annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe G-Master FE Line Up : 28-70 f2.8, 70-200 f2.8, 85 f1.4

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Nieuwe G-Master FE Line Up : 28-70 f2.8, 70-200 f2.8, 85 f1.4

FE_GM.png

 

Gister werd dan eindelijk de langverwachte 'PRO' lens line up van Sony aangekondigd met de belangrijke 24-70 2.8 en 70-200 2.8 (met x1.4 en x2 teleconverters). Een prachtige aankondiging waar toch vele fotografen op zaten te wachten. Het gebrek aan 2.8 zooms hield vele ervan om definitief een overstap te maken. Wat ook interessant is om te zien wat er met de huidige prijzen van de 28-70 f4 en 70-200 f4 gaat gebeuren. Deze zullen waarschijnlijk niet heel erg droppen, maar er zullen er waarschijnlijk wel steeds meer tweede hands beschikbaar komen.

 

Wat informatie:

 

- De nieuwe FE lenzen zijn dus een soort 'nieuwe' serie, genaamd GM, wat staat voor G-Master

- Ze zijn uiteraard groter dan de f4 variant. Echter, lijkt het erop dat vooral de 70-200 2.8 niet eens zo veel groter is dan de f4, wat erg interessant kan zijn.

- de 24-70 gaat rond de 2200 euro kosten

- de 85 f1.4 gaat rond de 1800 euro kosten, en komt in Maart

- de 70-200 staat gepland voor mei 2016, prijs nog niet bekend. Hier voor komen ook 2 teleconverts, 1.4x en 2x

 

videos:

 

G Master -Brand concept

G Master -Technology innovation behind G Master

G Master -The supreme blend of high Resolution and beautiful Bokeh 4K movie

Sony FE G Master Series Hands on With Samples - 85mm F1.4 & 24-70 F2.8 by Dan Watson

Sony Press Event: A6300, G Master Lenses Launched

 

Het was een interessante dag! Ik kan in ieder geval niet wachten tot ze uit zijn :slight_smile:

20 ANTWOORDEN 20
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus Goed nieuws! Glas achter glas zou een slecht idee zijn...:smileywink:

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik lees steeds meer berichten van beschikbaarheid op 3 maart in de winkels...dus het zou moeten lukken dat het niet beschikbaar zou zijn :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Hoe dichter de introductie naderbij bij komt, hoe meer ik me afvraag, of ik ga updaten naar GM.

Ze zullen ongetwijfeld wel "verrekte" goed zijn. Maar .........

 

1 Van de sterke punten van een systeemcamera t.o.v. dslr was/is, het gewicht.

Lees allerlei enthousiaste verhalen van mensen die van hot naar her reizen, en om die reden

zeer enthousiast zijn hun Nikon of Canon kwijt te zijn.

 

*

Heb net nog eens zitten kijken op de specifikaties van de 24-70 /  f.2.8.

Die specificaties zijn perfect. Maar dat ding weegt het dubbele, van de ook al prima f. 4.

Is daardoor zwaarder als de f.4 / 70-200. En ze kosten op een haar na, het dubbele.

 

Wat ik mis, is de OSS. Is dat niet meer nodig? Waarom heeft de f.4 dat dan nog wel?

Had net uitgelegd gekregen, dat OSS + IBIS, juist enorm goed konden samen werken.

Als IBIS het alleen moest doen, in 't nadeel was t.o.v. OSS.

In dat geval snap ik niet, waarom dit op de GM verdwenen is.

 

*

Natuurlijk besef ik me zeer goed, dat lichtsterk glas geweldig is. Voordelen heeft.

't Nadeel van de f.4 lenzen van Sony is, dat ze al zo goed zijn. (ik heb de 16-35 + 24-70 + 70-200)

Werk er intussen bijzonder graag mee. Ik mis f. 2.8 (nog) niet. Zeker niet met de geweldige Iso prestatie.

 

Vooral de 16-35 vind ik erg plezierig. De 24-70 is zo allround als de kweet niet wat, maar wat meer "recht uit".

