annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuwe Sony AX 700 flikkert

profile.country.NL.title
GHinsen
Ontdekker

Nieuwe Sony AX 700 flikkert

Sinds een aantal dagen de Sony AX 700 camcorder in bezit. Alles leek goed te gaan echter samen met de hond vandaag een aantal opnames gemaakt , buiten dus aan een kanaal, bomen water en hier en daar gras. Het beeld flikkert, opgenomen in HD stand automatisch. Beeld ziet er mooi uit , maar dat flikkeren is wel irritant. Vrees dat ik weer een maandagmorgen product heb gekocht. Komt iemand dit bekend voor ? Shutter automatisch staat op 50.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
GHinsen
Ontdekker

Aanvulling opgenomen in zowel 4K als HD

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Waarop en hoe speel je af ?

 

Ingestelde frames per seconde kunnen invloed hierop hebben. (bijvoorbeeld met niet-natuurlijk licht/lampen/spots/etc.)

 

Op hoeveel frames per seconde film je? (50p, 25p..) 

 

----------------

Dit probleem kan ontstaan door het verschil in beeldsnelheid van de camera en de flikkersnelheid van het licht. De camera neemt het beeld op op een bepaalde snelheid, 24, 25 of 30 beelden per seconde. Het lichtnet dat wij hier gebruiken, heeft een frequentie van 50Hz, wat een veelvoud is van 25Hz, wat hier de norm is. Als we een andere beeldsnelheid kiezen (film 24Hz of 30, Amerikaanse standaard) zal de camera het flikkeren van de camera kunnen waarnemen. Eenzelfde effect kan bestaan bij het gebruik van bepaald ledlicht, dat nog andere frequenties gebruikt.

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
AppleMac57
Ontdekker

Ik heb vorige week ook een FDR-AX700 aangeschaft en afgelopen weekend in het bos wat opnamen gemaakt. Hierbij viel het op dat in de delen waar veel scherpte aanwezig is (vertakkingen in de bomen), bij het pannen een flikkering zichtbaar was. 
Ik ben er nu achter dat ik de SteadyShot  op active had staan, waarbij licht wordt ingezoomd volgens de manual: 

  • Als [ACTIEF] wordt geselecteerd, verschuift de kijkhoek 1,08 keer naar de teleopnamezijde.

Dit lijkt mij de oorzaak te zijn voor de flikkering, het veroorzaakt een moiré-effect, door licht inzoomen op de sensor. Ik ga deze week uittesten of het met SteadyShot op 'normaal', beeld zonder flikkering geeft bij bomen.

profile.country.NL.title
GHinsen
Ontdekker

Ik ben benieuwd , Ik heb nog niet echt in de zomer opnames op de zelfde plek kunnen maken.

bedankt alvast voor de reactie.

profile.country.NL.title
AppleMac57
Ontdekker

Helaas, de instellingen van SteadyShot leveren geen flikkervrij beeld op. Wel zie ik dat anderen ook flikkering in beeld hebben bij gebruik van Final Cut Pro, die ik als proefversie gebruik om de opnamen te kunnen publiceren. Het is mij niet duidelijk of het flikkeren door de camera of de bewerking in Final Cut Pro komt.

Nog even verder zoeken in de codecs die worden gebruikt.

profile.country.NL.title
AppleMac57
Ontdekker

Het lijkt toch zo uit de camera te komen. Heel vervelend zodra er veel detail is, schittert / flikkert het beeld.

profile.country.NL.title
GHinsen
Ontdekker

Ik ben het afgelopen zomer niet meer tegengekomen, wel tijdens de kerstperiode van 2019/ 2020, dus meer als een jaar geleden , deed zich vooral voor met twijgjes van bomen die door de wind heen en weer gingen.

profile.country.NL.title
AppleMac57
Ontdekker

Ook bij mij gaat het om beelden in de winter. Heldere lucht en veel kleine twijgjes, die bij beweging flikkering veroorzaken. Verder ervaar ik de FDR-AX700 als een fijne kwalitatieve camera met prachtige beelden.

profile.country.NL.title
Kamunyak
Ontdekker

Beste.

Recent eigenaar geworden van de sony uit de omschrijving.

Gisteren de eerste opnamen gemaakt.

Dit heb ik gedaan op de hoogste instelling.

Bestandsindeling: XAVC S 4K

2160/25P 100Mbps

50i (pal)

Steadyshot op actief

Gefilmd in de autostand.

Probleem: bij het maken van een rustige beweging van links naar rechts (pan) ziet de opname in de camera er perfect uit.

Eenmaal de beelden van het sd kaartje gehaald en op een baracuda 7200 rpm gezet. (Video montage schijf)

Ook het zelfde beeld op een SSD schijf gezet.

Speel ik dit af met madia player (mp4) of VLC player of Power DVD, in alle gevallen stotterd het beeld tijdens de pan.

Is dit een instelling in de camera, een 4K edit monitor probleem, of een Windows probleem.

Het beeld is dus niet vloeiend tijdens de beweging

 

Ik hoop hier de juiste oplossing te vinden.

Thnx fooks