annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Vraag over brandpuntsafstand

OPGELOST
profile.country.NL.title
bertram.bergink
Lid

Vraag over brandpuntsafstand

Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch:

ik heb de Sony A6500, dus een APS-C camera met daarbij zowel een SEL18-200 lens (eveneens APS-C lens) als de FE70-300 lens (full frame).

Hoe kan het dat een foto (op 200 mm) met beide lensen hetzelfde beeld geeft? 
Ik dacht dat 200 mm met een FE lens overeen zou komen met een ca 300 mm APS lens..

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @bertram.bergink 

 

Bij mijn weten worden aps-c lenzen niet anders aangeduid dan ff lenzen. Het beeld dat op jouw sensor valt met een aps-c lens van 200 mm is hetzelfde als het beeld dat op jouw lens valt met een 200 mm fe lens.
Allebei zijn ze hetzelfde beeld dat een x 1.5 kortere lens zou geven op een fullframe camera.

 

Dus als je op jouw camera de lens op 200 mm is het 1.5 keer meer "ingezoomd" dan dezelfde lens op 200 mm op een fullframe camera.

Anders uitgelegd. Het beeld dat jij hebt met 18 mm, daar heb je op een fullframe camera een 26mm lens voor nodig.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@bertram.bergink 

 

Het verschil zit hem in de beeldhoek...zie link voor een artikel hierover.

 

grt en goede jaarwisseling,

Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @bertram.bergink 

 

Bij mijn weten worden aps-c lenzen niet anders aangeduid dan ff lenzen. Het beeld dat op jouw sensor valt met een aps-c lens van 200 mm is hetzelfde als het beeld dat op jouw lens valt met een 200 mm fe lens.
Allebei zijn ze hetzelfde beeld dat een x 1.5 kortere lens zou geven op een fullframe camera.

 

Dus als je op jouw camera de lens op 200 mm is het 1.5 keer meer "ingezoomd" dan dezelfde lens op 200 mm op een fullframe camera.

Anders uitgelegd. Het beeld dat jij hebt met 18 mm, daar heb je op een fullframe camera een 26mm lens voor nodig.