annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Grijze balken ipv zwarte, onmogelijk aspect ratio in te stellen

profile.country.US.title
jbasemoine01
Ontdekker

Grijze balken ipv zwarte, onmogelijk aspect ratio in te stellen

DSC_0205.JPGRuime tijd heb ik last van licht grijze balken tijdens het kijken van HDR content via Plex, Emby, Kodi, Dsvideo, via de Video app van sony zelf, VLC, Archos en zelfs als ik direct van een USB stick kijk.

De balken (zie foto) frustreren mij dus danig mateloos dat hdr films kijken gewoon niet leuk is.

Het gebeurt met films die x264 code/compressie gebruiken dezelfde HDR film anders gecodeer (h265) werk perfect!!!!

 

Daarnaast is het ONMOGELIJK om het aspect ratio van de tv aan te passen als ik een app gebruik zoals (wederom) plex, emby, ds video, de ingebouwde video player van sony zelf, achos, VLC en zelfs MX player!!!

alleen als ik "tv" aan het kijken ben (wat ik amper tot nooit doe) kan ik het aspect ratio instellen!

 

Als ik bijvoorbeeld via Kodi een film kijkn en het aspect ratio staat op wide zoom (god mag weten waarom) op Action druk op de tv kan ik het beeld (Helderheid etc..) aanpassen maar niet het scherm (aspect ratio).

Als ik naar het menu van de tv (druk op home knop dan recht boven tandwieltje) dan beeld - scherm setting ga kan ik het aspect ratio instellen maar springt de tv direct op HDMI 3 waarop mijn pc staat aangesloten, ik zit dan wel in het menu voor de aspect ration maar alles is zwart dus kan niks instellen zucht.....

Als ik nl1 kijk en het aspect ratio (bijvoorbeeld) op 16:10 dan weer terug naar kodi ga zet de tv het automatish weer op wide zoom.... dit doet hij bij alle apps en kan dit zelf niet aan passen.

 

Graag wil ik weten hoe ik de zwarte balken kan oplossen (lees al bericht vanuit 2014 terug waar dit probleem wordt aangestipt), en hoe kan ik in PLEX etc.. het aspect ratio aan passen ?

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Zou handig zijn als je het type nummer met ons ook wil delen,zelf herken ik dit probleem niet in zowel de software van ATV1,2 en 3.

Als de instelling "Volledig Beeld" is ingesteld in de software van de TV, wordt dit uitgevoerd in alle modes en op alle ingangen.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.US.title
jbasemoine01
Ontdekker

Sorry, dat had ik inderdaad even erbij moeten vermelden,

 

Het gaat hier om de Sony  kdl55xe8599, op forums van zowel Plex als Emby lees ik dit probleem veel terug.
De oplossing die tot nu te vinden zijn hit or mis, helaas werkt geen 1 van de workarounds voor mij!

 

Porbleem met 4k HDR (grijze balken) komt met alle spelers die ik tot nu toe heb geprobeerd voor! zet ik hand matig HDR uit of zet ik (in sommige gevallen) HDR op HLG dan zijn de balken zwart maar heeft de film een whitewash effect ........zucht..... waardoor de film nog steeds leuk is om te kijken :S

 

Zie hier onder posts van het forum van plex en Emby dat over dit zelfde onderwerp ga.

 

https://forums.plex.tv/t/grey-bars-in-hdr-instead-of-black/197887

 

https://emby.media/community/index.php?/topic/57838-hdr-grey-bars/

 

p.s. bij een kennis geprobeerd om via PLex en Emby en HDR 4k film te kijken hij is in bezit van de 55xe9005 (zo uit mijn hoofd) hij heeft local dimming ik heb edge led, ik hoopte dat daar het vershil niet in zat en "gelukkig" heeft hij de zelfde problemen als mij dus de backlight van tv is niet direct de boos doener (en anders verlkaart het nog niet waarom 4k niet HDR films wel gewoon zwarte balken hebben)

profile.country.US.title
jbasemoine01
Ontdekker

Als de instelling "Volledig Beeld" is ingesteld in de software van de TV, wordt dit uitgevoerd in alle modes en op alle ingangen.

 

In hoe verre kunnen apps deze settings overscheiden ? het lijkt erop dat dit constant gebeurt.

 

als ik tv kijk (Bijvoorbeeld RTL4) werkt alles perfect, ik maak gebruik van een CI+ modules dus geen media box of iets dergelijks.

Kijk in naar RTL 4 kan via mijn afstandsbediening action - wide mode het aspect ratio instellen! (zie foto 1)

zit ik in emby/plex of wat dan ook kan deze optie geen eens selecteren! (zie foto 2)

maar als ik plex/emby/vlc/dsvideo/ms player gebruik verander het aspect ratio drastisch (varierend per film)!

As ik de desbetrefende film op mijn tablet, telefoon, pc, laptop kijkt werkt het perfect!!!

 

kijk ik HDR films via HDMI kabel opmijn tv geen grijze maar zwarte balken, kijk ik de film direct van mijn nas grijze balken....

Deel ik een map op mijn pc en stream ik via een app (of de ingebouwde video player van sony zelf) krijg ik grijze balken dit geld ook voor plex en de rest van de apps!DSC_0209.JPGDSC_0211.JPG

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

@jbasemoine01 Je gebruikt de interne apps van de TV hier voor toch? 

Dit is een probleem wat je niet kunt oplossen met de interne apps. De beveiliging die meestal via de HDMI (HDCP) gaat wordt nu soort van overgeslagen en vergrendeld onnodig veel opties met HDR content. 

 

Oplossing hiervoor is minder omslachtig gelukkig. Speel je content via een externe media speler af. Ik gebruik een NVIDIA Shield en heb geen issues met 4K en HDR content.