annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

veel last van stofjes op de lens.

profile.country.NL.title
gewoonAd
Lid

veel last van stofjes op de lens.

Ik heb regelmatig stofjes op de lens die mij  op de liveviewer of de zoeker niet opvallen. Ik heb de sterkte van de zoeker aan de oogafwijking aangepast maar daardoor  zie ik zonder bril  niet of er stofjes of spetters op de lens (filter) zitten. Achteraf zie ik dat op een groter scherm natuurlijk wel maar dat is dan dus te laat.

Ik betrapte inmiddels mezelf erop de lenskap bij gebruik van het toestel in mijn broekzak te steken.  Juist daar lijkt het erop dat veel stofjes worden verzameld (en vervolgens naar de lens worden verplaatst)

Wie heeft de oplossing?

gewoonad
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@gewoonAd 

 

Zelfde ervaring met het stoppen van de lensdop in mijn broekzak...mijn verklaring is dat door de wrijving van lensdop tegen stof de lensdop licht statisch geladen wordt. (?)

Sindsdien stop ik de lensdop in de cameratas of in mijn jaszak. Dan heb ik er geen cq minder last van. Tevens haal ik vrijwel altijd een lensdoekje over het lensoppervak voordat ik ga fotograferen, just in case zullen we maar zeggen.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Inderdaad, de lensdop (achterzijde van de lens of de dop op de camera) niet meer in het stofnest genaamd broekzak stoppen.

Zelf doe ik de lensdoppen altijd in mijn fototas (hoewel ook niet perfect stofvrij🤗), maar dit is allicht beter dan een broekzak.

Ik heb sporadisch last van stofjes op mijn sensor, maar vooral als ik slordig ben geweest met het wisselen (buiten, in weer en wind) van lenzen op de body...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Zijn het lichte of donkere vlekjes die je ziet? Over het algemeen zie je namelijk niet zoveel van wat op de lens zit, tenzij het echt groot of vet is.

 

profile.country.NL.title
Lilly-sonya7iii
Nieuw

Ja dat vroeg ik mij ook af. Ik herken het hierboven geschetste probleem helaas ook.. enkel bij lange sluitertijd. Stofjes op de lens zouden geen invloed moeten hebben op het beeld.. Ik heb zelf last van donkere vlekjes op het beeld, als ik schiet met lange sluitertijden is dit zichtbaar. Ik snap de reden hiervan niet goed, en ook niet hoe ik dit kan verwijderen. Heb jij misschien een tip Amfion?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@Lilly-sonya7iii 

Dan denk ik eerder aan stofjes op de sensor.

Als je een blaasbalg hebt voor het schoonmaken zou ik dat eens proberen of anders de camera laten reinigen.

Je kunt het testen door van een wit oppervlak of de lucht een foto te maken  met een hoog diafragma getal. Als je bij een aantal opnames na elkaar de vlekjes op dezelfde plek hebt zitten dan zit het op de sensor hoogstwaarschijnlijk.