annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Een interview met de winnaar van de fotowedstrijd van oktober: Wojtek Piatek

jaylward
Lid
Lid
1.108  Weergaven

Valve Tower Bridge_resized.jpg

Elke maand houden we een Sony Community-fotowedstrijd met een ander thema. We staan steeds weer versteld van de kwaliteit van en de verschillen tussen de ingezonden foto's. Onze wedstrijd in oktober ging over 'bruggen' en die felbegeerde eerste plaats ging naar Wojtek Piatek, die in Ierland woont. Hij maakte de prachtige foto met de titel 'Valve Tower Bridge'.

Wij spraken Wojtek net na de grote aankondiging over zijn winnende foto, zijn passie voor fotografie en nog veel meer.

Hallo Wojtek. Hartelijk gefeliciteerd met je winst in de fotowedstrijd van deze maand! Je foto is fantastisch en heeft met recht gewonnen.

"Ontzettend bedankt. Ik kan nog steeds niet geloven dat mijn foto heeft gewonnen."

Kun je ons vertellen waar je woont en wat je doet?

"Ik werk bij een schoonmaakbedrijf. We doen veel verschillende dingen, maar ik ben verantwoordelijk voor de verwijdering van graffiti in Dublin — ik werk als aannemer voor de gemeente Dublin — dus je zou kunnen zeggen dat ik muren schrob voor de kost."

Wanneer kreeg je echt passie voor fotografie?

"Ik vond het altijd leuk om foto's te maken, maar ik kocht mijn eerste DSLR, een Sony α450, pas vijf jaar geleden. Ik wilde voornamelijk mooie foto's van mijn opgroeiende kinderen maken. Sindsdien is het een grote hobby geworden en ik hoop dat ik er in de toekomst nog meer uit kan halen."

Waar was je toen je de e-mail kreeg waarin stond dat je de wedstrijd had gewonnen?

"Ik had een hele slechte dag voor ik die e-mail kreeg. Ik had een dubbele dienst gewerkt en mijn auto ging kapot, waardoor ik pas laat mijn kinderen van school kon halen. In eerste instantie geloofde ik het niet en dacht dat het spam was. Het is nog steeds moeilijk te geloven dat mijn foto is gekozen uit al die andere geweldige beelden. Ik dacht niet dat de foto zó goed was."

Kun je ons het verhaal bij de foto vertellen? Waar nam je de foto en wat was er zo aantrekkelijk aan de brug?

"Nou, [de Valve Tower Bridge in Valtry Reservoir in het graafschap Wicklow in Ierland is] best populair bij fotografen. Ik ging erheen om wat foto's van de zonsondergang te maken en ik was van plan de zijkant van de brug ook in het frame te pakken. Na een paar foto's besloot ik dat ik er een van bovenaf wilde hebben, aangezien ik daar nog niet veel foto's van had gezien. Ik moest een beetje klimmen en ik had het bordje 'Geen toegang' zogezegd niet gezien, maar dat terzijde…

"De zon was al onder, dus ik had veel belichtingstijd nodig om de verplaatsing van de wolken vast te leggen. Wegens het gebrek aan kleur heb ik de foto later monochroom gemaakt."

Welke apparatuur heb je voor die foto gebruikt?

"Ik gebruikte de Sony a99-camera in combinatie met een 16-35 mm f/2.8 ZA SSM-lens van Sony."

Als je er nu op terugkijkt, wat betekent de foto dan voor jou?

"Geen idee eigenlijk.Zoals ik eerder zei, dacht ik niet dat die van mij zo goed was als sommige andere foto's in deze wedstrijd. Toch koos de jury die van mij, dus ik ben er heel blij mee. Nogmaals bedankt!"

Schrijf je in voor de Sony Community-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze Sony Community-fotowedstrijden.