Deel jouw ervaring!
Kort geleden ben ik begonnen met pogingen om 4K content af te spelen vanaf externe USB 3 disk. De disk is zeker snel genoeg, de film is H265 formaat en zo'n 100GB groot (voor 2.5 uur) en een familielid kan dezelfde film prima afspelen van snelle laptop op 4k scherm (ook op 4k TV) maar mij lukt het niet (goed).
Ik heb 3 apps om films af te spelen. VLC, Kodi en de standaard aanwezige Video app.
VLC en Kodi lukt het niet de film af te spelen zonde rvoortdurend haperen (en Kodi komt niet verder dan full HD).
De standaard aanwezige Video app speelt de film soepel af maar ik kan geen ondertiteling selecteren. Dat zou moeten kunnen met de afstandbediening (links bijna onderaan zit die knop) maar als ik daarop druk gebeurt er helemaal niets. Ook niet als ik op de 'audio' knop druk, overigens.
Doe ik iets verkeerd of is hier iets mis ?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bedankt @Instaphoto voor je reactie. Nu heb ik geen idee hoe ik op een TV nog codecs kan toevoegen aan VLC, maar ik heb al een andere 'oplossing' bedacht. Met het tooltje MKVToolNix ben ik de H265 bestanden opnieuw aan het opbouwen en heb daarbij
a) ATMOS 7.1 geluid weg gelaten (heb maar een 5.1 installatie)
b) alle niet-NL ondertitels weg gelaten
c) de NL ondertiteling en het EN Dolby 5.1 geluid default 'aan' gezet.
Nu speelt de 'native' Android app defilm gewoon af, inclusief de ondertiteling en 5.1 geluid. Precies wat ik nodig had. Niet op de manier waarop ik het wilde hebben, maar OK. M'n laptop staat rustig te snorren met al dat ge-multiplex, maar daar heeft verder niemand last van.
VLC wil deze nieuwe films helemaal niet meer afspelen vremd genoeg, maar Kodi (Full HD) en die native app wel.
Hoi @ppaulv,
Er is niet per se iets wat je verkeerd doet. H265 content afspelen vanaf USB is niet ideaal op rechtstreeks op een TV af te spelen. De hardware in een TV is niet zo krachtig als een laptop.
Ik gebruik zelf een Shield voor het afspelen van dergelijke media, omdat het meer dan genoeg rekenkracht heeft.
Dat gezegd hebbende. Het zou moeten werken in Kodi, maar weet dat je hier in de instellingen wel de nodige zaken kunt aanpassen.
Of simpelweg een andere USB poort pakken van je TV. Ik weet dat er eentje gereserveerd is voor opname over het algemeen.
Hi Vinc,
ik gebruik al de poort aan de achterkant, die gelabeld is met 'super speed'. En heb gekeken naar alle instellingen maar zie dat ie alleen full HD kan afspelen en ik vermoed dat het daar mis gaat.
VLC zou gewoon 4k moeten afspelen (en doet dat misschien ook, kan dat zo snel niet zien) maar het haperen is niet om aan te zien.
Ergerlijker is dat de knop voor ondertiteling het niet meer doet in de native app, naar ik lees sinds de upgrade van Android 7 naar 8. En geen enkele andere manier om dat daar te doen. Gewoon een bug dus. Want ik ben niet de enige die daarover klaagt, heb ik gezien.
Zoals @Vinc_E al aangeeft kan het zijn dat de processor van de TV niet krachtig genoeg is en of niet voorzien is van de juiste codec voor afspelen. En dat kan schokkend beeld of niet afspelen etc veroorzaken.
Je kan reset proberen van de TV. Bijvoorbeeld fabriek reset. Soms wil het nog wel eens dat cash vol zit en hierdoor hickups ontstaan.
VLC kent diverse codecs. Zo ook voor ondertiteling.
https://wiki.videolan.org/Codec/
De VLC app wordt onderhouden door Videolan. Wellicht je daar eens kunnen kijken voor ondersteuning. Sony is niet de gene die de VLC app ontwikkeld —> https://www.videolan.org/support/
Bedankt @Instaphoto voor je reactie. Nu heb ik geen idee hoe ik op een TV nog codecs kan toevoegen aan VLC, maar ik heb al een andere 'oplossing' bedacht. Met het tooltje MKVToolNix ben ik de H265 bestanden opnieuw aan het opbouwen en heb daarbij
a) ATMOS 7.1 geluid weg gelaten (heb maar een 5.1 installatie)
b) alle niet-NL ondertitels weg gelaten
c) de NL ondertiteling en het EN Dolby 5.1 geluid default 'aan' gezet.
Nu speelt de 'native' Android app defilm gewoon af, inclusief de ondertiteling en 5.1 geluid. Precies wat ik nodig had. Niet op de manier waarop ik het wilde hebben, maar OK. M'n laptop staat rustig te snorren met al dat ge-multiplex, maar daar heeft verder niemand last van.
VLC wil deze nieuwe films helemaal niet meer afspelen vremd genoeg, maar Kodi (Full HD) en die native app wel.
Slim opgelost. Een MKV is een soort zip bestand van een verzameling aan codecs. Dus niemand weet wat er precies in zit dan.
Zodra je een MP4 maakt, wordt alles dusdanig verwerkt dat het vast staat. Dat is een stuk makkelijker af te spelen meteen.
hm, het blijft trouwens gewoon de originele H265 qua structuur, alleen een klein tikkie kleiner omdat ik wat dingen weg laat.