annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wat gebeurt er precies, als je een aantal "automatische Functies" inschakelt tijdens het filmen.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Wat gebeurt er precies, als je een aantal "automatische Functies" inschakelt tijdens het filmen.

Stel dat je wilt gaan filmen, en daarbij een aantal automatische functies inschakelt.

Wat gebeurt er dan. En in welke volgorde. En wat kun/mag je dan verwachten.

 

*

Als je "Auto - Iso" hebt ingeschakeld, (met een boven en ondergrens - ik heb 100 - 12.800)

schakelt de camera, zonder dat je het zichtbaar ervaart, over tussen die waarden.

d.w.z. Bij over- en onderbelichting.

 

Als de camera dan niet verder "weet", wat hij moet, ligt de omschakeling naar de volgende stap,

aan de "instellingen", die je hebt ingesteld.

 

*

Ik werk zelf erg graag tijdens het filmen, met de voorkeuze S (shutter).

Dit vanwege het door mij gewenste effect, dat de sluitertijd, het dubbele moet zijn van de framerate.

Dat is is een (bijna) ongeschreven wet uit het verleden.

Het meest natuurlijke effect, krijg je met 24 beeldjes.

De framerate die daarbij het dichtste in de buurt komt is 2 x 24 = 1/60 sec.

 

Stel dat je werkt met een van de meest gebruikte lenzen van de Sony (24-70 mm / f.4)

Bij weinig licht wordt dan eerst, (volautomatisch) de Iso verhoogd van 100 naar 12.800.

Hogere Iso 's geven bij mijn 7R mk2, naar mijn smaak te veel ruis. Hoger ga ik dus niet.

 

Als de camera niet verder kan met de Iso, pakt hij de 2e stap.

In mijn geval is dat niet de sluitertijd, die hij zou kunnen aanpassen. (gelet op voorkeuze S)

maar kiest de camera voor een aanpassing van 't diafragma.

Als er in 1e instantie meer dan voldoende licht was, zakt hij terug naar de laagste stand.

Hier dus 4. Als dat punt bereikt is kan hij dus niet verder, en wordt de film dus onderbelicht.

Daar is verder niets aan te doen. Of je moet de Iso verder verhogen, en rekening houden met ruis.

 

*

Heb je juist te maken met enorm veel licht, kan de camera die stap wel maken,

en verhoogt dan dus 't getal van 't diafragma.

Gaat in bijna alle gevallen goed. Alleen heeft het invloed op je dieptescherpte.

Die wordt groter. En soms wil je dat liever niet.

 

*

Met name als je aan 't filmen bent op een zeer zonnige dag, loop je vaak op tegen de

beperkingen van een en ander.

Als je de framerate's en de sluitertijd in verhouding wilt houden,

(sluitertijd = dubbele van framerate), moet je bijna altijd werken met ND filters.

 

Wat ik altijd doe, is (ik werk met een variabel ND filter) 't meeste licht opzoeken.

Daar stel ik de ND filter op in.

 

Als je dan panned naar een iets donkerder deel, pakt de Auto-Iso dat (volledig onzichtbaar) op.

 

Dit is een onderwerp, dat je zelf door oefenen goed in de fingers moet krijgen.

 

*

Vroeger had je die automatische aanpassingen niet.

Had je altijd bij draaien (pannen) van de camera, dat het licht te veel, of te weinig werd.

En dat zag je!

De moderne camera 's (o.a. de Sony) pakken dat vrijwel onzichtbaar op. Dat is geweldig.

 

 

30 ANTWOORDEN 30
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik gebruik Premiere Pro. Ik vind het nog steeds geen erg toegankelijk programma maar ik begin het te leren.

Powerdirector vond ik een veel prettiger programma maar ik heb mijn geld terug gevraagd na een week want het programma crashte echt elke vijf minuten.

 

Premiere Pro biedt wel enorm veel mogelijkheden voor echte pro-editors. Het punt is dat ik dat niet ben en echt af en toe aan het stuntelen ben en zoeken hoe dingen werken. Het gaat wel vooruit en langzaam begin ik te merken hoe goed dat programma werkt.

 

Als ik video schiet, dan gebruik meestal A-priority en de rest op auto. Als ik ergens een video schiet met TL-balken (meestal alleen voor school) ,dan kijk ik wel altijd of de sluitertijd geen rare effecten oplevert met de frequentie van de tl balken.

 

Ik ben over een ding enorm verbaasd. Ik dacht dat ik veel meer problemen zou hebben met het editen van de 4k files van de a6300 maar vreemd genoeg werken deze veel beter dan de files van de a77 en de a6000.

