annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A6500 (deel2): wat een beest…technologische top van Sony!

Deel 1 kan je hier lezen.

 

De A6500 is met 1700 euro adviesprijs een stuk duurder dan de A6300 (1250 euro), maar wat Sony heeft gedaan met de A6500, is wat enorm veel mensen (inderdaad, ik heb het ook over mezelf!) al jaren om vragen: beeldstabilisatie in een mirrorless body en een aanraakgevoelig scherm (touchscreen). Maar daar stopt het bijlange niet, even een overzicht van de belangrijke A6500 functies:

 

-Sensorstabilisatie: ELKE lens die je erop zet, of het nu een zeer oude MF-lens is van Zeiss, Leica... of Canon, Nikon, Minolta...het maakt niet uit. Elke lens wordt gestabiliseerd! De kleine body zorgt voor een technologisch huzarenstukje. Bekijk eens hoe "strak" de sensorstabilisatiemodule gebouwd is om het in deze kleine body te proppen! Knap!

5axis_unit-Mid.jpg

5axis_chart-Large.jpg

5axis_SteadyShot-Large.jpg

 

-Touchscreen: een aanraakgevoelig scherm vonden we al terug op diverse NEX-5 modellen en de A5100 en dat is géén gimmick! BIG THANKS SONY! Met een brede spreiding van AF-punten over het hele scherm, moet de camera altijd "gokken" waarop je wil scherpstellen. De camera kan gezichten herkennen, maar als er meerdere gezichten zijn, hoe vertel je de camera op een snelle manier zonder het momenten te missen dat je net dat ene gezicht wil? Met een aanraakgevoelig scherm heb je dat probleem niet. Tik en klaar. Helaas zijn het net de "pro's" (of lees: puristen) die touchscreens lang hebben tegengehouden want: "wat heb je aan een aanraakgevoelig scherm als je de zoeker gebruikt". Je kan je scherpstelpunt verplaatsen terwijl je door de zoeker kijkt door relatief je scherpstelpunt te verplaatsen. In dat geval wordt het touchscreen, touchpad genoemd. Heb je een grote neus dat tegen het scherm drukt? Je kan ook een deel van het scherm aanraakgevoelig maken. Kleine noot die ik wel wil maken: het gebruik van de touchpad (dus met je oog tegen de zoeker en swipen op het scherm) gaat met een lichte vertraging. Hij volgt je vinger niet ogenblikkelijk. Net niet of net wel hinderlijk, het zal afhangen van persoon tot persoon. Wel wil ik benadrukken dat dit een pre-productiemodel is (dezelfde als vele magazines en andere websites ook gebruiken). Mogelijks (maar ik durf het absoluut niet zeggen) wordt dit nog verbeterd.

TouchAF-Mid.jpg

touchpadAF-Mid.jpg

 

-Buffer: De autofocus is misschien een tikkeltje verbeterd, maar vooral in het oog springend is de grote buffer! Je kan op de sluiterknop blijven drukken gedurende tientallen seconden aan 11 beelden per seconde in raw, in jpeg en 8 beelden per seconde kan je meer dan 300 foto's nemen. Waanzinnig grote buffer, heerlijk! In raw doe je nog steeds een paar honderd...Nog een leuk detail: je kan nu zien hoeveel foto's er nog geschreven moeten worden naar de geheugenkaart na een burst. Ter vergelijking: de A6300 doet het "maar" voor 5-tal seconden (aan 11fps) in jpeg en een 2-tal seconden in raw (20-25 beelden). 

 

-Als fervent A7RII gebruiker (heerlijk camera) vind ik het ontbreken van een touchscreen jammerlijk, maar de traagheid waarmee je foto's kan oproepen om te herbekijken, inzoomen, onbruikbaar worden van de camera na een burst is gewoonweg ergerlijk en frustrerend. Toegegeven, de zware bestanden van de A7RII zitten daar voor een zeer groot stuk tussen (want op de A6300 stoort dat bijvoorbeeld veel minder). Maar de A6500 heeft nu een 2e processor meegekregen (LSI-processor). Je kan nu meteen je foto herbekijken, inzoomen. Echt fantastisch, hopelijk gaat de vooruitgang van processorkracht in Sony-camera's even gestaag vooruit als de vooruitgang van Sony-sensors!

