annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

scherpstelling a57 met 70-400

M.Leenders
Nieuw

scherpstelling a57 met 70-400

Hallo,

 

Ik heb een a57 met een 70-400mm lens. Ik gebruik voornamelijk de scherpstel functie waarbij je zelf het gebied kiest dat scherp moet zijn. Nou is bij veel foto's het onderwerp niet scherp, maar wel de objecten erachter.

Wat doe ik verkeerd? Of is er iets met de camera of met de lens?

 

Groet Micha

1 ANTWOORD 1
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hiermee geef je iets te weinig informatie of het een gebruikersfout is, om een camera-lens combinatie fout.

Technisch kan het zijn dat de lens op je camera SYSTEMATISCH scherpstelt achter (of voor) het onderwerp. Dit wordt backfocus genoemd en kan je met de A57 niet zelf corrigeren (wel met een A77 of hoger). Camera en lans opsturen is dan de enige mogelijkheid.

 

Maar, hoewel je goed doet om zelf een scherpstelpunt te selecteren, kan het zijn dat je het iets meer oefening vergt om perfect scherp te stellen. Bij welke mm's heb je dit? Kan je de camera voldoende stilhouden? Is je onderwwerp contrastrijk genoeg of heeft de achtergrond meer contrast? Hoeveel teveel stelt de camera scherp achter het onderwerp (en bij welke afstanden?)

 

Het best is om gecontroleerd een test uit te voeren (en te bepalen of je met backfocus te maken hebt), google helpt je graag vooruit als je backfocus test intikt.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training