annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Onze ultieme handleiding voor de perfecte tv-beeldinstellingen

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
126.060  Weergaven

Het perfecte tv-beeld is voor iedereen anders — het is een kwestie van smaak. Toch is het heel eenvoudig om de kleur, het contrast en de helderheid van elk tv-scherm te verbeteren. Je hoeft alleen maar wat kleine aanpassingen in de instellingen te maken. Laten we beginnen:

 

Voorbereiding

Download eerst het testschema dat bij deze pagina is gevoegd en sla het op een USB-stick op. Sluit de USB-stick aan op je tv en open de afbeelding met de mediaspeler, zodat het schema op het scherm te zien is. Op onze nieuwste Android TV's kun je de beeldinstellingen niet via de Album-app veranderen. Speel het bestand daarom via een dvd- of Blu-ray-speler af.


Het is het handigst om eerst de basisinstellingen aan te passen, maar om dat goed te kunnen doen moeten we eerst enkele geavanceerde functies uitschakelen. Ga vanaf het beginscherm van de tv naar 'Instellingen' > 'Systeeminstellingen' > 'Eco' en schakel de lichtsensor uit. Ga vervolgens naar 'Instellingen' > 'Beeld' en schakel 'Realiteits Creation', 'Vloeiende gradatie' en alle opties onder 'Ruisonderdruk.' uit.


We raden je aan om de instelling voor 'Verlichting' op ongeveer zeven of acht te laten staan en de beeldmodus op 'Standaard' in te stellen. Nadat je alles hebt ingesteld, ga je naar 'Geavanceerd' en schakel je alles uit.


Opmerking: zorg dat je naar de beeldinstellingen gaat vanuit het beginscherm van de tv door op de 'Home'-knop op je afstandsbediening te drukken. Als je de instellingen via de 'Opties'-knop opent, wijzig je alleen de instellingen voor één bron in plaats van voor de hele televisie. Let er ook op dat de doelingangen op 'Gangbaar' zijn ingesteld.

 

Je tv kalibreren

We moeten eerst controleren of het beeldformaat klopt. Over het algemeen wordt het signaal door de meeste tv's iets vergroot, waardoor het beeld niet zo scherp is als het zou kunnen zijn. Dit kun je zien aan de resolutiestrepen als deze in elkaar lijken over te lopen. Om het echte beeldformaat te zien, ga je naar 'Instellingen' > 'Beeld' > 'Scherm' en zet je vervolgens de functie 'Autom. beeldbereik' op 'Uit' en 'Beeldbereik' op 'Hoge resolutie'. Je zou nu in elke hoek van het scherm de volledige pijlen moeten zien en de vervormingen in het resolutieveld zouden verdwenen moeten zijn.

Overscan.jpg
 
Helderheid aanpassen

Unbenannt-3.jpgKijk eens naar het donkerste gedeelte van de testbalk voor grijstinten. Pas de helderheid van je tv zo aan dat het zwarte veld links zo zwart mogelijk is. De helderheid is goed ingesteld als je nog verschil met het tweede veld van links kunt zien. Als er geen verschil tussen de twee velden te zien is, moet je de helderheid verhogen tot je wel verschil kunt zien.

 

Contrast aanpassen

contrast.jpgKijk nu naar het lichtste gedeelte van de testbalk voor grijstinten. Zorg ervoor dat het contrast zo is ingesteld dat het meest rechtse veld wit is en je nog steeds verschil met het veld ernaast kunt zien. Als je geen verschil ziet, betekent dat dat het contrast te hoog is ingesteld.

Scherpte aanpassen

Unbenannt-5.jpgAls de scherpte van een televisie te hoog is ingesteld, wordt het beeld onnatuurlijk en kunstmatig. Om dit te voorkomen, moet je het scherpteniveau zo aanpassen dat er geen lichte rand om de lijnen van het kruis in het testschema te zien is. Als je toch witte randen ziet, verlaag je gewoon de scherpte totdat ze zijn verdwenen.
 

Kleurverzadiging instellen

Pas de kleurverzadiging zo aan dat je verschil tussen alle kleurgradaties in het testschema kunt zien. Let vooral goed op het midden van de kleurschaal en op de afbeelding in het midden van het testschema om te zien of huidtinten er natuurlijk uitzien.

