annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FDR-AX53 Flikkerend beeld bij 4K opnames

profile.country.NL.title
Amerstudio-2
Ontdekker

FDR-AX53 Flikkerend beeld bij 4K opnames

Op deze community staat een onderwerp over Moire en Aliazing, maar mijn probleem is dat bij 4K opnames (XAVC S 4K 60 Mbps 25 p) bij een aantal clips een deel van het beeld "flikkert". Dat geeft een onrustig beeld en dat is vervelend. Het zit in de opgenomen clips, en niet in de TV's waarop het afgespeeld wordt. 

Het flikkerende beeld komt voor bij (bijvoorbeeld) een grasveld, of een grintdak of een bomenpartij. Omdat ik al lang film had ik dit niet verwacht bij een nieuwe 4K camera, en de helpdesk heeft tot nu toe slechts geadviseerd een reset naar de fabrieks defaults te doen. Dit heeft het probleem niet opgelost. Heeft iemand een zinnige oplossing voor me?  Alvast bedankt.

 

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Goedendag,

 

Welkom op het Sony forum! 

Wellicht helpt deze oplossing? https://www.sony.nl/electronics/support/memory-camcorders-fdr-ax-series/fdr-ax53/articles/00008839

Zo niet, dan zal ik het intern voor je navragen. 

 


Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Waarschijnlijk de moeite waard om contact op te nemen met je verkopende partij. Kan zijn dat het een defect is.
profile.country.NL.title
Amerstudio-2
Ontdekker

Hallo Eva, bedankt voor je snelle respons! Ik heb naar je link gekeken, en heb daar een paar vraagjes bij: Het artikel gaat over opnames binnenhuis, bij TL-Natrium en kwiklampen en mijn probleem doet zich voor bij buiten opnames.

Daarnaast vraag ik me af of het vastzetten van de sluitersnelheid de overige opnames niet "beschadigt"

Ik heb de helpdesk van Sony, waar het helaas niet zo vlot, een link gestuurd met een paar clips waarbij te zien is wat het probleem is. Via Wetransfer heb ik zonet een verse link aangemaakt met 2 originele clips die van de camera komen. Als je wilt kun je die even downloaden en bekijken. Ik ben erg benieuwd naar je mening!  De link:    https://wetransfer.com/downloads/5faf43296548eca9b2fef8309dd1b08d20201013093939/c5a227364e1c0d1bf8a9...

profile.country.NL.title
Amerstudio-2
Ontdekker

Dank voor je reactie! Dat is in dit geval Camera Express. Ik heb me er nu toch al in vastgebeten, en ben benieuwd of ik het met jullie op kan lossen. Zo niet, ga ik terug met de camera en ga ik ervan uit dat Camera Express zijn 5 jaar garantie waarmaakt. 

profile.country.NL.title
Amerstudio-2
Ontdekker

Inmiddels ben ik 12 mailtjes verder met de helpdesk van Sony, en iedere keer begon deze helpdesk opnieuw vragen te stellen over zaken die er niets mee te maken hadden. Bovendien waren ze slecht te verstaan, en leken de vragen van een papiertje op te lezen. Tot zover de ondermaatse helpdesk van Sony. Aan het einde van de rit kreeg ik te horen dat de beelden binnen de specificaties vallen, en dat Sony het kennelijk normaal vind dat opgenomen beelden niet strak zijn en deels flikkeren. Ik heb aangegeven na 40 jaren Sony producten gekocht te hebben hiermee te stoppen.

Kennelijk neemt Sony een klacht onvoldoende serieus, en zetten een camera in de markt die nog onvolkomenheden heeft. In ieder geval bedankt voor jullie reacties op deze casus.

hgeurtsen
Nieuw

Hoi, ik kwam dit artikel tegen omdat ik zelf hetzelfde probleem ervaar. Misschien niet meer voor jou, maar voor andere eigenaren van deze camera die naar dit probleem zoeken, toch nog even mijn mening. Ik denk dat dit probleem veroorzaakt wordt door de lage framerate van deze camera in de 4k stand. Die is dan slechts 25 fps in Nederland. Als je dan veel licht hebt, gaat de sluitertijd al snel flink omlaag, waardoor je 25 hele scherpe fotootjes krijgt (heel scherp, omdat de sluitertijd per beeld heel laag is, misschien wel 1/1000 s). Om een vloeiend beeld te krijgen, moet je eigenlijk een sluitertijd van max. 2x de framerate hebben, dus 1/50 s. Ik heb al geprobeerd met een ND filter te filmen, maar dat vind ik niet heel handig bij deze camera omdat je de sluitertijd niet kunt zien. Je hebt dus geen flauw idee welk ND filter je nodig hebt. Ik ben dus met je eens dat deze Sony 4k camera eigenlijk onvolkomendheden heeft. Hij zou minstens 60 fps aan moeten kunnen, dan heb je al veel minder last van dit effect.