annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Het was een dag met heel bijzonder licht. Ik heb genoten!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Het was een dag met heel bijzonder licht. Ik heb genoten!

Dagen als vandaag, zijn er niet veel. Ze hebben hun mogelijkheden, maar ook beperkingen.

 

Vanmorgen was 't eerst, enorm mistig. Geen draad zon.

Maar er was wel heel apart licht. Eigenlijk net niet genoeg, om er een "lief" plaatje van te maken.

 

Uitkijkend vanaf ons balkon, leek het alsof de bomen dichtbij, met veel rijp er op, wel 100 meter

afstonden, van de bomen verderop. Terwijl dat niet zo is. Dat kwam hoofdzakelijk door 't licht.

Dat vind ik erg intigrerend.

Daarbij waren de erg sombere wolkenluchten, soms heel apart.

 

*

Een fors aantal jaren geleden had ik de treurwilg op 't middenveld van de jachthaven,

al eens gebruikt, voor een kerstkaart. Destijds"gepakt" met de Nikon D800.

Nadien nogmaals, met een iets mooier (gouden uurtjes) gloed.

 

Gek he! Dat wil je steeds weer verbeteren!

 

*

Zoals gezegd, vanmorgen eerst, dat "koele" afstandelijke licht. Wat wel een enorme diepte gaf.

 

Ik heb "bijna stikum gebeden, dat er vanavond een gouden uurtje zou komen.

Maar tegen een uur of 4 werd het bijna donker. Kwam de mist weer een beetje terug.

Ik was teleurgesteld.

 

*

Maar wat gebeurt er. Zo opeens, schiet O.L.H. (Ons Lieve Heer) even te hulp.

Het duurde slechts een minuut of 5.

Heb toen heb ik als een haas, mijn statief uit de slaapkamer gehaald.

Mijn hemel, wat een mooie lucht. En 't was opeens niet donker meer.

 

Met dank aan de tips van "Albert Dros", diafragma 18 gekozen. En de White balans op " schaduw".

't Ging zo snel, dat er bijna geen lopen tegen was!

 

Maar ik ben blij, met deze foto 's.

Plaats niet veel foto 's. "Klets" meestal over fotografie. Terwijl ik best, heel veel foto 's schiet.

Maar die nauwelijks "deel".

Hoop, dat jullie deze foto 's kunnen waarderen.

 

*

1e Foto. Toen de zon net was doorgebroken. Maar zeker niet 100% aanwezig was.

(Wazig zonnetje)

Bijna een pentekening in zwart - wit. Dus niet. Kijk maar naar 't toiletgebouw in rood.

Uiteraard weer vanaf ons balkon.

 

DSC01274 - resized.jpg

 

Zo opeens trok de lucht open. ER ZIJ LICHT!  In mijn favorite 1:3, breedbeeld stand.

(Door te croppen)

Omdat er een diafragma van f. 18 werd gebruikt, met ISO 50, is er dus een zeer lange sluitertijd.

Allerlei vreemde strepen in de lucht, daardoor ontstaan, moet ik in fotoshop, nog even wegpoetsen.

 

DSC01275 - resized.jpg

 

En nogmaals een foto, iets meer naar rechts genomen.

Daar gaat zo 'n extreme rust vanuit, naar mijn idee!

 

DSC01279 - resized.jpg

 

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Heel mooie foto's!

 

Het verbaast me hoe wit het in Nederland is! In België is er nauwelijks wat...

 

En je stof ga je toch grondig moeten laten reinigen, dat is wel erg veel :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Plezierig dat je, niet alleen m 'n bijdragen waardeert, maar ook m 'n foto 's. Doet me echt goed!

Te meer, om dat ik niet veel foto 's in stuur. Wel behoorlijke serie 's maak. Die ook op internet zet.

Onder Tjardi. Maar niet deel, met "half" Nederland.

 

Op de Sony Site, meestal vragen heb. Of over dingen praat, die ik niet snap.

Of "goedbedoelde", kritische bijdragen plaats.

