annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Van macro-hater tot macromaker deel 4: Achtergrond.

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Van macro-hater tot macromaker deel 4: Achtergrond.

“Hoezo,” kun je nu denken “Een achtergrond is toch makkelijk. Lapje stof en klaar.“

Maar dat is bij macrofotografie toch even iets anders.

Doordat je bij macrofotografie zo heel erg in detail gaat zul je merken dat ook je achtergrond heel duidelijk te zien is.

En tenzij je het patroon mee wilt laten doen in je compositie, is dat niet de bedoeling.

 

Voor de achtergrond heb je niet meer nodig dan iets van ca. 10 cm doorsnee.

Plastic, stof, papier, een tegel, een stukje marmer, noem maar op.

Door je macro-instelling zul je ook daarin dingen zien die je met het blote oog niet ziet.

Mijn ervaring is dat je bij papier zelfs de vezels kunt zien al naar gelang de fijnheid van het papier.

Zoals hier bij deze dode mot.

 

sony.jpg

Bij katoen zie je b.v. hoe de draad verloopt, zoals je bij de foto van het muntje bij de intro van deze serie kunt zien.

Bij plastic kun je vaak ook van alles zien, spikkeltjes of ribbeltjes dat is ook afhankelijk van de kwaliteit.

Toen ik met plastic/kunststof ging experimenteren nam ik als eerste een kunststof broodsnijplankje, zo uit de keuken.

OEPS!!!!!!!

Elke snede had een groef achtergelaten en dat was duidelijk op de foto terug te zien.

Dus gebruik nieuw materiaal een snijplankje, placemats, ja zelfs kunststof multomap tabbladen kunnen heel goed zijn.

Uitproberen is alles!

 

Maar om allerlei oneffenheden te vermeiden kun je de achtergrond een stukje van je onderwerp af kunt plaatsen dat geeft een veel beter resultaat.  (Daar zijn ook trucjes voor, dat vertel ik in deel 5.)

Je zult dan alleen de kleur overhouden en de structuur lost zich op omdat dat dan niet direct in focus is.

Je hele onderwerp komt dan los van de achtergrond en je hebt dan ook minder last van schaduwvorming, waarbij je dat weer zou kunnen compenseren met je belichting.

 

Mocht je vragen hebben stel ze dan, ik beantwoord ze zo snel mogelijk.

 

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Bedankt voor het delen, hele goede tips! :slight_smile: