annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Goede kwaliteit in het donker

Amelandgirl
Nieuw

Goede kwaliteit in het donker

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede Sony videocamera die bij weinig licht ook goede beeld- en geluidskwaliteit levert, aangezien ik van plan ben om deze camera voornamelijk in het donker te gaan gebruiken.

Hebben jullie suggesties?

Groetjes Dorine

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Dorine,

Ik weet natuurlijk niet wat je wil gaan filmen, wat je budget is, etc., maar je hebt veel verschillende opties. Gouden regel is dat de grootte van de sensor en de lichtsterkte van de lens veruit het meest bepalend zijn om bij weinig liht te kunnen filmen. Hoe groter de sensor hoe beter. Duurdere camera's hebben ook in het algemeen beter geluid. Externe microfoons kan je uiteraard ook aansluiten (bv. draadloos) als je gekozen camera over een microfoon ingang beschikt.

-Als je een "klassieke" handycam camcorder zoekt, kijk je best naar de hogere reeksen (bv PJ810). Laat je niet misleiden door de prijzen op de officiële Sony site, in de winkel liggen ze doorgaans lager. Als je een model lager gaat (PJ530), dan verlies je meteen een stuk aan sensoroppervlakte. Deze gegevens vind je in de specificaties op de sony site. 

BV: PJ810: TYPE SENSOR Exmor R™-CMOS-sensor, type 1/3,95 (4,6 mm) met achtergrondverlichting

BV: PJ530: TYPE SENSOR Exmor R™-CMOS-sensor type 1/5,8 (3,1 mm) met achtergrondverlichting

De term "achtergrondverlichting" slaat op een "back-side illuminated" (BSI) sensor, wat in de praktijk betekent dat de sensor geoptimaliseerd is om meer licht op te vangen. Dat is bijna standaard op sony-camcorders, maar let er toch even op als je op de 2e hands markt zou kijken.

-Als je echt een niveau hoger wil gaan, kijk je best naar de CX900. Deze sensor wordt geroemd omwille van zijn weinig-licht prestaties. De sensor is vele malen groter dan de klassieke camcorder. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan. Wil je de beeldkwaliteit prestaties wel, en vind je het minder erg om aan geluid in te boeten (externe microfoon is een optie), dan kijk je best ook eens naar "fotocamera's" zoals de RX10. Fotocamera's zijn, op geluid na, even goed als camcorders wat beeldkwaliteit betreft, maar het bedienen (door het ontbreken van bv een touchscreen en andere) is meestal "anders". Toch verkiezen veel videografen op de dag van vandaag een fotocamera met video mogelijkheden... Over de RX10 gesproken, dit filmpje werpt een interessant licht op de zaak. http://www.youtube.com/watch?v=cqCv6AUIriE De CX900 en de RX10 zijn nauw aan elkaar verwant, RX10 heeft een fotocamera-vormfactor, de CX900 is helemaal video-georiënteerd (inclusief beter geluid).

-Fotocamera's mag je echt niet meer negeren op de dag van vandaag: camera's met verwisselbare lenzen (met name E-mount camera's zoals de NEX reeks, A5100, A6000 of A7-reeks) zijn bij uitstek geschikt om te filmen bij weinig licht. B.v. de sensor van de A5100 is een veelvoud groter dan de sensor in de CX900, wat op zich al de referentie is in (amateur-)videoland. De A7-reeks heeft nog eens een dubbel zo grote sensor, maar dan kom je op prijzen van 1500-2000 euro zonder lens. Geluid is goed voor deze fotocamera's, vooral van dichtbij. (concerten is bv. geen probleem, toneel wel)

Vergeet niet dat hierbij de lens minstens even bepalend is als de sensor. Een lichtsterke lens (afhankelijk van de sensorgrootte F4, liefst F2.8 of lager) is een must als je een camera met verwisselbare lens koopt om goed te filmen in donkere omstandigheden! Koop geen A5100 om met de kitlens te filmen als je het doet voor het licht!

Veel succes met je keuze!

Hallo!

Vriendelijk bedankt voor uw reactie! Wat ik zoek ligt in een lagere prijsklasse, aangezien ik niet fanatiek gebruik zal gaan maken van de camera. (2x of 3x per jaar sowieso). Ik wil de camera onder andere gaan gebruiken voor een jaarlijks feest waarbij de buitenopname 's nachts plaatsvindt. Vandaar mijn vraag over het filmen in het donker.

Zelf heb ik gekeken naar de Sony HDR-CX330E. Ik weet niet of dit een relatief goede camera is voor het maken van videobeelden in het donker, maar het is wel de camera die momenteel mijn voorkeur heeft.

Groet Dorine

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Net zoals bij auto's heb je tegenwoordig geen slechte videocamera's, hangt veel af van wat je verwacht :slight_smile:

De CX330 deelt dezelfde sensor als sommige duurdere modellen, maar dan met minder toeters en bellen (bv. lagere resolutie scherm). Als het maar voor enkele malen per jaar is, dan zit je wel goed :thumbsup: 

(Als je niet filmen bij kaarslicht verwacht bijvoorbeeld :wink: )