annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Maak kennis met de winnaar van onze fotowedstrijd

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
380  Weergaven

Fotografie is niet mijn enige passie.

Onlangs ben ik 70 geworden. Ik maak animatiefilms en werk hard om deze op tijd af te hebben voor filmfestivals.

 

http://www.danielzagorski.com/

 

Ik heb behoorlijk wat rare en extreme dingen gedaan in mijn leven. Zo heb ik gewone en gemotoriseerde hanggliders gebouwd en ermee gevlogen. In 1991 won ik de Poolse motorglidingkampioenschappen. Ik heb ook gefietst over de meeste bergen in Polen, en deelgenomen aan mountainbike-marathons. Bovendien was ik erg actief in mijn 'Pioniersdagen' (dat was een Poolse jongerenorganisatie die vergelijkbaar is met de Boy Scouts).

 

Als grafisch kunstenaar heb ik mijn eigen atelier. Hier maak ik onder andere etsen, aquatints, mezzotints, litho's en linoleumsnedes.

 

Fotografie is altijd deel van mijn leven geweest. Mijn vader was amateurfotograaf en als kind bracht ik veel uren bij hem door in de donkere kamer. Mijn eigen avonturen begonnen met een analoge camera. In die tijd was er maar één optie: de Zenit-camera uit de Sovjet-Unie. Later ging ik de Praktica (uit Oost-Duitsland) gebruiken met mijn favoriete 20mm-lens. Tot op de dag van vandaag gebruik ik de 42mm-PENTACON 1:1.8 50mm-lens. Ik maakte ook gebruik van een balgcamera met 9 x 14 cm platen en een Pentacon 6 x 6. Die ging met me mee naar het Tatra-gebergte, samen met de zware 35mm- en 180mm-lenzen, bijvoorbeeld naar de bergen Świnica en Rysy...

 

Daniel Zagorski.jpg

 

Vervolgens ging ik grafische media doen.... En daarna kwamen de 3D-animatiefilms.

 

Ik had toen altijd de digitale Canon 550D-camera bij me, waarmee ik ook films maakte die awards wonnen op filmfestivals. Zo was er 'Interpretations', een film over een schilder die ik maakte met 3D-animatie.

 

De winnende foto was onderdeel van een reeks zelfportretten. Hieronder zijn enkele andere uit deze reeks te zien.

 

Daniel Zagorski 2.jpg

 

Ik heb ze genomen in een kamer van 13 m2 in mijn huis, omdat ik geen studio heb. De foto's zijn tegen een zwarte achtergrond genomen en verlicht met twee flitsen en twee paraplu's. Een Canon 550D-camera met een 18–55mm-kitlens... een kamer zo zwart als de nacht.... getriggerd door een infrarood-afstandsbediening. Compleet met een 3D-object dat ik zelf had gemaakt. Mijn inspiratie zocht naar nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden in fotografie. Virtuele werelden bouwen en studiofotografie hebben veel gemeen. De geslaagde combinatie van beide werelden is te danken aan het fotorealistische niveau dat 3D-technieken inmiddels hebben bereikt.

 

Mijn 'internetzoon', Arkadius Makowski, winnaar van verschillende National Geographic-wedstrijden, dwong me om mijn werk in te sturen. Hij zei: 'Je moet echt iets insturen, want ik ga ook iets insturen... Je zal zien hoe het wél moet... :)'.

 

Ik was stomverbaasd toen ik het bericht kreeg dat ik gewonnen had.... Vooral omdat ik een hoop plannen heb voor een nieuwe film en op zoek was naar een geschikte camera. Het project heet 'DEDAL & IKAR' en de camera moet kunnen samenwerken met een 4K-drone. Dat krijgt mijn oude vertrouwde Canon niet voor elkaar.

 

Hier is een link naar de trailer — https://www.youtube.com/watch?v=ODFdZVLUez4&t=2s

 

Ik stuur bijna nooit iets in naar een fotowedstrijd, omdat ik vooral films voor festivals maak.

 

Je hebt verbeelding nodig, en doorzettingsvermogen om projecten af te maken, ook al moet je behoorlijk wat compromissen sluiten en in een nulbudget passen.... :).

 

Toen ik nog twijfelde of ik wel of niet animatiefilms moest gaan maken, zei mijn etsleraar: "Bagiński heeft 'The Cathedral' gemaakt, dus dat kan jij ook...". Dat advies was goud waard, en dat geef ik door.…..!!!...:)

 

Ik maak het grootste gedeelte van mijn projecten zelf, waaronder een animatiefilm van een uur lang, zonder financiële ondersteuning. Ik draai 14 uur per dag.... Het duurt drieëneenhalf jaar om een film van een uur op te nemen en te voltooien.

 

Fotografie is een onderdeel van al mijn projecten, omdat ik zo heb geleerd hoe je composities maakt en met kleur werkt. Het heeft me ook laten zien dat verbeelding het allerbelangrijkste is, en alle technische aspecten stellen me in staat om die te verwerkelijken.