Geen idee of het waar is, maar ik las ergens dat sommige camera's de bestanden nogal comprimeren en dat het dan lastiger is om ze te renderen.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Vind fijn dat je intussen bij de "club" bent , want je weet, naar mijn idee, waar je het over hebt.

 

Premiere Pro is mij te ingewikkeld, en 't is meen ik, uitsluitend in 't Engels.

Als in 't Duits zou zijn, zou 'k het nog overwegen. Maar ik ben bijna 75.

En dan pak je intussen niet alles meer even makkelijk op.

 

Denk dat ik maar ga upgraden naar Adobe Premiere elements 14. Die kan 4K aan. De 12, die ik nu heb, niet.

 

*

Wat je zegt over het editen van de 6300 t.o.v. A77 en A6000. Volgens mij comprimeerden die beiden inderdaad meer.

Werk zelf intussen met de 7R mk2. Die in de APS-c stand 35 gruwelijk goed presteerd.

En in die stand vind er geen pixelbinning plaats. Dat is met de 6300 ook zo. Heb ik net opgezocht..

Ga je op full frame, comprimeert hij meen ik wel enigszins, maar vindt er volgens mij wel pixelbinning plaats.

Dat wil met de A6300 dus niet. = APS-c camera.

 

*

Jij zegt in A priority te schieten. Uiteraard is blijft je diafragma correct. Dieptescherpte beheersbaar etc.

Ik zelf werk met fotografie altijd met A.

Maar bij video op S. Omdat ik graag met 25 frames en 1/60 werk, om een zo goed mogelijk filmisch aspect te krijgen.

 

Dat is een vrijwel ongeschreven wet waar velen zich aan houden.

Maar merk steeds vaker, dat mensen die zich er geen barst van aan trekken ook hele fraaie films hebben.

 

Overigens is de "rest", zoals Iso etc. op auto een zegen. Bij vroegere modeleen camera 's ging dat

schoksgewijs. Nu is 't volledig onzichtbaar.

 

Overigens, tot welke Iso ga jij, om 't resultaat een beetje fatsoenlijk te houden. Ik stop bij 12.800

Ben benieuwd met welke Iso jij dat nachtfilmpje hebt gemaakt. Dat is echt ongelofelijk qua licht en ruis.

 

*

Werk intussen redelijk veel met een Came TV stabilizer. Weegt niet veel, en is als alternatief "statief"

een enorme ervaring. Heb een filmpje op youTube staan met Came TV opgenomen.

Kijk maar eens onder Tjardi Tjardi.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

De reden waarom ik alles van Adobe gebruik is vrij simpel. 

Ik zit in in het onderwijs en krijg daarom het complete adobe cc pakket voor 17,50€ per jaar.

 

Daar zit ondermeer Phtotoshop, Lightroom, Bridge, Premiere Pro en Encoder in (en nog veel meer programma's)

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Mazzelaar.

 

Alleen voor 't voetvolk, liggen de kosten van  uitsluitend Premiere Pro, nu al op € 290.-- p.j.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ja, mooi toch. Je zal mij niet horen klagen.

Zoiets geldt ook voor MsOffice. Daar betaal ik geloof ik 15€ per twee jaar voor.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

@Tjardi.

 

Alle adobe pakketten zijn ook in het Nederlands. Voor mij maakt dat niks uit verder want ik ben docent Engels en moet echt kijken om te zien welke taal ik gebruik. Het is voor mij eender.

Premiere Pro is wel ingewikkeld en bovendien niet erg aantrekkelijk qua prijs voor de meeste mensen.

Studenten en leraren krijgen echter een heel aangepast tarief voor het adobe cc pakket en dan is het wel aantrekkelijk.

 

Wat filmen betreft, ik ben bepaald geen ervaren video schieter. Ik ben echt aan het zoeken hoe ik dat allemaal goed moet doen. Ik vind dat nog niet zo makkelijk eigenlijk.

Ik heb sinds vorige week een iets betere kop zodat ik ook kan pannen en tilten.

Maar hoe een video interessant te krijgen vind ik nog knap ingewikkeld.

 

Ik heb echt geen idee welke iso waarden ik gebruikt heb voor dat nachtfilmpje. Bij foto's kan ik dat zo zien maar volgens mij bij video's niet. De camera stond op auto-iso. 

Moet toch knap hoog geweest zijn want het was echt nacht en ook een donkere nacht.

