annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

SAL 55-300 of de 70-300G

OPGELOST
arjo1984
Nieuw

SAL 55-300 of de 70-300G

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik een nieuwe lens aanschaffen, nu komen er 2 lenzen voor mij uit.

De SAL 55-300 of de 70-300 G, het grote verschil die ik kan ontdekken is de prijs... 

Ook heb ik vernomen dat de autofocus sneller is maar is dat dan zoveel sneller zodat het meer dan het dubbele waard is? Op zich wil ik best dat geld uitgeven als dat het waard is maar ik ben er niet van overtuigd. Kan iemand mij nog een goede rede geven?

De lens wil ik voor natuurfoto's gaan gebruiken.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Met vriendelijke groet Arjo. 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Arjo,

 

Welke camerabody heb je?

 

Er zijn enkele grote verschillen tussen beide lenzen (heb gebruikservaring met beide lenzen):

 

-Een G lens betekent dat de lens niet alleen optisch een niveau hoger is (en niet alleen scherpte), ook de bouwkwaliteit is beter: de scherpstelring draait niet mee tijdens het scherpstellen en de lens verandert fysiek niet van lengte bij het scherpstellen. Beide lenzen veranderen wel van lengte bij het zoomen.

-De 70-300G is een "full-frame" lens, dit betekent dat het glasoppervlak groot genoeg is om full-frame camera's zoals de A99 of de A7-reeks camera's van licht te voorzien. De 55-300 is een "DT" lens bedoeld voor gebruik op APS-C sensor camera's (bv A58, A77, etc..) Buiten het feit dat de G lens een stukje scherper is, is het full-frame aspect een van omhoogduwers van de prijs.

-De G lens is een SSM lens, dit betekent dat de lens zo goed als volledig stil is terwijl de 55-300 iets meer geluid maakt. Echter, de G lens is geen snelheidsbeest...beide lenzen zijn slechts matig snel en zeker geen snelheidsmonsters.

-Kleiner verschil is bv: de 55-300 heeft 7 diafragmabladen, de G lens 9 wat betekent dat achtergronden iets zachter weergegeven kunnen worden met de G lens.

-De G lens heeft een focuslimiter en komt met een zakje, etc..

 

Zo zijn er nog een paar verschilpuntjes...

 

Voor natuurfoto's (en dan heb ik het vooral voor vogels en kleinere dieren) kom je altijd mm's te kort...het is ergens raadzaam om door te sparen of 2de hands een 70-400G lens aan te schaffen. De nieuwere versie 2 lens (wit ipv zilver) heeft dezelfde optiek als de originele zilveren versie, maar de autofocus is een stuk sneller.

 

Zie ook hier: http://nexblog.be/2013/10/05/shootout-sony-70-400g-ii-versus-minolta-400g-deel-i/5943/

 

ps: Soms doet Sony acties op zowel de 70-300G als de 70-400G (tot 200 euro cashback)... 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Arjo,

 

Welke camerabody heb je?

 

Er zijn enkele grote verschillen tussen beide lenzen (heb gebruikservaring met beide lenzen):

 

-Een G lens betekent dat de lens niet alleen optisch een niveau hoger is (en niet alleen scherpte), ook de bouwkwaliteit is beter: de scherpstelring draait niet mee tijdens het scherpstellen en de lens verandert fysiek niet van lengte bij het scherpstellen. Beide lenzen veranderen wel van lengte bij het zoomen.

-De 70-300G is een "full-frame" lens, dit betekent dat het glasoppervlak groot genoeg is om full-frame camera's zoals de A99 of de A7-reeks camera's van licht te voorzien. De 55-300 is een "DT" lens bedoeld voor gebruik op APS-C sensor camera's (bv A58, A77, etc..) Buiten het feit dat de G lens een stukje scherper is, is het full-frame aspect een van omhoogduwers van de prijs.

-De G lens is een SSM lens, dit betekent dat de lens zo goed als volledig stil is terwijl de 55-300 iets meer geluid maakt. Echter, de G lens is geen snelheidsbeest...beide lenzen zijn slechts matig snel en zeker geen snelheidsmonsters.

-Kleiner verschil is bv: de 55-300 heeft 7 diafragmabladen, de G lens 9 wat betekent dat achtergronden iets zachter weergegeven kunnen worden met de G lens.

-De G lens heeft een focuslimiter en komt met een zakje, etc..

 

Zo zijn er nog een paar verschilpuntjes...

 

Voor natuurfoto's (en dan heb ik het vooral voor vogels en kleinere dieren) kom je altijd mm's te kort...het is ergens raadzaam om door te sparen of 2de hands een 70-400G lens aan te schaffen. De nieuwere versie 2 lens (wit ipv zilver) heeft dezelfde optiek als de originele zilveren versie, maar de autofocus is een stuk sneller.

 

Zie ook hier: http://nexblog.be/2013/10/05/shootout-sony-70-400g-ii-versus-minolta-400g-deel-i/5943/

 

ps: Soms doet Sony acties op zowel de 70-300G als de 70-400G (tot 200 euro cashback)... 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
arjo1984
Nieuw

Beste, 

 

Bedankt voor de uitleg!

 

Ik heb de A65, daar begrijp ik dan uit dat het geen full-frame camera is.

Als ik ooit een nieuwe body koop zit ik wel gelijk goed maar tot nu toe ben ik nog tevreden.

 

Op dit moment heb ik het geld er nog niet voor over om dat aan de 70-400G uit te geven.

Tweedehands ben ik niet zo'n voorstander van maar bedankt voor de tip.

 

Ook de tip over de Sony cashback ga ik in de gaten houden, maar weet niet of ik dat geduld heb. :tongue:

 

Nogmaals bedankt voor de uitleg, het is een stuk duidelijker.

 

Groeten Arjo