annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7r3 Erg snel Ruis

profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Sony A7r3 Erg snel Ruis

Hey allemaal misschien zit ik er compleet naast.

 

Maar ik ervaar toch al aardig snel ruis met mijn Sony A7r3, misschien zijn mijn verwachtingen te hoog, maar ik had tot iso 3200/6400 geen problemen verwacht met ruis. 

Echt merk ik al een behoorlijke toename vanaf iso 1600.  Ik schiet Manuel, en heb vandaag ook een serie testfoto, s opgestuurd naar CameraNu. Want het lijkt steeds minder te worden, dus eigenlijks erger. 

 

 

Ik gebruik de Sony in combinatie met de Tamron 28-75 f2.8

Tags (2)
35 ANTWOORDEN 35
profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

op de studio foto iso 100 op strand foto's iso 400 

profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Hey Jan, heb je de camera al eens terug gezet naar de begin instellingen ??

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Ruis kan ook ontstaan op lage ISO waarde. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door verkeerd belichten. Zoek eens op Exposure to the right (op rechts belichten) En ga hier eens mee experimenteren 😉

 

Bijvoorbeeld onderstaande (er is nodige over te vinden)

https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/digital-exposure-techniques.htm (wel in Engels, maar heldere uitleg)

https://www.digifotostarter.nl/content/histogram-op-rechts-belichten

 

https://www.youtube.com/watch?v=t7a54CWqJGQ

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Toen ik de a7r3 pas had heb ik me ook wel verbaasd over de hoeveelheid ruis. Gaande weg ben ik er wel achter gekomen dat dat toch wel aan de belichting ligt. Onderbelichting, hoe klein ook, resulteert in mijn ervaring direct in ruis. Ik dacht in het begin de iso zo laag mogelijk te houden, het liefst iso 100, met als doel de ruis laag te houden. En als de belichting goed is ,is dat ook zo. Maar vaak resulteerde dat in iets donkere foto's die na correctie in LR te veel ruis hadden. Nu fotografeer ik bijna altijd in iso auto en in de A stand. De auto iso limiteer ik dan op iso 5000. De camera doet dan zijn werk en belicht de foto's perfect, zodanig dat zelfs op iso 5000 een foto nog steeds echt goed bruikbaar is. iso 2500iso 2500

profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Nu ik heb weer kleine duizend foto's gemaakt die allemaal direct vernietigt kunnen worden.
Zoals bijgaande verreweg de beste foto ik vindt het een ramp. Deze komt als JPG uit de camera, heb deze ook als RAW maar is nog slechter
A7R3 met 24-70 GM lens..70 mm F4.0 1/80sec ISO op automaat met max 1600 dus foto is dan inderdaad ISODSC05703 - kopie.jpg 100 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Raw is altijd gruiziger dan jpg. Zelf verscherp ik een RAW-bestand altijd enigszins om 'm scherper te krijgen. RAW heeft gewoon nabewerking nodig.

Maar, help mij eens, waar zie jij storende ruis in jouw foto?

Welke nabewerkingen heb jij allemaal gedaan?

 

Als voorbeeld een "zwarte" foto van mij:

20191213-14419-A7RM2 Adobe ontwikkeld schoongemaakt verscherpt verkleind.jpg

Deze foto (1seconde belicht, ISO100, f16, vanaf statief) vertoont in mijn optiek geen ruis. Of zie ik het niet?

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Socialpictures
Ontdekker

Hey Jan ik meende te lezen dat jouw ogen minder goed zijn, en dat je daarom alles op autofocus fotografeert. Ik ben vandaag even druk geweest met diverse dingen te testen en ik krijg nu scherpe foto's. Het is toch een leer proces blijkbaar en ook precies kiesen van de juiste belichting. Of te wel, met deze camera kom je er erg snel achter of je behoorlijk kunt fotograferen.

 

 

mamsie 2.jpgproefje_.jpgsony 1.jpg

profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Het vervelende is dat in het begin het allemaal erg goed ging en langzaam het steeds slechter wordt met de resultaten uit de camera.
Vorige week een test gedaan met een kennis die dezelfde camera heeft, camera's geruild op een fotoshoot.
Hij heeft altijd geweldige foto's maar met mijn camera lukte het even niet zo lekker, hij begreep niet waarom dat was.
In de studio heb ik geen problemen (anders kreeg ik ook niet elke week vet betaalde opdrachten) nu moet ik wel zeggen dat ik daar ook met Hasselblad fotografeer.
Met mijn Hensel belichting en de Sony gaat het ook heel goed lekker met 32" scherm erbij en zo mooi als ik wil.

profile.country.NL.title
Jan-Glas
Ontdekker

Uiteraard bij Iso 100 zie je nagenoeg niks aan ruis gelijk aan mijn studio foto's
Mijn foto is een JPG zo uit de camera niks aan gedaan als alleen uitgesneden uit de grotere foto.
En een dergelijke ruis zoals ik zie op mijn foto vindt ik een verschrikking. 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

@Jan-Glas

 

het zal wel aan mij liggen, maar ik zie geen ruis in jouw foto.

Daarnaast stellen we vragen, maar krijgen we geen antwoorden.

Zo komt niemand een stap verder...

 

Is je nabewerking wel goed?

Zijn je camerainstellingen al een keer gereset naar af-fabriek, dus zoals je de camera kreeg?

Raw blijft gruizig, die moet goed nabewerkt worden...

 

Etc...

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek