annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstellen op sterren of maan met RX10-III is niet mogelijk?

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Scherpstellen op sterren of maan met RX10-III is niet mogelijk?

Beste forumleden, ik probeer soms nachtelijke foto's van de sterrenhemel te maken met mijn Sony RX10.

Foto's van de maan lukken vrij behoorlijk (uitstekend zelfs, als je bedenkt dat het objectief van de RX10 geen telescoop is!), maar helemaal scherp worden die nooit.

Foto's van sterren lukken sowieso niet: noch in de automatische stand (de camera "ziet" de sterren niet, weet dus niet waarop hij moet scherpstellen en je krijgt dan wazige ronde vlekken op je foto), noch in de handmatige stand (zelfs wanneer je de afstandsmeter in je beeldscherm naar oneindig draait met de scherpstelring krijg je alleen maar wat wazige vlekken).

Ik had me van deze dure en geavanceerde camera toch meer voorgesteld... Mijn oude Pentax K1000 deed dat een stuk beter!!

 

Is er een methode om dit toch voor elkaar te krijgen, zodat ik de sterren echt als lichtpuntjes op de foto krijg?

Iemand die het weet?

Bij voorbaat dank,

Leo

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Hi @LeoMartinus 

Ik heb nog even gekeken bij de Howtos & FAQs.

Misschien heb je hier wat aan. (of niet)

Howto take Astro photographs.

De nachtelijke hemel fotograferen. 

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Hallo Strampke,

 

Ik heb meteen even gekeken of de beide links die je stuurde me nog wat meer konden vertellen.

Eigenlijk doe ik alles zoals beschreven. Ik heb trouwens ruime ervaring met sterrenfotografie, doe dat al sinds de jaren 1970, met allerlei spiegelreflexcamera's (met film).

Het enige dat ik tegenkom dat ik nog kan proberen is om de scherpstelhulp te gebruiken: waarbij je het beeld dus tijdelijk even sterk vergroot zie, waarop je kan scherpstellen. Of dat helpt moet ik nog even zien, want bij het maken van de foto van de maan die ik in mijn post heb meegestuurd heb ik dat ook (maar dan met de zoomfunctie) geprobeerd: mijn camera geeft in de handmatige stand een "reliëf" weer, allerlei spikkeltjes op de stukken in je beeld die scherp worden. Die spikkeltjes stonden precies op die kraterranden... toch werd het niet scherp.

Ik ga het met de scherpstelhulp proberen (bij scherpstellen laat het monitorscherm dan tijdelijk even een ingezoomd beeld van het te fotograferen object zien waarop je kunt scherpstellen).

Ik heb die functie tot nu toe steeds uitgeschakeld gehad omdat ik het lastig vind, je ziet door de zoeker (die ik liever gebruik dan het monitorschermpje) ineens niet meer het specifieke detail dat ik wil fotograferen, maar misschien moet ik dat toch maar aanzetten en er mee leren omgaan. Wie weet helpt het!

Hartstikke bedankt voor het meedenken en de beide links!!

 

Nu maar wachten op een mooie maanloze heldere hemel!

 

Met vriendelijke groet,

Leo

 

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Het leukst vond ik de eerste opmerking van de schrijver waar hij zegt dat je vooral moet zorgen dat je het niet koud krijgt.

 

Ik weet werkelijk niets van nacht fotografie.

Toch 2 dingen, 2 apps.

- Smart remote control

- touchless shutter

 

De eerste zorgt dat je zelf ergens binnen kunt zitten en beide zorgen voor het volledig trillingvrij afdrukken.

 

O ja, misschien is de Sterspoor app het uitproberen waard.

 

profile.country.BE.title
DirkHofmans
Lid

touchless shutter, akkoord om afdruk-trillingen te vermijden. Al kan je daar ook de zelfontspanner voor gebruiken. Maar binnen gaan zitten voor een foto met een belichtingstijd van een paar seconden maximum lijkt me wat overbodig, tenzij je star trails wil fotograferen of een equatoriaal volgsysteem hebt.