annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Waarom zijn er in het buitenland zoveel problemen met de PRS-T1 en krijg ik die ook ?

OPGELOST
profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Waarom zijn er in het buitenland zoveel problemen met de PRS-T1 en krijg ik die ook ?

Hai,

Overal op de wereld,waar het product al gelanceerd is  duiken problemen op met de nieuwe PRS-T1 e-reader van Sony waar ik er 2 van heb besteld.

Zie als voorbeeld,maar zeker niet gelimiteerd tot:

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=152853

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=153031

http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=153469

Het gaat dan met name over de firmware versie 1.0.00.09010

De readers crashen iedere keer,en ik zie met angst en beven mijn nieuwe sony's tegemoed.

Ik heb nog 2 modellen van het 650 type en twijfel eigenlijk of ik mijn bestelling niet moet annuleren.

Gaat de Nederlandse Sony met dezelfde firmware van start,komt er een update,want anders vind ik het risico erg groot.

Dit is geen kwaadwillende post,wel een hele ongeruste.

Met vriendelijke groet,

Nick.

120 ANTWOORDEN 120
profile.country.NL.title
tonno99
Ontdekker

Hallo Nick,

het probleem is opgelost. Alles werkt weer naar behoren.

Ik heb de nieuwe versie van de resquetool op de micro-sd gekopieerd. In eerste instantie bleef alleen het lampje geel knipperen. Na een tijdje bleek alles te werken.

Hij sluit weer normaal af en het ziet er naar uit dat het probleem met de accu ook is opgelost, maar dat moet nog even blijken.

Bedankt voor je hulp, ook Jethea, zonder jullie hulp had het me waarschijnlijk toch een nieuwe gekost.

Vriendelijke groet,

Ton

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Niet professor achtig bedoeld maar niet iedereen weet dat bij een kapotte bootloader of opstartsysteem je dus met de recovery firmware op een SD kaart de T1 weer tot leven kan roepen, aangezien ik 2 waardes in de recovery heb veranderd zal de batterij het nu beter doen, batterystats.bin wordt namelijk gewist waarna de echte laadtijd en verbruikstijd wordt gemeten, na een aantal powercyclus wordt een nieuwe batterystats.bin aangemaakt die de reader vertelt wanneer de batterij leeg is.

Ik ben blij dat ik nog geabonneerd was op het topic en je noodkreet zag.

Groet,

Nick.

profile.country.nl_NL.title
jethea
Bezoeker

Fijn Tonno, dat het gelukt is met Rick zijn resquetool

Veel plezier er weer mee.

Hoe heb je het precies gedaan, misschien kan ik hier ook nog wat van leren.

Heb je de resquetool gewoon ongezipt op de micro SDkaart gezet, of hem je het uitgepakt op de SDkaart.

En heb je toen gewoon de SD kaart in de Reader gedaan en de Reader aangezet?.....

Waar heb je de Tools gevonden?

Message was edited by: jethea

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Rick heet Nick :wink: de resque toolszijn geen echte tools, na het rooten van de T1 kan je in princiepe gewoon een nandroid backup maken ( totale backup van systeem,android enz). De reader is niets anders dan een applicatie die op een onderliggende android versie draait, een APK file dus, en die kan je decompilen.
De reader is niets anders dan een simpele tablet met een e-ink scherm ( ik heb er ook een horloge van ) die iedere keer als je hem start met een hidden launcher de reader.apk start.
De reader is feitelijk dus geen reader, het is gewoon een app, een app die je dus gewoon met de android SDK ADB tools kan bewerken en op de eerste partitie staat.

Die kan je gewoon in resque mode draaien en flashed de reader,maar ernaast is nog ruimte voor meer apps en de hidden launcher kan je vervangen voor een ander,zoals je een telefoon rooted,kan je dat ook met de T1 en als je eenmaal root toegang hebt kun je de files er gewoon afhalen.

De links die ik gegeven heb bevat dus de resque image plus een img stukje waar het onderliggende android systeem naar zoekt.

Het zijn dus geen echte tools,de links zijn slechts een opslag,ik heb de files hier gewoon ook maar ik mag hier niet vertellen hoe je het doet,dat is tegen de regels van Sony en als ik van het forum afgezet wordt kan ik helemaal niemand meer helpen.

De restore sets zijn zo gemaakt dat ze alleen over een hogere versie heen kunnen,als update, de restore kan je overal overheen zetten.

Unzippen en op een SD kaart zetten.

De Sony zoekt dan naar een do_update.sh file ( soort van batch file) en daarin kan je de instructies aanpassen zodat de update doet wat hij zegt en de rest van de ( eventueel aangepaste files laadt)

Je kan zelfs de Sony reader app er afhalen en zelfs de Kindle app er op draaien, of Coolreader, of FBReader of een keuze menu maken welke reader je wilt draaien, staat heel apart om een Sony aan te zetten en een Kindle te zien.

Vermoedelijk zit ik nu tegen de limiet aan van wat ik zeggen kan/mag en ik ga er verder niet op in, ook niet prive.

profile.country.nl_NL.title
jethea
Bezoeker

Hoi Nick,

Ik snap het nu een beetje, dank je wel.

Jouw restore sets heb ik in mij dropbox gezet. Ik bewaar ze, want je weet maar nooit, je kan ze ooit nodig hebben.