 

 

-Deze camera heeft ook een nieuwe sluiter en voor het eerst in een mirrorless APS-C camera heeft Sony een "getest aantal sluiters" opgegeven: je kan met deze camera 200 000 kliks maken. (Als je stille sluiter gebruikt, kost het je zelfs geen slijtage aan de sluiter.) Ter vergelijking: de A7RII kan 500 000 kliks aan (maar kost 3600 euro). Dit zijn richtwaarden en kan je verwachten minstens te halen.

ILCE-6500_shutter_unit-Large.jpg

 

-Ga je graag op reis wil je je foto's voorzien van GPS-data? Sony heeft nu een energiezuinige bluetooth module toegevoegd om rechtstreeks te verbinden met je smartphone. Zo wordt de GPS-data meteen aan de foto toegevoegd! Voor zover ik weet, kan je de bluetooth functie niet gebruiken voor andere zaken (en ik zou ook niet weten waarvoor je dat zou willen, maar deze vraag komt steevast terug :smileywink:). Daarnaast is NFC en Wi-Fi ook aanwezig, zodat je je smartphone als afstandsbediening kan gebruiken, foto op je smartphone overladen, etc. Ook apps kan je uiteraard installeren op de A6500.

VX9425_hand_NFC_ILCE-6500-Mid.jpg

 

 

-Wat ik ooit miste (maar met de huidige kwaliteit van sensors, zeker in raw en met live-view beeld in zoeker of op het scherm) is een compensatie voor de belichting. Voor de witbalans kon dat al: gebruik je automatische witbalans (AWB) zoals mezelf, maar vind je dat de camera systematisch een net wat te koel witbalans kiest? Dan kan je instellen dat de AWB steeds wat "warmere" tinten moet geven. Nu kan dat ook voor ELKE belichtingsmodus: bijvoorbeeld voor matrix lichtmeting kan je instellen per 1/6e stappen dat de belichting systematisch lichter of donkerder moet zijn. Zeer interessant, want Sony-camera's belichten typisch 0.3 tot 0.7 EV te donker voor mijn smaak. Dat kan je nu permanent instellen!

 

 

-Daarnaast is er een zeer interessant belichtingsmodus gekomen (ook iets wat ik vroeger graag wilde, maar met de komst van EVF is dat wat verdwenen): je kan nu voorrang geven aan hoge tonen. Bijvoorbeeld voor huwelijksfotografen is dit een zeer interessant instelling: het witte kleed van de bruid wil je steeds voorrang geven om niet te overbelichten. Te donkere tonen kan je immers gemakkelijker oplichten dan de lichte delen herstellen. Deze nieuwe hoge tonen belichting zorgt ervoor dat de hoge tonen bewaard blijven.

 

 

-Ook (eindelijk) kan je nu de belichting koppelen aan het scherpstelpunt! Heb je een klein maar belangrijk onderwerp waarop je scherpstelt, dan is het tamelijk logisch dat je dat onderwerp ook goed wil belichten! Nu kan je de scherpstelling en belichting koppelen aan elkaar.

 

 

-De grip is een stuk dieper! De camera voelt nu veel meer als een A7-camera. Je voelt meteen dat het beter in de hand ligt. Let erop hoeveel de grip uitsteekt. De sluiterknop is ook quasi identiek aan de A7 (d.w.z. groter).

ILCE-6500_rightside-Large.jpg

ILCE-6500_top-Large.jpg

 

 

-Een "vernieuwd" menu: een logischere indeling en het gebruik van kleuren voor de tabbladen moet het navigeren doorheen de menu's vergemakkelijken. Persoonlijk had ik niet zo heeeeeeeeeeel erg veel problemen met het vorige menu, maar het is welkom (en het is een evolutionaire verandering). Kleine tip die ik al jaren probeer mee te geven: stel elke knop van de camera in voor de belangrijkste functies en stel ook alle 12 functies onder de functie (Fn)-knop in zodat je zo weinig mogelijk in het menu moet zitten!

