annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A77ii flitsers

OPGELOST
profile.country.NL.title
wilhum
Ontdekker

Sony A77ii flitsers

Allen goedendag,

 

Onlangs heb ik de Sony A77ii aangeschaft. Echter is bij jullie wel bekend dat de hotshoe is veranderd, waardoor ik bijna verplicht ben om de duurdere Sony serie flitsers aan te schaffen.

 

Is er iemand die ook andere merken erop hebben gemonteerd met of zonder adapter?

mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar geen adapter omdat de reactie veelal negatief zijn omtrent het niet goed bevestigd zijn van de flitser waardoor deze eraf zou kunnen vallen.

 

thanx!

gr Jeroen

18 ANTWOORDEN 18
profile.country.BE.title
redgyone
Ontdekker

Nissin flitser werkt prima, niet duur en toch een goed alternatief

 

RomainZ
Ontdekker

.. Yep, heb hier identiek dezelfde flitser en A77ii, en samen met de Sony ADP-MAA Schoenadapter werkt die perfect, en staat de flash heel stabiel op de socket.

Beste Portmixus,

 

Ik overweeg een A77ii aan te schaffen. Ik bezit al een HVL-F58AM. Deze gebruikte ik met mijn NEX-7 waar deze direct op past. Dit werkt wel, maar het AF hulplicht van de flitser wordt op de NEX-7 niet ondersteund, tot mijn grote ergernis, dat Sony dit niet "werkend" heeft gemaakt. Waarschijnlijk een tekortkoming in de software van de NEX-7.

 

Mijn vraag is, of dit op de A77ii met de shoe adapter wél werkt?

Gaat belichting goed, ook bij indirect flitsen? En wordt de motorzoom in de flitser goed aangestuurd vanuit de A77ii?

 

Hartelijk dank voor je reactie!

 

Groet, Hans

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @HansThePhotographer en welkom bij de Community!

 

Bij mijn weten worden alle functies doorgegeven als je de orignele hotshoe adapter gebruikt. 

Bij indirect flitsen kan de flitser sowieso niet optimaal berekenen welke flitskracht nodig is. Wat ik dan zelf wel eens doe is de flitser eerst recht naar voren laten wijzen en kijken hoeveel meter afstand de flitser aangeeft. Als je dan enigszins inschat wat de afstand is van de camera tot aan je bounce oppervlak + de afstand van bounce oppervlak tot onderwerp weet je of de flitskracht voldoende zal zijn om je onderwerp te halen. 

Hi Amfion,


Dank voor je reactie! Wat betreft het indirect flitsen ben ik in de veronderstelling dat de camera/flitser een pre-flash zou (kunnen) doen alvorens de belichting voor de foto te bepalen. Het gekke is dat dit op de NEX-7 eigenlijk altijd prima werkt, maar een grote tekortkoming is dat de AF hulplamp van de flitser met de NEX niet werkt. Dan moet je dus de eigen hulplamp van de NEX gebruiken maar als er een flink objectief op zit (ik heb de 18-200) dan zit het objectief in de weg en haalt het hulplicht van de camera zelf het onderwerp niet. Vandaar dat ik erg benieuwd ben of dit met de A77ii en de adapter wél werkt zodat het hulplicht van de flitser gebruikt kan worden. Maar ben ook benieuwd of de belichtingsregeling goed werkt. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij deze combinatie zelf niet hebt uitgaat van een aanname?

 

Thanks & groeten, Hans

Ter info:

 

Ik heb de a77ii in huis en gelijk de ADP-MAA adapter meebesteld. Tot mijn vreugde werkt inderdaad de HVL-F58AM prima. Alle functies werken, zowel de zoom-flits als het AF hulplicht. Ook wat testjes gedaan met bounce flitsen en ook dit lijkt qua lichtmeting allemaal prima te verlopen.

 

Wat een ongelooflijk gafe camera trouwens. :slight_smile:

 

Groeten,

Hans

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Fijn om te horen dat het werkt! Ik kon even niet inloggen en helaas niet reageren op je post. En top dat het werkt natuurlijk!

profile.country.NL.title
lgeraedts
Ontdekker

Ik heb een Yongnuo flitser (voor Nikon) en deze doet het gewoon op mijn Sony A7 Mark II. Stond er zelf ook van te kijken.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Zolang het middencontact het contact van de flitser raakt zal je deze kunnen laten flitsen.  Dank voor het delen, ook handig voor andere gebruikers.