 

Vandaag was ik echt zo blij, met dat mooie licht. Dat is een kadootje.

Hoop, dat dat in de foto 's is te zien.

 

Als je normaal gesproken, "onderweg" bent, lukt het vaak niet, die mooie momenten qua licht,

te kunnen gebruiken.

Maar als gepensioneerde "oude man", kun je vanaf je balkon, letterlijk ieder "perfect" moment, mee pakken.

Vandaag bleek, dat dat soms op een paar minuten, aankomt. Vooral rond het "gouden uurtje".

 

*

Had niet in de gaten, dat er zo veel stof op m 'n sensor zit.

Maar zag uiteraard ook, de nodige "troep". Maar verwachte niet, dat dit "vuil" was.

 

Heb direct na je opmerking, de sensor "gekuist", met m 'n stofkwastje. Zal zien wat dat doet.

Maar laat zeker, een dezer dagen, m 'n sensor "professioneel" reinigen.

 

Heb begrepen, dat een systeemcamera, sneller "de klos is", qua stof, dan een dslr.

Omdat de sensor, in een systeemcamera, compleet onbeschermd, in de camera zit.

Maar dit valt me, in mijn geval, best enigszins tegen.

 

Heb m 'n 7R mk2, sinds Kerst vorig jaar. Dus dik 1 jaar.

Wissel mijn lenzen, niet extreem veel. Dan denk je dat de hoeveelheid stof, wel meevalt.

Met name, omdat je "nooit" buiten wisselt. Daar is altijd stof! Maar altijd binnen.

 

Dan denk je, dat vervuiling wel enigszins mee zal vallen. Maar dat is dus niet altijd het geval!

 

Eerlijk gezegd, valt me dat een beetje tegen. Maar houdt het, vanaf nu, zeer goed in de gaten.

Kijken, wat het scheelt, als je de sensor, regelmatig  een "blaas" bezorgt. Met het bekende "kwastje".

 

Of dat zoiets nauwelijks wat oplost. Je toch professioneel moet laten reinigen!

 

 

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Een geweldige dag Tjardi. Mooie foto's ook. Ik heb ook de hele dag gefotografeerd. Van 's ochtends waarbij het nog grijs was, tot 's middags waarbij de lucht open trok, en eind van de middag waarbij we nog wereden getrakteerd op een prachtige zonsondergang.

 

En dat met de hele dag rijp. Zo zie je ze zelden in Nederland. Ik heb dus ook veel foto's gemaakt! Het was genieten!

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Wat was het een heerlijke dag. En die rijp. Inderdaad. Die is er meestal vrijwel direct weer af.

Zonnetje erbij, en 't is gebeurt. Bleef door die "ene grijze dag", lang zitten.

Dat heb ik als oude vent, geloof ik nog vrijwel nooit eerder, meegemaakt.

 

Wat was ik graag met je meegegaan "de wei" in. En 't "bos". Als ik 't zou kunnen!

Maar door m 'n gesodemiter met m 'n hernia, (na 4 operaties), kan ik nog net 200 m. lopen.

 

En wat ben ik daarom blij, dat ik toch nog, vanaf 't balkon, naar mijn idee, redelijk wat moois, kan maken.

Je hebt geen idee, hoe ik daarvan geniet!

 

*

Ik heb eens een verhaal gelezen van een mevr. die in een rolstoel terecht kwam. Bijna niets meer kon.

En die uit haar rolstoel is begonnen, met macrofotografie. Details had ze voordien, nog nauwelijks opgemerkt!

Dat verhaal vond ik zo ongelofelijk aandoenlijk. En je merkte aan alles dat ze genoot. Dat vind ik mooi.

 

*

En wat kun je croppen met een 7R mk2.

Heb daarom een foto uitgesneden in een verhouding 1:4. Gebruik meestal 1:3. Of standaard 16:9.

Maar vind deze erg mooi. Dit is breedbeeld, zonder in  "panorama" te zijn opgenomen.