 

-Zoals gezegd is het te vroeg om echt over de prestaties te spreken, ver van de A6300 zal hij niet liggen, wat dus zeer goed is. Wel vond ik het een zeer aangename verrassing, dat de A6500 in zéér donkere omstandigheden even goed kon scherpstellen als de A7RII. Dat is wel verrassend omdat de A7RII op papier de A6500 vlotjes zou moeten afdrogen. Ik stelde scherp op 6 verschillende onderwerpen in een donkere kamer met zeer weinig licht: telkens was het resultaat wat betreft scherpstellen zeer gelijklopend, als ik heel eerlijk ben moet ik zelfs zeggen dat ik in deze omstandigheden de A6500 iets beter vond (in AF-C). AF-S gebruik ik op systeemcamera’s zelden, hoewel in deze situaties dat misschien logischer had geweest. Maar ik wilde bewust de AF-C mogelijkheden in duisternis testen. Globaal gesproken konden ze op dezelfde onderwerp wel en niet scherpstellen. De zoeker van de A7RII is wel duidelijk helderder. Ik zou de A6500 veel langer moeten gebruiken in allerlei situaties, maar dit viel me positief op. De gebruikte lens was de (fantastische) Sigma 30mm F1.4. De camera kon nog scherpstellen op onderwerpen tot F1.4, ISO 6400 en 0.6” sluitertijd. Als het iets donkerder werd, met een sluitertijd van 0.8”, dan moet de A6500 opgeven (en de A7RII ook). Ik gebruikte enkel AF-C.

 

-Je kan nu ook een foto opslaan uit een filmpje dat je maakte. Voor sommigen is dat wellicht interessant. :wink: Handig als je filmt in 4k om achteraf een foto uit te knippen (dan heb je ongeveer een foto van 8 megaxpixels!)

 

-Een extra processor en touchscreen betekent ook een hoger energieverbruik. De batterij is (gelukkig) dezelfde gebleven, maar het batterijleven was zelden zo kort voor een Sony camera. Een reservebatterij is zoals voor elke systeemcamera toch een kleine must. Erg handig is ook dat je net als de A6300 (maar niet de A6000) de camera kan opladen via de micro-usb poort én de camera op de externe stroom kan blijven gebruiken als je de camera inschakelt. Met de A6000 kon je enkel opladen, van zodra je de camera inschakelde, gebruikte hij opnieuw de batterij.

ILCE-6500_terminal-Large.jpg

 

-Louter ter vermelding (heb het niet uitgeprobeerd): je het nu meer mogelijkheden om je camera aan de pc te koppelen voor tethering. Zo kan je nu zelf beslissen wat naar de pc wordt verzonden en wat niet.

 

-Last but not least: iets waar ik jaren heb om gevraagd en eindelijk geïmplementeerd! Als het scherm ook maar een beetje wordt uitgeklapt, wordt de EVF uitgeschakeld. Gedaan met een EVF die als "overgevoelig" wordt beschouwd (wat onzin is). Je kan nu dus b.v. voor breedhoekfotografie je camera op heuphoogte houden, tegen je lichaam en hij zal niet overschakelen op de EVF. Fantastisch!

 

Conclusie: De A6500 is op APS-C vlak zowat alles wat ik wilde (uiteraard evolueert je wenslijstje met de jaren), maar beeldstabilisatie om elke lens te stabiliseren (naast de bestaande gestabiliseerde lenzen) en een uitermate nuttig touchscreen waren grote punten voor mij persoonlijk. Dat de sluiter 200 000 kliks aan kan, maakt deze camera interessant wat duurzaamheid betreft (en relatief goedkoper per foto). Alles wat goed was aan de A6300 heeft deze camera behouden, alles wat ontbrak aan de A6300 heeft deze camera toegevoegd. Ik kan eigenlijk weinig tot niets op deze camera aanmerken* (tenzij de kleine vertraging van het touchpad) en ik ben nochtans behoorlijk kritisch voor Sony! Maar ze tonen aan dat ze luisteren naar hun gebruikers, het resultaat is deze prachtige camera, ik wil er nu wel eentje! 😄

 

*Uiteraard zal je, naarmate je een camera beter leert kennen, meer kunnen opmerken. Maar ik ken de A6300 wel goed en de A6500 bouwt daarop verder. Dit is gewoon een killer-camera naar mijn bescheiden mening!

 

ILCE-6500_SEL1670Z_front-Large.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
27 ANTWOORDEN 27
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Gevonden: in het rood wordt de A6300 getoond over de A6500:

 

http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2016/10/2052d-700x156.jpg

 

Body is dus even dik, verschil in dikte in de fiches komt van de grip. :wink:

Soms bedriegen cijfers, geen extra dikte door de IBIS :nauseated_face:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Bedankt voor 't zoeken. En vinden.

 

Had de maten vanaf de Sony site. Maar daar staat inderdaad niet bij, hoe ze er aan komen.

Blijft plezierig dat de body dezelfde structuur heeft behouden. Gelet op specifieke accesoires.

 

*

't Apparaat schijnt vanaf 29 nov. (volgens Sony rumors) zo ongeveer verkrijgbaar te zijn.

