annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Welke groothoek is nu het best geschikt...?

Ik heb recent een Sony A7II aangekocht met de volgende lenzen.

Tamron FE 28-75 f2.8, Sony FE 55mm f1.8 en de Sony FE 85mm F1.8.

 

Als aanvulling op mijn lenzen wil ik graag iets breder gaan dan 28mm van de geweldige Tamron zoomlens. Enkel weet ik niet zeker of ik ooit wel zo breed wil gaan als de 16mm in de 16-35 f4.0 zoomlens van Sony. Als compacte en lichte prime denk ik dan eerst aan de Zeiss Batis 25mm f2.0 die ik wil inzetten als allround lens voor de citytrips, vakanties, enz..

 

Maar vrees dan weer ergens dat de Zeiss Batis 25mm te dicht tegen 28mm aanleunt?

Kortom, twijfels...... Zeiss 25mm vs zoom 16-35mm

29 ANTWOORDEN 29
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Op vakantie en stedentrips zijn de onderwerpen toch vaak zo wisselend dat hierbij niet een bepaald één onderwerp is vast te pinnen. Vandaar dat een zoomlens in het bereik van 24-75mm voor de vakantie’s en flexibiliteit voor me een must is. Dit kan gaan van het vastleggen van gebouwen, monumenten, smalle steegjes, dorpsfeer, locale mensen, dieren, portretjes, fora, landschap en ga zo maar eindeloos door. 

 

Onder het bereik van de tamron vrees ik dat een lens zoals de 16-35mm f4 voor me minder inzetbaar zal zijn, toch....

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

"Wij kunnen enkel aangeven wat onze persoonlijke voorkeur is.

Wat voor mij werkt hoeft voor ander niet te werken 😉 "

 

Klopt! :thumbsup:

 

@Joske-007

het bovenstaande toepassend;

lees hier maar eens hoe ik de keus voor een reislens gemaakt heb, beetje onconventioneel maar voor de gemiddelde citytrip werkt het voor mij prima :wink:

https://community.sony.nl/t5/lenzen-en-objectieven/nieuws-de-fe-24-105-f4-van-sony/td-p/2390338/page...

 

een van de mooie dingen aan de Sony is nu juist de vele mogelijkheden :upside_down:

 

grt

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Onder het bereik van de tamron vrees ik dat een lens zoals de 16-35mm f4 voor me minder inzetbaar zal zijn, toch....

Waarom is deze minder inzetbaar volgens jou? 

 

Gebruik zelf de 24-70GM en 16-35GM en die vullen elkaar mooi aan. Al gebruik ik de 24-70 tegewooridg nog maar weinig Dit komt mede dat mijn persoonlijke voorkeur uit gaat naar de Zeiss Loxia 35 / Batis 85 combinatie. De 16-35GM gaat nagenoeg altijd mee. In dit bereik vind ik persoonlijk een zoom erg prettig. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007

 

Ben erg benieuwd wat je uiteindelijke keus wordt en ook waarom. Houd ons op de hoogte! Leuk voor anderen om te lezen die ook met "brandende keuzepunten" zitten!

 

grt,

Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

@Sigiphoto

Als allroundlens in het voorgestelde bereik is f2.8 voor me en zelf voor vakanties en stedentrips een must. Anders was het een alternatief om mee te nemen.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Joske-007

 

Ah, oke! Prima, dan heb je in principe al een stuk minder risico op keuze stress!:wink:

 

Samyang 24/2.8 AF kun je dan ook meenemen in je keus? 

Maar ik zie je een voorkeur voor de Batis hebben.

Overigens is deze site van Brian Smith ook altijd leuk om eens door te nemen qua lenzen, maar wellicht dat je die al kent? https://briansmith.com/gear/lenses/

 

Blijft interessant om te horen welke keus en waarom!

Succes!

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Ik ben zonet terug van de winkel waar ik de Zeiss Batis 25mm naast de Sony 16-35mm heb kunnen vergelijken.

