annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A6000 - gebruik van AF vergrendeling?

profile.country.BE.title
Ingeoo
Lid

A6000 - gebruik van AF vergrendeling?

Wanneer ik met mijn camera foto's wil maken van (snel) bewegende voorwerpen slaag ik er niet in om zelf uit te kiezen waar ik op wil focussen : de 'blokjes' lijken als het ware zelf te kiezen wat ze willen volgen, binnen het scherpstelgebied (maar ze gaan er vreemd genoeg ook soms buiten) - ik gebruik daarbij scherpstelgebied 'breed' of 'zone' en 'AF on' (al geprobeerd via de sluiter en niet via de sluiter).

De blokjes pikken daarbij ook niet altijd de beweging op, soms gaan ze een soort van zoeken aan de hele verkeerde kant en tegen de tijd dat ze de acrtie gevonden hebben is het moment vaak al voorbij.

Hoe het in de gebruiksaanwijzing staat weet ik, maar dat helpt me totaal niet vooruit.

 

Kan iemand me zeggen of ik iets fout doe, zo ja, wat? Of moet ik ermee leven dat dit de beperkingen van deze camera zijn?

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Ingeoo

 

Fijn, en leuk, dat je zo reageert.

 

Hoop, dat je de essentie van 't gebruik van de verschillende lenzen, snapt.

Uit je antwoord blijkt van wel.

De 55-210 mm, zal ongetwijfeld voor de meeste problemen zorgen. Vooral in "tele".

De 50 mm, voor de minste.

 

De scherptetabellen in DOF, geven dat onmiskenbaar aan.

 

*

Je zegt, dat je de grotere diafragma 's plezierig vind, (f. 2.8 - f. 5.6) maar dat je dan ook geconfronteerd wordt,

met de geringe DOF (=Depth on Field = Dieptescherpte) Ja, dat is de consequentie.

 

Als je zorgt, boven de f. 8, te gaan zitten, zul je zien, dat vrijwel je hele beeld, scherp wordt.

En dat is aan te bevelen, als je je hele foto, scherp wilt!

 

*

Omdat ik zelf niet de A-6000 bezit, ken ik de effecten van de Eyefocus op die camera niet precies.

Portmius geeft aan, dat de effecten van Eyefocus met de A-6000 niet geweldig zijn.

 

Ik ken ze slechts, met de A-6300 en met de opvolger, A-6500. En met de 7R mk2.

't Is ongelofelijk, hoe goed die werken.

 

Zelfs zo goed, dat ik moet uitkijken, als ik Eyefocus heb ingesteld, dat ze niet scherp stellen op een foto

van de kinderen, die ik in huis heb staan.

 

Weet niet exact, of Eyefocus ook werkt zonder gezichtsherkenning. Ik heb beiden altijd samen aan staan.

Maar weet vrijwel zeker, dat ook "hondenogen" worden opgepakt.

 

*

Weet ook nog, dat op "enig moment", dat Eyefocus niet meer werkte.

Dat kwam, omdat m 'n vrouw toen, zo lang haar had, dat het niet meer werkte.

(Staat ook in de gebruiksaanwijzing)

Pas toen ze de "Pony", uit haar ogen had verwijderd, ging 't weer goed.

 

Na een "knipbeurt bij de kapper, was 't weer helemaal voor elkaar. Het luistert dus "echt" nauw.

 

Succes.

 

Learning by doing, zeggen de Engelsen. Probeert 't zelf uit!

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goeie tips van Tjardi!

