annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Van macro-hater naar macro-maker deel 3: Belichting

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Van macro-hater naar macro-maker deel 3: Belichting

Van macro-hater tot macro-maker deel 3: Belichting.

 

Een heel groot voordeel van macrofotografie is dat je geen super dure studiolampen of softboxes nodig hebt.

Ook hier is creatief denken mijn motto.

Een flits is prima, maar kan soms net iets te fel zijn.

Natuurlijk kun je daarop je flitser aanpassen met een diffuser, maar wat je ook kunt doen is één of twee bureau lampen nemen.

LED-lampen met een flexibele hals zijn ideaal.

Je kunt ze in alle richtingen draaien die je maar wilt.

Zaklantarens zijn ook prima, maar die moet je altijd wel op, onder, over, iets heen leggen om de juiste invalshoek te krijgen.

Zelfs kaarslicht is een prachtige lichtbron, alleen is daarbij de richtmogelijkheid helemaal beperkt.

 

Hieronder zien jullie een paar van mijn eigen oplossingen die ik met met een LED-lamp heb bedacht.

1 = de lamp met een (Ja, ga maar lachen) kartonnen binnenkant die overblijft van een rol toiletpapier om een teveel aan strooilicht op te vangen.

2 = als je de lichtbron iets verder weg plaatst krijg je geen zachter licht, maar wel een breder lichtoppervlak.

3 = de binnenkant van een keukenrol die je kunt ook gebruiken.

Alle twee de kartonnen rolletjes moet je wel even vastzetten en oppassen dat je de lamp niet aan laat als je uit de buurt bent. Dus uitschakelen als je er even niet mee werkt. BRANDGEVAAR!

 

4 = een oplossing voor het harde licht. Hier heb ik een doorzichtige stuk plastic voor de lamp gehouden. Werkt prima en je kunt er heel goed de hardheid van het licht mee regelen door het plastic verder weg (zacht licht) of dichterbij (hard licht) de lamp te houden.

 

5 en 6 = de mogelijkheden die er zijn met een reflectiescherm.

Ook die zijn heel goed zelf te maken, dan hoef je geen grote reflectieschermen te gebruiken die eigenlijk meer voor de grotere objecten ontwikkeld zijn.

 

gear pano.jpg

 

Ergens las ik dat een stuk schuimplastic het ook heel goed doet als reflectiescherm.

En als je het dan aan een kant met een stuk zilverfolie beplakt heb je gelijk twee soorten reflectiescherm.

 

Verder kun je ook een lichttentje aanschaffen of zelf maken.

 

cowboy-STudio-soft-lightbox.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze voorbeelden zijn afkomstig van pixelz.com

 

Allebei de tentjes zijn prima.

Zelf heb ik een lichttentje gekocht nadat ik er eerst eentje zelf gemaakt had.

Het beviel me zo goed dat ik dat wel een goede aanschaf vond toen ik eenmaal wist dat Macro “mijn ding” is.

Maar als je nog twijfelt is een zelf gemaakt tentje prima.

Op het net vind je precies hoe je zoiets kunt maken, als je het zelf niet kunt bedenken.

 

Maar zoals altijd, wees creatief met je belichtingsmogelijkheden.

Je zult zien dat dat de macrofotografie nog een extra dimensie geeft.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Just-Agnes 

 

mooie bijdragen! Blijf je bij de Raynox DCR-250? Of op termijn toch wat anders?

En kun je een inkijkje geven op eventueel lichtverlies, ghosting etc. (omdat het een voorzet lens is).

Op welk objectief (of lenzen) gebruik je de Raynox DCR-250?

 

keep up the good work! Hier kunnen veel mensen wat aan hebben, dank.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Hallo Sigi,

 

Ghosting heb ik nog niet bemerkt en ik fotografeer nu zo’n drie jaar met deze lens.
Ook lichtlekken heb ik nog niet opgemerkt dus hij sluit perfect aan op mijn lens(en).
Ik heb de lens uitgeprobeerd op twee standaard Nikon DX lenzen de 18-55mm en 70-200mm.
Ook heb ik hem gebruikt op de Nikon Coolpix L 820, daar heb je wel een (kiwi) adapter bij nodig omdat hij niet direct op de lens past. Dat is dan weer wel lastiger met scherpstellen, want het objectief schuift in de kiwi-tube en dat kan er toe leiden dat je in het begin een gedeelte van de tube mee fotografeert.
Dit geeft ook wel aan dat je eerst zult moeten oefenen als je die adapter gebruikt.
Op de Canon powershot SX 540 HS past de lens, via een adapterring, direct op het objectief en verschuift dan tezamen, zodat het scherpstellen een stuk fijner gaat.