 

De Sony 16-35 f4 is inderdaad tussen de 16 en 24mm op zijn best, maar op 35mm scoorde deze op f4.0 bij een close-up portretje of ander onderwerp behoorlijk ondermaats. Wanneer de Sony 16-35mm in het bereik 16-24mm optisch op zijn best is, vraag ik me af of deze in dit kleiner bereik voor me nog voldoende flexibel is in te zetten. Het 35mm brandpunt moet voor mij toch wel optisch goed presteren en daar valt de Sony 16-35 en mede door de f4 voor me af. Op vakantie en stedentrip ben ik absoluut geen voorstander om constant door de wisselende onderwerpen van lens te wisselen.

 

Als aanvulling op de Tamron en wanneer ik wat breder wil gaan lijkt me ivm de optimale beeldkwaliteit een prime die tevens wat lichtsterker is de betere optie.

 

Nu even over de Batis 25mm deze leunt inderdaad dicht tegen de 28mm van mijn Tamron aan, maar overtreft optisch de Tamron op zijn 28mm. Hierdoor hoop en kan ik de Zeis 25mm nog wat flexibeler inzetten dan ik reeds voor ogen heb. Mocht het later blijken dat 25mm echt niet breed genoeg is dan hoef ik alleen nog naar de Batis 18mm te kijken.

 

Ivm de Samyang 35mm f2.8, deze wil ik later aankopen en vooral gebruiken voor zijn lichtgewicht en compactheid. Het is leuk om toch altijd weer iets compact bij de hand te hebben.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Is het geen optie om te kijken naar de Sony 16-35 GM f/2.8. (deze zelf eens te testen) Je blijft flexibel en optisch is de GM niet verkeerd. Zelf de f/4 vervangen voor de GM versie. En de randen zijn beduidend scherper. Al was de f/4 zeker niet slecht.  

 

Bij twijfel probeer de objectieven eens te huren waar je je oog op hebt laten valen. En ga testen. Keuze voor objectieven is heel persoonlijk. En maak de keuze op basis van je eigen ervaring. 

 

Zo heb ik mij in verleden wel eens blind gestaart op adviezen,reviews van andere en MTF charts. De adviezen en reviews gebruikt ik zelf om te komen tot short list en MTF charts doe ik zelf niks mee. Ben meer van zelf testen. voldoed het aan mijn wensen. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
Joske-007
Lid

Alvast wil ik allen hier bedanken voor het meedenken.

 

@Sigiphoto

De Sony 24mm f1.4 is een pareltje van een lens, maar is wel een heel stuk hoger geprijsd (€1.599 vs €990 voor de Batis). Voor dit bedrag krijg ik er bijna de Voigtlander 15mm / Rokinon AF 14mm f/2.8 FE bij geleverd.

 

@Instaphoto(Expert)

Tja, je maakt het me niet makkelijker op :wink:

De Sony 16-35mm f2.8 is een lens hoofdzakelijk bedoeld voor landschapsfotografie, interieurfotografie en architectuurfotografie. De Tamron 28-75mm f2.8 daarentegen is een zoomlens die voor me op stedentrips, vakantie en tijdens familie of gezingebeurtenissen net wat allrounder is in te zetten. Verder zie ik zie me beide zoomlenzen niet onmiddellijk naast elkaar gebruiken. Met de Tamron kan ik van niet al te wijde architectuur, landschap en interieur vlug switchen naar een detail, portret, groepsfoto, close-up (macro), dieren, enz..

 

Als mogelijke reiskit levert dit het volgende op.

 

Reiskit 1

- Sony 16-35mm f2.8

- Sony 55mm f1.8

- Sony 85mm f1.8

 

Reiskit 2

- Sony 16-35mm f4

- Samyang/Sony 35mm f2.8

- Sony 55mm f1.8

- Sony 85mm f1.8

 

Reiskit 3

- Rokinon AF 14mm f/2.8 / Voigtlander III 15mm / Zeis Batis 18mm f2.8 (indien ik wijder wil)

- Zeiss Batis 24mm f2.0 (filtermaat 67mm)

- Tamron 28-75mm f2.8 (filtermaat 67mm)

- Sony 85mm f1.8 (filtermaat 67mm)

 

De Sony 16-35mm f2.8 staat aan een zeer hoge prijs van €2.649 geprijsd. Dit betekent voor me dat deze op optisch vlak uitmuntend zal moet presteren en bijna over het ganse bereik prime-kwaliteit moet leveren. Als deze ook tussen de 28 en 35mm ondermaats (soft) presteert valt ie gelijk af.