 

Wel 2 kleine opmerkingen:

-De A6000 heeft gewoon GEEN eye-AF in AF-C (enkel in AF-S)

-Hogere F-waarden leiden tot meer scherptediepte en een grotere kans op een "scherpe" foto...MAAR dan moet je rekening houden met 2 andere zaken: om een hogere F-waarde te kunnen gebruiken ZAKT de sluitertijd (of de iso wordt opgeschroefd). Dit leidt op zijn beurt weer tot meer kans op onscherpte. Daarnaast -eigen aan de werking van Sony mirrorless camera's- verlies je bij hogere F-waarden licht (m.a.w. het diafragma sluit zich realtime) waardoor het AF-systeem meer moeite heeft om scherp te stellen vergeleken bij een grotere opening (kleiner getal). Vanaf een bepaalde lichthoeveelheid (en daar kan je eigenlijk geen F-waarde op kleven) gaat de camera over van het snelle fasedetectiesysteem, naar het trage (en bijna onbruikbaar voor sport) contrastdetectiesysteem.

 

Het is dus ook een kwestie van een goed compromis te vinden! Op F1.4 sport fotograferen is aartsmoeilijk, maar op F22 evenzeer (want hoge ISO én een AF-systeem dat moeite heeft).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ik was eerlijk gezegd de overgang van de snelle fasedetectie, naar 't langzamere contrast detectie even vegeten.

 

Fotografeer zelf vrijwel nooit sport. Behalve zeilen. En daarbij, valt bewegingsonscherpte erg mee.

Werk altijd met voorkeuze A. En dan ergens rond de f.8. En houdt de sluitertijd goed in de gaten.

Maar 's zomers zit je dan bijna altijd goed. Bovendien doet de IBIS, de rest.

 

Heb vrijwel nooit bewegingsonscherpte. Maar weet wel uit ervaring, dat toen ik over ging op de Nikon D810,

er een aantal mensen waren, die constateerden, dat hun foto 's niet meer helemaal scherp waren.

 

Omdat intussen de lenzen intussen, zo verduveld goed zijn, werd er geadviseerd een paar stops hoger te gaan zitten.

1/30 Uit de hand, met een groothoek, was vroeger (analoog) geen probleem. Maar wordt nu toch afgeraden.

Maar met IBIS wil 't weer. Ik neem liever, als 't kan, iets meer ruimte. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

 

*

't Is misschien goed om op te merken, dat je dat kunt zien, aan de gebruikte "scherpstel-symbolen",

of je met fasedetectie, of contrastdetectie te maken hebt.

 

Weet even weer niet of de A-6000 wat dat betreft identiek is aan de A-6300 en A-6500.

Maar dat weet Portmixus, als "alleskenner" van Sony, vast en zeker.

 

*

Tussen f.4 (met m 'n A-6500 en de 16-35 mm lens) en de f.11 heeft hij de snelle fasedetectie.

Dat kun je zien, door de ongeveer 9 kleine vierkante blokjes, die zich met grote snelheid over 't scherm

kunnen verplaatsen. En aangeven op welke plek ze scherp stellen.

 

Ga ik naar f. 13 - f. 22, veranderen die kleine blokjes in 4 kleine haakjes, en samen een vierkant vormen.

Dan kun je zien, dat je te maken hebt met de veel langzamere, contrast detectie.

 

Terecht merkt Portmixus op, dat je als je dus een groep fietsers, of hardlopende honden wilt "pakken",

je beter kunt werken met de "fasedetectie". Dus tot max. f.11 of iets daar beneden.

 

Het heeft overigens met de lens te maken, waar 't kantelpunt "exact" ligt.

 

Maar ook bij f.9 etc. is je DOF vaak al geen enkel punt meer.

 

Succes.

profile.country.BE.title
Ingeoo
Lid

Ah, dat wist ik niet, dat de keuze van de camera om met fase- of contrastdetectie te werken te maken had met het diafragma, ik dacht (en die uitleg had ik zo ergens gezien in een promotiefilmpje van de A6000) dat hij ze allebei 'naast elkaar' gebruikte (vandaar de benaming 'hybrid')?

Raar, bij het gebruik van AF heb ik die haakjes die jij bedoelt Tjardi nog nooit gezien, wel de 'vliegende blokjes', waarschijnlijk heb ik mijn diafragma nog nooit klein genoeg gehad om die te zien - bewegen die dan ook (tracking)?

