annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wit/Kleurbalans.

profile.country.NL.title
Painter53
Lid

Wit/Kleurbalans.

A7II. Wat doet de witbalans precies; A;  In het algemeen, en B; in Eigen. Bijvoorbeeld in Eigen een, ingesteld op A-B: B4,

G-M: G4.

Wordt er dan 'groen weggefilterd' , of juist bijgevoegd? Mijn foto maat en ik komen er niet helemaal precies uit.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Zie uitleg --> https://community.sony.nl/t5/tutorials-faqs-camera-s-camcorders/witbalans/ba-p/1926849

https://www.cameranu.nl/nl/advies/foto/wat-is-witbalans

 

Persoonlijk laat ik witbalans altijd op auto staan als ik in een niet gecontroleerde licht omgeving fotografeer. Bijvoorbeeld buiten. Je kunt immers achteraf zonder kwaliteitsverlies de juiste witbalans weergave kiezen in Lightroom, Capture One etc... 

 

Als ik in studio omgeving fotografeer dan werk ik met zogenaamde grijskaart en maak ik gebruik van een collerchecker van X Rite. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Kleine aanvulling: Je kunt je witbalans nog helemaal bijstellen als je in .ARW (RAW) fotografeert. Sla je in .jpg op dan is er wel wat bij te stellen maar veel minder. Een van de eigenschappen van .jpg is dat je de witbalans vastlegt.

 

Een eigen witbalans instellen doe wel eens, als ik vind dat de automatische wb er teveel naast zit en de voorinstellingen ook niet helemaal top zijn, maar komt weinig voor.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Klopt de JPEG-bestanden bevatten niet alle informatie die door de camera zijn vastgelegd. Thanks 😉

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Painter53
Lid

Jongelui…het is mij nu allemaal en helemaal duidelijk.

Hartelijk dank voor jullie uitleg.
Groet.
Painter
Verzonden vanuit Mail voor Windows 10