annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Traag opslaan foto's sony dsc hx300

annet2711
Ontdekker

Traag opslaan foto's sony dsc hx300

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds 2 maanden een sony dsc hx300 in mijn bezit,

ik maak veel foto's van voetbal en gebruik daarom veel de continu en sport stand.

de camera heeft veel tijd nodig om de foto's op teslaan.

 bv ik maak 10 foto's achter elkaar en zie dan op mijn display  de foto's langzaam verschijnen   het duurt  daarna zeker 20 sec voor de foto's zijn opgeslagen en ik weer nieuwe kan maken.

Ook bij het normaal foto's maken is het display enkele tellen zwart .

 dus niet klik en klaar voor de volgende foto maar klik 5 tellen wachten en dan pas zie je de gemaakte foto  daarna kun je pas de volgende foto maken .

Toen ik de camera kocht werd mij deze geheugenkaaart aanbevolen :

Sandisk Ultra,

40mb/s ,

32 GB   SDHC  1 klasse 10.

Ook vind ik de foto's niet al te scherp als je inzoomt ,

misschien doe ik iets verkeerd  of  moet ik een andere instelling gebruiken ..ik hoor het graag .

Alvast bedankt annet

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Annet,

 

Welkom op het forum!

 

Er zijn meerdere zaken die je in het achterhoofd moet houden:

-De sensor van een HX300 is klein, net zoals andere compactcamera's. Doorgaans worden er veel megapixels gepropt op een klein sensoroppervlak. Prima om de foto in zijn geheel te zien, maar bij het inzoomen zie je duidelijk dat de kwaliteit van een kleine sensor een beetje te wensen overlaat. Dat is klassiek en ineens de reden waarom camera's met een grotere sensor heel veel meer kosten. 

 

-De snelheid die je aangeeft voor je geheugenkaart is de leessnelheid, het is vrij typisch dat fabrikanten enkel de leessnelheid opgeven, omdat deze veel hoger is dan de schrijfsnelheid (dit wil zeggen data van de camera richting geheugenkaart). De schrijfsnelheid zal ongeveer tussen 10-20 Mb/s liggen (eerder in de buurt van 10 Mb/s).

Dit heeft als gevolg dat als je 10 foto's op 1 seconde neemt, deze 10 foto's in de buffer van de camera worden opgeslagen (buffer=zeer snel, tijdelijk geheugen van de camera). Die 10 foto's worden dan op je kaartje geschreven aan een snelheid van -laat ons zeggen- 10Mb/s. Als je rekent dat een jpeg foto ruwweg 5Mb zal zijn, dan kan de camera 2 foto's per seconde op de geheugenkaart dumpen. Het duurt dus ongeveer 5 seconden voor alle foto's van de buffer op je kaartje staan.

 

Wat ik wil zeggen, is dat het niet zo abnormaal is dat je moet wachten, daar het schrijfproces niet kan volgen.

 

Enige wat soelaas ZOU kunnen brengen is een sneller kaartje, maar ook dat is geen garantie: het hangt er immer van af of de camera de buffer sneller kan leegmaken met een sneller kaartje, dat is zeker ook niet gegarandeerd. Met je huidige kaartje denk ik wel dat er winst valt te halen, maar ik zou eerst iemand zoeken die een sneller kaartje heeft en kijken of het uitmaakt.

 

Beste manier om te testen is echt meten met een stopwatch: klik gewoon door en neem zoveel foto's als je kan tot de camera zijn eerste 'hik' heeft. Tel dan hoelang het duurt voor het rode lichtje (schrijflampje) uitgaat. Als dat korter is met een snellere geheugenkaart of je kan meer foto's nemen alvorens de eerste 'hik' optreedt, dan heb je winst 🙂

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
annet2711
Ontdekker

 Hallo,

 

Bedankt voor uw andwoord,

 Ik ga een nieuw kaartje bestellen , ik heb er een gezien  met 90 mb/s schrijfsnelheid hopelijk is dit de oplossing.

Maar ik begrijp het niet voor ik deze camera heb gekocht heb ik er veel over gelezen op internet ,

overal komt deze camera goed uit de bus .. bij de consumentenbond , ook op kieskeurig staan 554 reviews ... ook de winkel waar ik hem kocht waren ze  heel positief .

maar nergens kom ik dit probleem tegen .

De mensen zijn allemaal positief ik vraag mij dan af welk geheugenkaartje hun gebruiken? en er zullen vast wel mensen zijn die toch wel eens de continu stand gebruiken .

 

Ook normaal foto's maken in de ''groene stand  zie ik eerst 1 a 2 sec een zwart scherm voor ik de volgende foto kan maken .

Ik heb verder niets veranderd aan instellingen in de camera dus daar kan het ook niet aan liggen.

 Ik hoef geen foto's te maken van de andere kant van het voetbalveld dus echt van veraf inzoemen doe ik eigenlijk niet .

Mijn oude camera een fujifilm een dingetje van nog geen 100 euro is dan toch veel sneller ( kwalitet  van de foto natuurlijk niet ),   dus ik ben eigenlijk  best teleurgesteld.   

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Een sneller kaartje kan zeker soelaas brengen, maar een garantie is dat niet!

Ik zou eens in de winkel waar je hem kocht vragen of ze een sneller kaartje hebben liggen...(en je dan niet het duurste laten aanpraten :wink: )

 

Zoals eerder gezegd, let wel op met de snelheden, dat gaat doorgaans over de leessnelheid en niet de schrijfsnelheid van het kaartje!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Annet heb hier een link naar een uitleg over snelheden van een sd kaart en met name waar je op moet letten.

http://robertvanbrug.blogspot.de/2013/02/snelheidstest-geheugenkaarten.html

Misschien dat het wat duidelijker word. 

 

annet2711
Ontdekker

 Hallo Allemaal,

Ik ben een weekje op zoek geweest naar een ander sd kaartje ,

 ik heb meerdere kaartjes geprobeert  van vrienden maar helaas zonder resultaad, dit waren wel goedkope kaartjes van kruivat en blokker.

 Nu heb ik vandaag een ander kaartje besteld  bij dataio en daar tel advies gekregen .

 volgens de verkoper had ik wel een hele langzame sd kaart ,

nadat ik mijn probleem had uitgelegd heeft hij mij een kaartje aanbevolen volgens hem moest het hier mee goed gaan  zoniet kan ik het kaartje terug sturen en krijg ik mijn geld weer en is het waarschijnlijk een defect aan mijn camera en adviseerde hij mij terug te gaan naar de media markt .

Volgens hem waren de bestanden vam 20 megapixels  te groot om snel weg te schrijven  voor dit kaartje wat ik nu gebruik .

 

 ik krijg nu een ,

Samsung 32GB SDHC,

PRO Plus UHS-I U3,

95MB/s 633x.

met een leessnelheid van 95 en een schrijfsnelheid van 90..

 

Ik hou jullie op de hoogte als ik dit nieuwe kaartje binnen heb ,

Bedankt voor jullie adviesen deze hebben mij goed geholpen  .

Groetjes Annet