Ik ken ze alleen bij het manueel focussen of bij het aangeven van het scherpstelgebied.

 

En klopt, die eye AF blijkt alleen te werken bij AF-S maar - heb ik net geprobeerd - ik geloof dat ook de gezichtsherkenning aan moet, klopt dat, Portmixus? Want in dat geval zal ik die eye-AF bij dieren wel kunnen vergeten, dat zal de cameran wel niet als een gezicht herkennen vrees ik.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Ingeoo

 

De benaming "Hybrid" geeft inderdaad aan, dat de beide soorten naast elkaar worden gebruikt.

Ik meende dat je dat ook nog ergens kon kiezen. Maar weet dat niet zeker. Dacht bij de 7R mk2.

Anders kiest de camera voor jou de beste.

 

De kleine groene blokjes, betekenen: "snelle fasedetectie".

Je ziet een zeer hoge sluitersnelheid. Dus geen spoortje bewegingsonscherpte.

Daardoor een iets opgekietelde ISO.

 

naamloos 2.jpg

 

De "hoekjes" tonen de minder snelle contrastdetectie.

Die zich min of meer, identiek verplaatsen, over 't beeld. Echter minder snel, dan de kleine blokjes.

 

Als je manueel focust lijkt het blokje, op 't blokje hier boven.

Maar is dan letterlijk een blokje. Dus gesloten.

't Zijn hele kleine verschillen. 't Heeft bij mij ook even geduurd, voor dat ik het door had.

Dit blokje is standaard bij de AF-S. Bij AF-C, alleen bij "contrastdetectie".

 

Naamloos-4.jpg

 

Zoals Portmixus al aangeeft, kent de A-600 alleen Eyefocus in AF-S. Niet in C.

Dat kunnen de de A-6300 en A-6500 wel.

En 't model kan zich dan behoorlijk bewegen, zonder dat de camera hem of haar gaat missen.

 

Wat betreft hondenogen, denk ik inderdaad dat het niet lukt. Heb 't op onderstaand plaatje geprobeert.

De teckel van onze dochter.

Maar dat gaat niet lukken. Denk dat dat aan de "structuur" van de ogen ligt.

Terwijl zelfs op foto 's van "mensenogen", de camera direct reageert.

 

Als ik een foto maak van m 'n vrouw, die op de bank zit, met een paar foto 's er achter op de vensterbank,

van de kleinkinderen, moet ik uitkijken dat hij de ogen van m'n vrouw pakt. En niet van de foto 's er achter.

 

_DSC0301.JPG

profile.country.BE.title
Ingeoo
Lid

Nee, dat bewegende 'open blokje' had ik nog nooit gezien, alleen bij scherpstelgebied 'flexible spot' toont hij dat maar dan beweegt het niet, dan moet je het zelf verplaatsen waar je het wil hebben.

Maar heb het net geprobeerd met diafragma 22 en scherpstelgebied 'breed' en dan komen die (trage) blokjes inderdaad, blij dat ik dit weet want zou ik ze voor het eerst in de praktijk hebben gezien zou ik geen idee gehad hebben waarom hij nu weer zo 'raar' deed 😉 .

 

Ik heb het na jouw vorige post waarin je zei dat de eye-AF zelfs werkt op een foto eens met mezelf in de spiegel geprobeerd en dat doet hij inderdaad perfect maar alleen als de gezichtsherkenning aan staat.

 

Technisch gezien verschilt een hondenoog eigenlijk nauwelijks van een mensenoog (het oog zelf dan) maar waarschijnlijk neemt hij ook kleine kenmerken als oogleden en zo mee, én het feit dat ze in een gezicht staan en dat heeft een hond natuurlijk niet. Ik krijg het kleine 'oog-AF-blokje' in ieder geval niet te zien bij een hond 😞 .