 

Heb ook nog je advies opgevolgd, e.e.a. onder te belichten. Vaak vind ik dan, net het kleine beetje sprankeling

wat er nog in 't licht zit, te loor gaan.

Maar kijkend naar jouw foto in de Amsterdamse grachten, kan dat best. Ook dit is "onderwerp-afhankelijk".

Is je voorgrond al bijna zwart, wordt het, naar mijn idee, niet beter. "Learning by doing"

 

*

Portmixus maakte me attent, op een hoop vuiligheid op de sensor. Wat ik niet had verwacht. Maar er wel is.

Heb dat geprobeerd te "kuisen" met een blaasborsteltje. Wat klinkt dat toch mooi in 't Belgisch. Zo lief! 

 

Ga morgen even bij Konijnenberg langs. Ik durf dat zelf niet. Maar schijnt eigenlijk niet eens erg moeilijk te zijn.

Heb de A-6500 al even, "zichzelf laten reinigen".

Gezocht op de 7R mk2. Maar kan daar niets vinden. Zie ik iets over 't hoofd?"

 

*

Hieronder de foto' waarmee ik best gelukkig ben. 1:4.

Niet zo "rose", als de eerdere foto 's. Niet echt zwart-wit, bij de mist. Net voldoende helder.

Om hem op deze site te krijgen, moest ik hem nog "best weer", behoorlijk verkleinen. 5Gb is niet veel.

 

DSC01293 - breedbeeld 1 - 4 - resised.jpg  

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ziet er goed uit @Tjardi . Mooi dat je dat inderdaad nog goed vanaf je balkon kan fotograferen. En inderdaad, als je niet al te best meer te been bent kan macro zeker een uitweg bieden. Zoveel mogelijkheden, er gaat werkelijk een compleet nieuwe wereld van fotografie open! Ik doe het zelf niet al te vaak aangezien ik al druk genoeg ben met mijn landschappen :slight_smile: 

 

'sensor reiniging' zit overigens ook gewoon op de A7R2. Heb je denk ik over het hoofd gezien. Waarschijnlijk makkelijker te vinden op de a6500 door nieuwe menustructuur. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Meende me al te herinneren, dat die reiniging "ook", op de 7R mk2 zat. Maar er zit ook zo veel op!

Vergeet intussen wel eens wat. Ben 75 +. Volgens mij mag dat op die leeftijd. Maar is soms best lastig!

Heb hem, na enig zoeken, gevonden onder "gereedskistje - pag. 3".

Bij de A-6500 iets makkelijker. Maar had slordig gekeken.

Echt veel, maakt die nieuwe menustructuur niet uit. Misschien iets logischer gerangschikt. Kleurtjes er bij.

  

*

Heb intussen de gebruiksaanwijzing er op na geslagen. Betreffende "reiniging sensor".

Je moet je lens verwijderen. De camera een beetje schuin houden. Dan met een stofkwastje schoon blazen.

 

De camera gedraagt zich tijdens het schoon blazen, als een "natte hond, die zich uit schudt".

De sensor voel je duidelijk "fibreren".

De lens moet er af, om 't stof te kunnen weg blazen.

 

Maar of hij daar "echt" schoon van wordt, vraag ik me af. Kan me het nauwelijks voor stellen.

Een proeffoto geeft aan, dat de sensor nog niet schoon is. Dus binnenkort naar Konijnenberg.

Vraag me af, wat ze daar nu "extra doen". Ga dat vragen!

 

Had ook al tegen Portmixus geroepen, dat ik uitermate voorzichtig ben. met wisselingen ('t liefst binnenshuis)

Maar begrijp, dat dit min of meer inherent is, aan systeemcamera 's.

Bij een dslr, zit de sensor, min of meer "verstopt" achter de spiegel. Bij een systeemcamera, zit er niets voor.

Kan vuil zich erg snel hechten aan de sensor.

 

*

Vond het leuk weer even contact met je te hebben, Albert.

Volg je ook op facebook. Man wat maak je mooie dingen.

 

Schoonmaken sensoren alle modellen.jpg