Deel jouw ervaring!
Lees ons interview met onze winnaar en ontdek het verhaal achter haar winnende foto:
Wanneer ben je begonnen met fotograferen en welke camera gebruikte je toen?
Ik ben rond mijn 55ste gaan fotograferen. Ik heb een opleiding gehad aan de Rietveld Académie voor Beeldendkunstenaar. Door een ongeluk kon ik geen grote werken meer maken en ben ik opzoek gegaan naar een andere Creative invulling en zijn digitale kunst en Fotografie mijn uitlaatklep geworden. Ik ben begonnen met een Nikon camera, totdat ik een Sony A7 won . Ik fotografeer eigenlijk alles wat ik leuk vind. Maar portret en macro fotografie genieten mijn voorkeur. Op fotografisch gebied heb ik mij alles zelf aangeleerd door gewoon te doen . Ik fotografeer ook graag zoals ik het zie en heb totaal niets met hoe het zou moeten volgens de fotografische wetten.
IK heb ook verschillende grote projecten gedaan en zelfs met mijn combinatie van fotografie en digitale art gexposeerd in Mexico. Inmiddels ben ik nu 66 jaar en is fotografie een onderdeel van mijn leven geworden. Altijd op stap met mijn camera.
Hoe voelde het, toen je hoorde dat je de wedstrijd had gewonnen?
Ik vond het natuurlijk super te horen dat ik de 1ste prijs had gewonnen. ik had eerlijk gezegd de hoop een beetje opgegeven, na het zien van de prachtige foto’s bij de genomineerde.
Kun je iets vertellen over de inspiratie achter het shot?
De foto is ontstaan, nadat ik creatief aan het oefenen was, ik had mijn lens voorzien van transperant folie met vlaseline erop, alleen het midden van de lens, het focus punt was helder. Had een mooi rond gat gemaakt in de folie. De zon was vrij scherp , maar met de juiste instellingen kwam ik tot dit dromerige beeld.
Welke apparatuur en accessoires heb je voor dit frame gebruikt? Heb je het beeld nog nabewerkt?
De foto is gemaakt met de sony a7 en de 70-200 mm lens. . In photoshop heb ik een klein beetje de kleur verscherpt en de foto wat bijgesneden.
Heb je nog tips voor andere fotografen om winnende foto's te maken?
Mijn tip is, fotografeer wat je oog ziet en kijk goed door de zoeker. Maak je eigen fotografische regels, maar zorg voor goede compositie en durf anders te zijn. Fotograferen is een beeld creeren van hoe jij een situatie ziet en of beleefd.
U moet een geregistreerde gebruiker zijn om hier een opmerking toe te voegen. Als u al geregistreerd bent, moet u zich aanmelden. Als u zich nog niet hebt geregistreerd, moet u zich registreren en aanmelden.