De 70-200, weer wat aparter.

 

Had gedacht, misschien ga ik de 24-70 / f.4.0 wel updaten naar de GM.

Maar loop dan intussen wel met een lens, die net zo zwaar is als de 70-200 / f.4.0

Is een fors deel, van je voordeel qua gewicht, om zeep geholpen.

 

En wat portmixus terecht roept ....... Hoe vaak heb je die extra lichtsterkte "echt" nodig.

 

Ik ben enorm benieuwd naar testfoto's die uitwijzen hoe groot de verbetering is.

 

En dan niet de bekende testfoto's  met "streepjes, balletjes etc.".

Maar een foto, die je normaal gesproken maakt, van een "gewoon onderwerp".

1 Met ideaal licht. 1 Met minder goed licht, bijv. op een regenachtige dag.

 

En 1 in de avond, als 't bijna niet meer wil. Je wint inderdaad een paar stops.

Maar tot 16.800 ISO, doet die 7R mk2, het al zo goed.

Kun je geen meters uitvergroten. Maar toch.

 

Ik had liever gehad dat Sony intussen een FE in E-Mount had gemaakt,

als alternatief op de 70-400 in A-Mount. Die heeft absopluut voordelen.

Geen adapter, en iets meer mogelijkheden. s.v.p. ook OSS.

Komt geheid. Maar even op de plaats rust.

 

Als die er komt, is mijn net aangeschafte 70-400 in A-Mount waarschijnlijk te koop.

Die 't overigens naar mijn smaak ook uitstekend doet.

 

*

Als je met je Nikon D810 en 24-70 f.2.8 lens, op een donker bospad, onplezierig wordt benaderd,

door een onguur type, heb je een perfect middel in de hand, zo 'n figuur uit te schakelen.

't Effect van een baksteen is even groot. De Nikon is dus te gebruiken als "zelfverdedigings-wapen".

Zo heb ieder nadeel z 'n voordeel, volgens Kruif.

 

Dat is, zelfs met de nieuwe lenzen van Sony nog niet aan de orde.

Dan moet je toch minstens een 70-200 GM of 70-400 op je Sony gemonteerd hebben.

 

Ja. Vergelijkingen gaan nog wel eens mank. Wat wil je vergelijken?

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hier ook nog een Nederlandse post over de nieuwe lenzen: http://www.pf.nl/hands-on-met-sony-g-master-objectieven-en-a6300/

Jan-Paul fotografeert zelf ook met Sony icm Canon objectieven, dus kan mooi vergelijken :wink:

En ik lees daar dat er voor de A7rII binnenkort een nieuwe software versie beschikbaar gaat komen.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

En even inhaken op Professional Imaging: Ik had deze opmerking ook bij de post daarover al even geplaatst:

 

Ik neem toch aan dat er best een aantal community leden naar dit event zullen gaan? Misschien een idee om, voor wie dat leuk vindt uiteraard, een tijdstip op elke dag te prikken waarop er verzameld wordt bij de Sony stand? Altijd leuk om te weten wie er achter de avatar schuilt.... :wink:

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi,

 

Het is soms moeilijk uit te leggen waarom bepaalde lenzen wel of geen OSS hebben, het is deels "aanvoelen", maar zal het proberen overbrengen hoe dat ongeveer in zijn werk moet gegaan zijn.

 

Eerst en vooral een oude mythe dat steeds minder klopt:

-OSS, IS, VR, OS, etc verminderen de beeldkwaliteit van de lens. 

 

Vroeger durfde dat wel eens te kloppen, maar ondertussen is dat al lang verleden tijd en weten ze heel goed hoe ermee om te gaan. Zeiss zwoer bij niet gestabiliseerde lenzen in interview, omdat ze zo betere lenzen konden maken. Als je kijkt dat de 85mm 1.8 Batis OSS heeft, dat was even schrikken!

Maar dat gezegd zijnde, moet het nog altijd gemakkelijker zijn een scherpe lens te maken zonder OSS, dan wel met.