 

Unbenannt-6.jpg
 

Extra instellingen

Nu je alle basisinstellingen van je tv hebt geoptimaliseerd, zou je al verschil moeten kunnen zien. Maar voordat je de afstandsbediening weer weglegt, kunnen we nog even teruggaan naar de geavanceerde instellingen om opties aan te zetten die net dat beetje extra detail bieden. Wij raden het volgende aan:  

 

  • 'Realiteits Creation' > 'Aan'. De beeldkwaliteit wordt hiermee verhoogd door verloren details te herstellen.
  • 'Vloeiende gradatie' > 'Midden'. Hiermee worden kleurgradaties voor alle bronnen verder verbeterd. Dit werkt vooral goed bij gecomprimeerde signalen. Zo zie je bijvoorbeeld duidelijk de verschillende gradaties van een blauwe lucht.
  • Als je alleen digitale bronnen gebruikt, raden we je aan om alle ruisonderdrukkingsfuncties uitgeschakeld te houden.

 

Je kunt alle andere instellingen, zoals 'Kleurtemperatuur' en 'Zwartcorrectie' in de geavanceerde instellingen naar jouw voorkeur aanpassen. Neem even de tijd om met elke optie te experimenteren en te kijken wat je er van vindt.

 

Instellingen voor verschillende bronnen optimaliseren

Een van de gemakkelijkste manieren om snel de algehele beeldkwaliteit te verbeteren, is door een scène te selecteren die overeenkomt met de bron van de content. Als je bijvoorbeeld een PlayStation 4 op een HDMI-poort hebt aangesloten, selecteer je 'Spel' in het scèneselectiemenu, maar als je een pc hebt aangesloten, kun je beter voor 'Grafisch' gaan. Daarna kun je de instellingen precies op jouw voorkeur afstemmen. Zorg er wel voor dat je de aanpassingen via de knop 'Opties' op de afstandsbediening wijzigt, zodat ze alleen op die specifieke bron van toepassing zijn.

 

Nu je alle beeldinstellingen op je tv hebt geoptimaliseerd, merk je duidelijk verbetering, zelfs als je het beeld toch al heel mooi vond. Dus plof neer op de bank, ontspan en geniet van de best mogelijke beeldkwaliteit.  

 

 

 

5 Opmerkingen
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Al blijft het natuurlijk altijd persoonlijk de beeld instellingen. Hier een site met voorbeelden van de beeld instellingen voor diverse Bravia's 2015.

 

suc6,

73's

 

profile.country.NL.title
marjohnnie
Ontdekker

Ik krijg alleen het testpanel niet afgespeeld met de aanwezige mediaspeler.

Iemand anders wel?

micdigital
Nieuw

Bij ons ging dit heel goed...

De gedownloade afbeelding op een USB stick gezet.

Deze stick in de TV gestoken.

Dan kwam er een melding van aangesloten app.

Naar de foto gebladerd op de USB stick en dan de instellingen aangepast.

Ik heb enkel de helderheid & contrast wat meer gezet.

Zoals hierboven al aangegeven, smaken verschillen...

Maar dit is inderdaad een goede handleiding om je TV af te stellen, want soms zie je TV's die het bekijken echt niet waard zijn.

Bedankt sony voor dit.

 

Gtj

michel

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Handige instructie video's

 

suc6 ermee,
73's

 

Vana66
Ontdekker

Goedemorgen,

 

Ik ben nieuw hier, en dit is mijn eerste vraag. Net een nieuwe Sony tv gekocht, de 32WD759, en krijg de beeldinstellingen niet zoals ik zou willen. Wil het eens met dit testschema proberen. Dus op usb gezet, in de tv, en via de optie 'media' het testschema op het beeld gebracht. Maar wat ik ook aanpas (om te testen of het wel werkte heb ik bijvoorbeeld helderheid even extreem donker gezet en contrast maximaal), ik zie aan de diverse teststukjes in het testschema geen verschil. (Natuurlijk aan mijn beeld wel.)
Misschien ultra dom (ik ben een leek) maar het testschema is toch ook gewoon een 'platte' foto, hoe werkt dit eigenlijk? En wat doe ik verkeerd?

Daarnaast moet ik telkens van de foto naar home/instellingen/beeld heen en weer wippen/scrollen. Is er ook een manier dat je het beeld kunt instellen terwijl het testschema in beeld blijft?

 

Dank alvast!