb gekozen. En niet de 7S mk2.

Ik wilde graag kunnen croppen. En dat kan de 7S mk2 niet.

Dan zit je dus eigenlijk weer op 't niveau van de A6000 etc.

Maar heb je het voordeel, dat je van je 70-400 even een 600 kunt maken.

 

Maar werk ook erg graag met m 'n 16-35.

En als je die op je A6000 gebruikt, heb je eigenlijk weer een normale groothoek. In de sfeer van 24-52.

En vooral die extreme groothoek vind ik voor landschappen enorm mooi.

Wil je dat, moet je op je A6000 weer een "nog grotere" groothoek kopen.

Neem aan dat de cropfactor van de 7R mk2 identiek is aan de A6000/A6300. Kon dat niet vinden.

 

En 't laatste argument betreft de IBIS. De stabilisering. Die is in de 7 Serie mk2 uitermate goed.

Heeft de A6000 en A6300 niet. Daar komt alles op de lens aan.

Werk je met lenzen zonder stabilisatie, scheelt het maar zo 2 a 3 stops. En dat is best veel.

 

*

Heb de 7R mk2 nu vanaf de Kerst. Ben er werkelijk enorm tevreden over.

 

Voor huis tuin en keukenwerk heb ik een Nikon 1V1. Die ligt altijd schietklaar in de auto.

Ondanks zijn zeer bescheiden sensor, doet die ook gewoon wat ie moet doen.

Maar is uiteraard niet te vergelijken met de Sony.

Zeker niet qua kleurdiepte.

 

Hoop dat je m 'n roerselen een beetje kunt vatten.

 

TAB_2321 breedbeeld - resized.jpg

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@RonaldC

 

Zal kijken wat ik kan ontdekken.

 

Maar vind het al een onvoorstelbare vooruitgang, dat e.e.a. nu gekoppeld is aan onderwerpen.

 

Wat ik in elk geval mis in de standaard uitvoering, is dat als ik iets wil weten over bijv. scherptediepte,

niet verwezen wordt naar de pagina 's, die daar mee te maken hebben.

 

Dat heeft jouw verhaal wel.

 

Mocht ik wat zinnigs vinden hoor je dat.

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Heel leerzaam. Aan het croppen achteraf, had ik helemaal nooit gedacht (!), terwijl ik dat best wel vaak heb gedaan of wilde doen, maar met het formaat uit m'n R100 word dat al snel bagger. Fijn dat je me daar op gewezen hebt - een overweging voor de aanschaf van een 7.

Heel leerzaam verhaal. Mooie foto - alleen zou ik dan niet weten wat je ervan weg moet gooien - om tot een 'gangbaar' afdruk formaat te komen. Dat stelt je dan wel weer voor dilemma's, waar je geen last van heb als je de keuze voor de compositie vooraf moet maken. Ook heb ik mezelf de uitdaging gesteld direct betere foto's te maken in plaats van achteraf te gaan 'op-pimpen'. Maar dat moet ik nog avonturen.

 

Ik realiseerde me ook nog maar pas dat ik fotografeerde als ware het een analoge camera - 'elke foto is er een minder op het rolletje'. Zal m'n leeftijd zijn. Vooral de 11 frames per sec. vindt ik geweldig om tijdens een actie een betere foto te maken. Laatst op de kermis geweest en dan zie je wat dat oplevert - zo'n foto van gillende mensen die in een bakje voorbij schieten - en waar je anders altijd te laat bent met een enkele opname.

 

En voor wat betreft het gewicht - dat is een leuke en geeft aan hoe relatief zoiets is. Ik kom van een RX100 (320 gr) - die ik vaal in m'n zak meeneem en nog steeds zal doen voor 'een plaatje'. Maar jij kwam van de andere kant (6 kg!). 

 Bedankt voor alle info