 

Een van de scherpste lenzen op de markt is de 90mm 2.8 macro van Sony, en dat mét OSS. 

 

OSS neemt ruimte in beslag in een lens, je moet je lens dus groter willen maken, of anders gezegd, het moet de moeite waard zijn. Een F4 lens is niet al te groot, lukt aardig om OSS in te verwerken, OSS in een 2.8 lens, maakt de lens wat groter. Kijk wat Nikon heeft gedaan: in 2015 brachten ze een gloednieuwe 24-70 VR uit (rechts) en vergelijk dat met de niet VR-versie (links). http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2015/08/Nikon-24-70mm-f2.8G-ED-vs.-24-70mm-f2.8E-ED-VR-len...

 

OSS is handig op alle brandspuntafstanden, zelfs breedhoek. Ik ben de grootste fan van beeldstabilisatie. Maar je kan er niet onderuit dat beeldstabilisatie "harder" moet werken en nog nuttiger is op langere mm's. Dat ze het wel hebben verwerkt in een 70-200 2.8 is dus zeker logisch. Dat ze kozen om geen OSS in de 24-70 2.8 te verwerken is begrijpelijk. OSS maakt een lens moeilijker te designen, complexer, gevoeliger voor allerhande defecten, etc. En bovendien -zoals gezegd- minder nodig in de 24-70 dankzij de IBIS. Als je dan een prima IBIS systeem hebt, is het snel beslist denk ik. Wel jammer voor de "eerste generatie " A7 camera's.

 

Dat de 85 1.4 geen OSS heeft, is helemaal begrijpelijk. Dat is nu al een kanjer van een lens...wat voor motortje moet je ook niet hebben om zo'n zware lenselementen te doen oscilleren? Dat kan wel voor een 1.8 85mm.

 

We zitten met Sony in een unieke positie dat we lenzen en bodies gestabiliseerd hebben, dat in combinatie met full-frame. De eerste full-frame lens met 1.4 en beeldstabilisatie moet de concurrentie nog uitvinden...if ever. Heerlijk toch :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Begrijp het intussen helemaal.

 

Vooral de hoeveelheid glas, die heen en weer bewogen moet worden, is dus een zeer bepalende factor.

 

Begreep vooral niet, waarom de de stabilisatie niet in de nieuwe GM 24-70 / f. 2.8 komt.

Maar wel in de zelfde lens met f.4 zit.

Dat is me nu volstrekt duidelijk.

 

Had uit je vorige uitleg begrepen dat OSS altijd een voordeel was.

De IBIS daarmee uitstekend kom samen werken.

 

Maar dat is is aan voorwaarden verbonden.

 

Dank voor je heldere antwoord. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion en anderen, leuk idee! Ik ben er op de zondag 13 maart. Idee van een tijd? 12.00 of 13.00 uur?

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hier nog een filmpje van het persevent van vorige week, met de eerder genoemde Jan Paul van PF in een cameo op 0.33 sec:smileyhappy:

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Op dit filmpje is inderdaad het uiterst fraaie bokeh te zien. o.a. Bij 't opscheppen van de maaltijd.

 

En wat kun je als knappe meid (model) , worden toegetakeld met zo 'n hertengewei op je kop.

 

*

Die lenzen zijn uiterst fraai. Maar dat vind ik de f. 4 serie ook al. Uiteraard is er verschil te zien.

Anders was 't niet best. Ik zou ze graag naast elkaar zien in exact dezelfde opnamen.

 

De bedenkers van (een deel van deze video) moeten maar eens bij een pshychiater langs.

Ik veronderstel, dat de makers,  tijdens een benauwde droom, die ze 's nachts hadden,

zo 'n toegetakelde vrouw hebben zien "rondsporten".

Erger nog, ze werden er door achterna gezeten. En uiteindelijk opgevreten. Of zo iets dergelijks.

 

*

Conclusie.

Ik vind zulke mooie lenzen een betere video waard.

Gelukkig is 't maar een klein stukje.

De rest van de video toont exact waar 't om gaat.