annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

sony a7r mf vergroting

OPGELOST
MarkReynders
Nieuw

sony a7r mf vergroting

Hallo,

 

Kan me iemand helpen om de manuele focus in te stellen zodat als ik aan de lens draai hij automatisch een vergroting laat  zien?

 

Groetjes,

Mark

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb geen A7 dus ik kan het niet bevestingen...maar voor elke NEX camera (en de A7 is niet meer dan een FF NEX...) heb je geen keuze wat betreft de vergroting:

 

Gebruik je NEX lenzen: dan krijg je de vergroting standaard bij het draaien van de lens, meer nog, je kan niet zelf kiezen wanneer hij vergroot. Het is draaien en vergroten of het is niets. (werkt beetje vervelend...) NEX lenzen zijn elektronisch gekoppeld, focus-by-wire en vertellen op deze manier de camera dat er scherpgesteld wordt en weet wanneer hij moet vergroten.


Met niet-NEX lenzen is het (voor mij) beter (maar het omgekeerde van wat jij wilt): Vergroting gebeurt enkel wanneer je op de MF assist knop drukt. Je beslist dus zelf wanneer het systeem werkt. Erg handig als je ook focus peaking gebruikt.

 

Ik vermoed dat je een niet-NEX lens gebruikt (E of FE) aangezien de vergroting niet gebeurt. Indien je wel een E of FE lens gebruikt, dan staat MF assist functie in het menu niet aan, of het systeem zou plots voor de A7 gewijzigd moeten zijn (wat ik hoop/kan inbeelden).

 

Korte conclusie: Als je een niet E of FE lens gebruikt, is het naar alle waarschijnlijkheid en analogie met NEX camera's niet mogelijk om dat automatisch te laten vergroten.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb nu (tijdelijk) een A7 ter beschikking: Je kan zowel vergroting gelijktijdig met het draaien aan de lens (in MF) laten aanspringen alsook deze uitschakelen en zelf beslissen om de vergroting in te schakelen.

 

Zoals hierboven werd aangegeven door Wim: Druk op "menu" - ("tandwieltje - 1e tabblad hiervan) - (2e item: 'MF assist" - "on"). De A7 zal nu het beeld mee vergroten wanneer je scherpstelt!

 

 

Opmerking: Dit geldt enkel voor FE/E lenzen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6

Gaat dit, ik ga er van uit van niet. Je kunt dit het beste toewijzen aan een c1,2,3 button of de af/mf toggle switch. in de custom menu sectie.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb geen A7 dus ik kan het niet bevestingen...maar voor elke NEX camera (en de A7 is niet meer dan een FF NEX...) heb je geen keuze wat betreft de vergroting:

 

Gebruik je NEX lenzen: dan krijg je de vergroting standaard bij het draaien van de lens, meer nog, je kan niet zelf kiezen wanneer hij vergroot. Het is draaien en vergroten of het is niets. (werkt beetje vervelend...) NEX lenzen zijn elektronisch gekoppeld, focus-by-wire en vertellen op deze manier de camera dat er scherpgesteld wordt en weet wanneer hij moet vergroten.


Met niet-NEX lenzen is het (voor mij) beter (maar het omgekeerde van wat jij wilt): Vergroting gebeurt enkel wanneer je op de MF assist knop drukt. Je beslist dus zelf wanneer het systeem werkt. Erg handig als je ook focus peaking gebruikt.

 

Ik vermoed dat je een niet-NEX lens gebruikt (E of FE) aangezien de vergroting niet gebeurt. Indien je wel een E of FE lens gebruikt, dan staat MF assist functie in het menu niet aan, of het systeem zou plots voor de A7 gewijzigd moeten zijn (wat ik hoop/kan inbeelden).

 

Korte conclusie: Als je een niet E of FE lens gebruikt, is het naar alle waarschijnlijkheid en analogie met NEX camera's niet mogelijk om dat automatisch te laten vergroten.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
wimarys
Nieuw

in uw menu naar 'custom settings', daar 'MF assist' aanzetten.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb nu (tijdelijk) een A7 ter beschikking: Je kan zowel vergroting gelijktijdig met het draaien aan de lens (in MF) laten aanspringen alsook deze uitschakelen en zelf beslissen om de vergroting in te schakelen.

 

Zoals hierboven werd aangegeven door Wim: Druk op "menu" - ("tandwieltje - 1e tabblad hiervan) - (2e item: 'MF assist" - "on"). De A7 zal nu het beeld mee vergroten wanneer je scherpstelt!

 

 

Opmerking: Dit geldt enkel voor FE/E lenzen!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
MarkReynders
Nieuw

Hallo,

 

Bedankt voor jullie antwoorden. Maar ik heb oude minolta lenzen op mijn a7r via een adapter voor nex naar md.

Ik heb de assist aanstaan maar krijg altijd een melding dat er geen lens is aangesloten als ik op de vergroting druk. Zeer jammer. Is dit misschien via een ander adapter wel mogelijk? 

 

Groetjes,

 

Mark

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

In de periode dat ik de A7 tot mijn beschikking had, heb ik de A7 geprobeerd met een "silly" adapter (=een metalen adapter zonder enige vorm van communicatie tussen lens en sensor) van novoflex in combinatie met leica lenzen. De MF assist werkte zonder enig probleem alsook focus peaking en uiteraard het nemen van foto's.

 

Lijkt banale vraag: kan je WEL een foto trekken met de Minolta MD lens maar geen vergroting met dezelfde lens?

Om banale zaken uit te sluiten: je drukt op de (zelf ingestelde) "focus magnifier" knop? Werkt deze knop wel met andere lenzen (in MF)?

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training