 

Er staan een paar filmpjes op je kanaal waarvan er een niet afgespeeld kan worden wegens auteursrechten problemen. Welk filmpje was met die stabilizer. Het mag ook wel een goede zijn want ik heb naar de prijzen gekeken van die Came gimbals en die zijn allemaal peperduur zeg.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

 

Daar is 't filmpje. Het is technisch niets bijzonders. Het gaat er alleen om, om te laten zien wat

de Came TV allemaal kan. Je hand volgen. Of bewust niet. Hoger lager etc.

En 't was bedoeld om uit te testen of de AF-C van de 7R mk2, scherp bleef.

Dat was met m 'n Nikon dramatisch. Die had ik op een DJI Ronin M. Samen loodzwaar en erg onhandig.

Maar werkte wel goed. Alleen te gebruiken met AF-S. Dus zelf scherp stellen.

Of rekening houden met de scherptediepte.

 

Ik vind zelf steeds meer, dat video 's vanaf een statief enigszins statisch zijn .

Als je je zelf beweegt tussen de mensen door, en om de mensen heen, heeft dat een uiterst fraai effect.

Tom Antos heeft daar wat voorbeelden van. Kijk maar op YouTube.

 

Effect van zo 'n stabilizer is vergelijkbaar met een DJI Osmo van rond de € 650.--

Staat ook onder Tjardi.

Dat is filmtechnisch helemaal nog niet zo slecht. Maar heeft natuurlijk lang niet de resolutie,

en zeker niet de Low-light kwaliteit van de Sony.

 

*

Dat er filmpjes in bepaalde landen niet worden geopend, heeft te maken met de achtergrondmuziek.

Daar zitten rechten op. Maar zonder dat is 't vaak niet half zo leuk.

 

*

Weet je echt zeker dat de Premiere Pro in 't Nederlands is in te stellen. Ik ben bang van niet.

Mijn Duits is beduidend beter als m 'n Engels. Heb enige tijd in Duitsland gewoond/gewerkt. Dat zou ook mogen.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

@Tjardi

 

Het is inderdaad wel vreemd dat zowel photoshop, lightroom en bridge nederlandstalig zijn en premiere pro in het engels. Je zou best een gelijk kunnen hebben. Ik heb ze alle drie opgestart om dat te ontdekken. Kan inderdaad echt vervelend zijn als je engels niet goed is.

Zoals gezegd, ik merk het niet eens.

Tenzij het in het Duits is, dan merk ik dat wel want mijn Duits is echt enorm onder de maat. Ik kan gesproken Duits vrij makkelijk volgen maar geschreven Duits vind ik minder makkelijk.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Om hier even in te haken en te reageren op @Tjardi . Als ik zie wat jij allemaal nog onder de knie krijgt op je leeftijd dan denk ik eigenlijk dat Adobe Premiere Pro echt kinderspel voor je is. Vooral omdat je al ruime basiskennis van video en videosoftware hebt. Ben je er wel eens een dagje mee aan de slag gegaan? Het voelt denk ik allemaal vrij snel comfortabel voor je.

 

En Premiere Pro is er wel in het Duits volgens mij, NIET in het Nederlands. Als hij bij jou in het engels is moet je hem handmatig in het duits zetten. Daar zijn volgens mij makkelijk guides van te vinden.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Had hem intussen al gedownload in 't Engels omdat ik toch wel nieuwsgierig was.

Er is erg veel identiek, of vrijwel identiek, aan de Premiere Elements.

Heb al een proefilmpje zitten maken. Met teksten etc.

Maar al met al zul je er best wat voor moeten doen om 't je eigen te maken.

Er zit vrij veel extra in. Maar heb nog geen idee of ik dat ueberhaupt nodig heb.

Maar is 't echt overkil, heb je € 300.-- weggegooid. Heb wel eens camera 's ingeruild, wat meer kostte.

 

Zeer bedankt voor 't mailtje met de omzetting naar Duits.

Weet niet of dat in de proefversie ook al wil, maar ga dat proberen.

Heb dat net geprobeerd. Wil niet. Hij start op in een neem ik aan niet anders te benaderen modus.

 

 

Da 's niet de grootste ramp. Kun je in elk geval zien of 't gaat.

 

Als je naar de prijs kijkt, betaal je bijna € 300.-- op jaarbasis.

Is natuurlijk best geld. Maar omdat ik eigenlijk gewend ben redelijk snel te upgraden,

moet je dat bedrag er natuurlijk wel aftrekken. Dat zit in de beginperiode ook vaak op de € 100.--