Leg inderdaad maar niet te veel uit, want anders kan je anderen niet meer helpen.....

Groet

Thea

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Thea,
Wat de restore sets betreft zullen er vermoedelijk geen nieuwe komen,want er zal zo snel geen update meer komen voor de T1 al zit er een bug in de sans serif bij een bepaald lettertype,maar als die je niet opvalt.

Er zijn voor de T1 al patches uit door groepen waar ik me ook mee bemoei zodat er een klokje onder in je balk staat tijdens het lezen, een pracht programma, vrij om te downloaden is calibre waarmee je je hele collectie kan beheren,converteren,beschrijvingen kan opnemen ( je kan een e-book moeilijk omdraaien om te zien waar het over gaat) enz en je boeken overzetten naar de reader,ik gebruik de sony software niet eens.

De restore sets unzip je en gooi je op de SD kaart.

Als je je reader aansluit op de pc geeft deze nog wel de drives aan, die komen uit het onderliggende android dus vanuit je pc kun je de drive met de sd kaart nog bereiken.

Er zit een bestandje bij met flash reader die je kunt uitvoeren waardoor bestanden worden overgezet.

In princiepe moeten er 2 image bestanden overgezet worden ( zitten in die restore set en gaat vanzelf) en ook nog uitgepakt worden, dus het proces duurt wel even,gedurende die tijd knippert of brandt er ook een lampje.

De reader zal 1 a 2 keer herstarten.

Daarna is hij origineel zoals hij uit de fabriek kwam, je moet tijd en datum en zo weer instellen... en opnieuw ADE authoriseren.

Het verschil tussen software updates en restore sets is dus dat een software update meestal niet alle files bevat die nodig zijn maar alleen het deel overschrijft dat een fout bevat.

Een software update zal dus nooit over een hogere software versie heengaan omdat er gecontroleerd wordt of er al een nieuwe versie opstaat, is er dus wat verknalt,dan gaat een update niets voor je doen.

Een restore set heeft die controle niet en overschrijft alle informatie op de eerste SETTING "schijf".

Pas op voor het zoeken naar alternatieve restore sets,want een kwaad willend iemand kan hier van alles inzetten.
De restoresets waarvan ik de links heb aangeboden en die ik ook zelf bezit zijn gegarandeerd schoon en zoals ze door sony worden gebruikt om de readers te laden.

De methode van updaten kan iets anders zijn, ik heb ze het laatst een half jaar geleden gebruikt om iemands reader mee te redden ( had hem naar me opgestuurd ) en geven GEEN root toegang oid.

Sony kan zelfs niet zien dat ze gebruikt zijn want het zijn hun eigen sets.

De restore sets zijn een laatste hulpmiddel, als het apparaat verder niet meer reageert.

Nick.

profile.country.nl_NL.title
jethea
Bezoeker

Hi Nick, bedankt voor je uitgebreide uitleg en waarschuwing. Ik houd het bij jou resque set en ga echt niets ophalen van anderen.......

Ik heb dat wat je geschreven hebt ook even gekopieerd en geplak in een map......

Groet

Thea

profile.country.NL.title
tonno99
Ontdekker

Hi Nick en Jethea,

Nog even een laatste update.

Jethea, ik heb de zipfile uitgepakt op de SD kaart en inderdaad het duurt wel even voordat het proces afgerond is.

Alles werkt nog steeds perfect en het probleem wat ik eerder met de accu had is ook verholpen. De accu blijft nu al 2 dagen op vol vermogen. De reader schakelt zich ook weer normaal zonder extra zetje volledig uit.

Ik ben er weer blij mee. Allebei bedankt voor jullie hulp

Vriendelijke groet,

Ton

profile.country.nl_NL.title
Nick-1964
Bezoeker

Dat komt door de batterystats.bin, de originele in de sony is foutief en geeft te snel het signaal dat de batterij leeg is.

Omdat het hier om lithium cellen gaat die nooit voor langere tijd echt leeg mogen zijn ( dan gaan ze kapot) "kijkt" het android systeem naar het gemiddelde laad en ontlaad nivo waarvan de waarde is opgeslagen in de batterystats,maar die is ingesteld op een foutief gemiddeld nivo, door het wissen van het bestand wordt na enige dagen een nieuw bestand opgebouwd gebaseerd op het juiste gebruik en dan kun je er weken mee lezen (bij een uur per dag).

Al met al is het jammer dat er zodra er een nieuw model komt,de support voor het oude model gelijk stopt, dat zag je al bij de 600 met het verkeerde aanraakscherm,die is vervangen voor de 650 maar voor de 600 is er nooit meer een update geweest,idem met de prs-t1 waar de nodige slordigheidjes nog in zitten maar waar de community uiteindelijk zelf oplossingen is gaan maken omdat sony die niet biedt en de oplossing voor de fouten in de T2 is ook nog niet in zicht.

Jammer,want eenmaal werkend zijn het prima dingen.

Feitelijk geven wij vanuit de android community nu de support die sony had moeten geven en dat is toch wat zuur,maar de eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat niet alleen Sony dit doet, bij Samsung gaat het al net zo problematisch.

profile.country.NL.title
tonno99
Ontdekker

Ja dat is inderdaad wel jammer.

Gelukkig dat er nog mensen zijn zoals jullie.