annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke zoom als vervanging voor de kitlens?

profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Welke zoom als vervanging voor de kitlens?

Hallo,

Als je de kitlens (16-50mm) van de A6000 zou willen vervangen voor een betere zoom, zijn er een aantal opties. Natuurlijk is er de Zeiss 16-70, maar die lijkt nogal wisselend van beeldkwaliteit te zijn en ik elk geval èrg duur. Ook de 18-105 lijkt goed, maar is erg groot en zwaar. Dus dan kom je al snel bij de 18-135mm uit. Die lijkt behoorlijk goed, vrij licht en niet te groot te zijn, met een mooi bereik. Duur zijn ze afgezien van de 16-50 allemaal, maar dat is Sony nu eenmaal.

Maar als ik vervolgens dan die 18-135 vergelijk met de Sony/Tamron 18-200mm, blijkt die laatste niet zoveel duurder (2-de hands al helemaal niet), en nauwelijks groter te zijn. Wel zwaarder, maar je krijgt daarvoor dan ook een flink stuk bereik extra terug. En de beeldkwaliteit lijkt helemaal niet tegen te vallen. Dus waarom dan niet deze?

Zijn hier mensen met ervaring met die laatste twee lenzen? Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Alvast dank voor de feedback.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @mahendr51 !

Lastige keuze... Je zou ze er allebei eens op moeten zetten, dat is denk ik de enige manier om te vergelijken of je het extra bereik van de 18-200 fijner vindt. Ik denk dat ze verder inderdaad vergelijkbaar zijn.

profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Ja, dat zou natuurlijk het mooiste zijn. Maar welke zaak geeft je even die twee lenzen mee om te proberen? Daarnaast zou ik denk ik niet een nieuwe 18-200 kopen, maar een 2-de handse. Die vind je al voor €300.

Ik hoopte dat hier iemand zou zijn die beide lenzen kent. Ook fysiek. Er zijn b.v. reviews die zeggen dat de 18-200 aanzienlijk groter en zwaarder is dan de 18-135. Maar als ik ze dan vergelijk op camerasize.com lijkt er echt nauwelijks een verschil te zijn?

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@mahendr51 

Er zijn verschillende camera winkels die ook een occasion aanbod hebben. Wellicht kun je daar eens rondkijken, daarbij is het zo dat de meest bekende zaken sowieso vaak “probeer” of “leen” lenzen hebben, meestal tegen storting van een borg of een (dag) huursom.

Pas dan kun je echt zelf vergelijken!

Succes! En laat na een eventuele keus hier nog eens weten wat het geworden is 👌

grt Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Zo, na enige tijd heb ik dus toch een keuze gemaakt. Ik blijf geïntrigeerd door de Zeiss 16-70, maar ik vond het risico op een zwak exemplaar te groot. De 18-200 lijkt toch wat zachter te tekenen, en is vooral uitgezoomd bovendien toch wel erg groot, en zwaarder. Van de 18-135 lees ik eigenlijk alleen maar goede berichten, dus ik heb mijn slag geslagen toen ik er eentje goedkoop op Marktplaats zag.

Ik heb deze lens nu een paar weken in huis, en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben. Ik mis wel die extra 2mm aan de groothoek-zijde, maar verder presteert dit objectief erg goed. Hij is voldoende scherp, geeft flink contrast en de kleuren zijn verzadigd. Ze zien er  echt een stuk beter uit dan van de standaard 16-50. Hoewel ik dat lensje echt niet zo haat als veel anderen (hij is zó handig!), zien die foto's er toch wat mèhh uit, in vergelijking.

Ik ben dus blij met de 18-135. Het is een erg compact objectief voor wat het biedt, en is vooral heel erg fijn en leuk om mee te werken. A lot of fun!