 

Ben zeer benieuwd naar verdere ervaringen.

Te meer omdat de ervaringen met het touchscreen, zeer verschillend worden beoordeeld.

De een is zeer enthousiast. De ander absoluut niet.

 

Dat heeft denk ik, vooral te maken, met het feit dat er bijv. geen menu 's gewisseld kunnen worden

op 't  touchscreen. Waar naar mijn idee terecht over wordt gemekkerd.

 

Jij merkte daarover op, dat je de belangrijkste zaken al onder gepersonaliseerde knoppen hebt.

Dat is wel zo. Maar er zijn ook een aantal zaken, die er zich niet onder laten verstoppen.

En soms zelfs, op meerdere plaatsen in 't menu, moeten worden aangepast.

 

Stel maar eens in, op je 7R mk2, dat je filmend in 4K 25 frames, over wilt naar slow motion.

Dat is een klein rampje. De A6300 heeft dat al veel beter voor elkaar.

Heb dat nu onder M1 en M2 geregeld (kun je zelfs nog wat meer zaken aan passen)

 

Ook is bij 't zelfde toestel wisselen van full frame naar crop, uitsluitend via menu mogelijk.

Om maar wat te noemen. En dan is een snelle wissel via touchscreen vast zeer plezierig.

Want ook die wisseling is niet mogelijk, via de personaliseerde knoppen.

 

In 't laatste review door dp, wordt nogmaals terecht gewezen op de onmogelijkheid, je screen voldoende

helder te krijgen als je in 4K filmt. Met enige zon zie je vrijwel niets. In full hd wil dat wel.

 

Had gehoopt dat met de nieuwe aanpak van koelen, je dit zelf zou kunnen aanpassen.

Met uiteraard als consequentie, dat je minder lange shots zou kunnen maken.

Als je binnen filmt, (waar 't vaak warmer is) heb je deze optie nauwelijks nodig.

Is 't screen, ook in lagere stand goed leesbaar.

 

Als je buiten filmt, (waar 't vaak koeler is) heb je zeker met enige zon, die optie altijd nodig.

Speelt die oververhitting vast geen belangrijke rol. Behalve als de mussen dood van 't dak vallen.

 

@pieterlj heeft hier terecht zijn onvrede over uitgesproken.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb sinds een maand of wat een schoudersteun (al cheapo van aliexpress) omdat in daglicht filmen simpelweg onmogelijk is in 4k. zie plaatje.

 

Het scherm is in de default setting veel te donker om in helder licht te gebruiken en helaas is daar in 4k niet aan te ontkomen. Trouwens, vorige week heb ik een video geschoten van muziekoptreden op school waarbij ik begonnen was in 4k maar daar moest ik na vijf minuten mee stoppen omdat de camera in no-time kokend heet werd. In 1080p was het verder geen punt.

Valt trouwens niet mee om een muziekvideo te schieten een veel te donkere zaal, op te grote afstand, met een goedkope stabilisator op een rotplek. Ik had een externe microfoon maar die geluidstracks waren allemaal erg slecht. Die heb ik stuk voor stuk in Adobe audition moeten opknappen. Het resultaat vind ik nog niet geweldig maar zonder dure andere oplossingen, gaat het ook niet beter worden.

 

 

 

Ik was trouwens niet van plan de a6500 te kopen. Mijn voornaamste lenzen zijn gestabiliseerd en ik heb geen zin om een gloednieuwe (6 maanden oud) camera te vervangen door een nieuwere die voor mijn manier van schieten marginaal beter is. IBIS lijkt me op zich wel mooi. Touchscreen ook maar dan moet het wel echt goed werken, en niet half zoals bij de a6500. De grotere buffer is voor mijn onbelangrijk. Ik schiet bijna nooit actiefoto's. Daar heb ik geen 400 euro voor over.

 

Wil ik zo'n bedrag uitgeven (1700€), dan moet Sony toch echt met een betere body op de proppen komen en betere aps-c lenzen. Anders vrees ik dat het toch een ander merk gaat worden. Voor wat de a6500 kost, geef ik de voorkeur aan de Fuiji X-T2 die tevens een betere selectie aps-c lenzen heeft. 

Liever niet, want dat moet ik alles vervangen, maar het lijkt er wel naar uit te gaan zien.

Sony lijkt de aps-c lijn lenzen compleet vergeten te zijn. Dat is vaker gezegd maar voorlopig is er geen verbetering. