Deel jouw ervaring!
We willen graag het geluid van onze nieuwe Sony tv (43XH8505) weergeven via onze oude Sony tuner versterker (alleen tulp stekkers). Dit lukt ons niet. De vraag is kan het niet of doen we iets verkeerd?
Rechtstreeks aansluiten kan niet. De meest eenvoudige manier (die ik zelf ook gebruik) is een optisch kabeltje in de TV, deze naar een D/A converter, en vanaf de converter met kabeltje naar de tulpjes. Kost je een paar tientjes, maar dan werkt het prima.
Een optisch kabeltje (ook wel toslink genoemd) is een soort dun glasvezelkabeltje. Je TV heeft daar een aansluiting voor. De andere kant van dat kabeltje gaat in een D/A converter, een klein doosje dat het digitale signaal omzet naar analoog. De converter heeft ook aansluitingen voor een tulpkabel die je dan weer op je versterker aansluit. Als voorbeeld:
https://www.onlinekabelshop.nl/audio-video/digitaal-audio-optisch-coax/toslink-toslink
@roben008 schreef:
Rechtstreeks aansluiten kan niet.
Rechtstreeks aansluiten is wel mogelijk,
namelijk via de hoofdtelefoon (groene) aansluiting van de XH8505 met Jack naar tulp kabel naar de Sony versterker.
suc6 ermee,
73's
Beide bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik voldoende mogelijkheden heb om het op te lossen.
gr. denjoh