Ja, als je maar durf hebt lukt er best veel.
Natuurlijk heb je lichtverlies dat heb je bij de meeste lenzen die je er voor zet of op schroeft.
Maar dat kan je toch makkelijk verhelpen door dat aan te passen.
Ik neem altijd één lichtstop meer als ik deze lens gebruik en volgens mij compenseert dat genoeg zoals je zelf al hebt kunnen vaststellen.
Wel gooi ik over al mijn foto’s nog wel even een denoise filter, omdat ik het belangrijk vind dat een foto mooi rustig moet zijn.
En om gelijk ook de volgende vraag voor te zijn, ik werk met Affinity, dus niet met photoshop of Lightroom.


Ja, en daar ik nogal graag buiten de gewone paden ga heb ik ook een hele dikke opstelling gemaakt
van mijn Nikon D5000 met daaraan, schrik niet:
een balg
een adapterring
een volledige drietraps extentiontube
een oud 135 mm objectief met een M42 schroefdraad
en tot slot de Ranox lens.

DSCN0200-klein.jpg

En wat denk je?
Ik heb schimmels gefotografeerd! Is het geen giller.

 

schimmel dubbel.jpg


Als je nog meer vragen hebt hoor ik dat graag van je.
Groetjes van Agnes

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hi Agnes ( @Just-Agnes )

 

Interessante (lab) opstelling! Met Bellow, tussenringen en de Raynox kom je op 1:?. 

Tsja, dan kun je elke schimmel aan 😁😂

 

Maar ik denk dat in het algemeen en in de natuur (je foto's van bijv. de meikever) je geen gebruik maakt van de getoonde opstelling. Ik neem aan dat je dan alleen werkt met de Raynox en/of tussenringen?

 

Zelf heb ik in het verleden gewerkt met de 90 mm macro van Sony, maar ik gebruikte die (onderwijl wel een geweldige lens overigens) te weinig, geen enorme drive in Macro....dus na verkoop tussenringen aangeschaft om af en toe nog eens wat te kunnen met macro en die in combinatie met de 55 1.8 (volgens mij een superlens) is een zeer goede (wel MF overigens, de AF raakt het padje dan nogal eens kwijt).

De 55 heeft nl al een minimale scherpstel afstand van 50 cm, dus je komt vrij snel in de buurt!Tel daarbij de alom geprezen basis scherpte op en je kunt dus heel veel experimenteren.

Ook de 17-28F2.8 en de 28-75F2.8 hebben een korte minimale afstand van 20-40 cm maar daarop nog niet met ext. tubes geëxperimenteerd.

 

Ik zal mijn database nog eens nalopen en een voorbeeld (of meerdere) plaatsen.

 

edit; gevonden😁

 

let wel; het gaat om het tonen van het effect, niet om pixelpeepen 😉 (het moest even tussen werkzaamheden door)

volgorde is; alleen 55mm, 55+10, 55+16, 55+26

Dit betekent bij deze lens;(Max Vergrotingsverhouding) achtereenvolgens; 0,14 - 0.32 -0,43 - 0,62

Dus nog geen 1:1 (macro), dat zou overigens wel kunnen met nog een tube van 21 (totaal dan 47)

 

55 mm55 mm55 + 10mm ext tube55 + 10mm ext tube55 + 16mm ext tube55 + 16mm ext tube55 + 10 + 16mm ext tube55 + 10 + 16mm ext tube

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Machtig mooi Sigi, dat je hier zo op reageert.

Je zult wel lachen als je het volgende leest; Ik ben helemaal niet zo technisch.

Ik ben creatief en als het goed uitpakt ben ik blij en onthou het geheel voor een volgende keer.

Ik weet hoe de verhoudingen van sluitertijd en belichtingstijd samenwerken, maar je wilt niet weten hoelang het duurde voordat ik dat eindelijk door had!  😂

Ik geef het toe en ik schaam me er niet voor. Nee hoor, niks daarvan.😀

Dat ik die hele toestand van de schimmel-fotografie niet mee naar buiten neem is denk ik wel logisch. 

Bovendien heb ik begin dit jaar mijn Nikon D 5000 verkocht.

Maar het experiment schimmels kweken en fotograferen was ontzettend leuk om te doen. 

Wat ik zo al mee naar buiten neem komt nog aan de beurt, maar eerst heb ik nog een paar weetjes voor deel 5, binnen en dan in deel 6 is het het liedje: "Kom mee naar buiten allemaal".  😉

 

Groetjes van Agnes

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo @Just-Agnes ,

 

 

Tactische reactie van je 😉😁, elke fotograaf heeft een creatieve kant, maar het is wel handig als je ook de techniek van het schrijven met licht enigszins beheerst😃

 

keep up the good work👍

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en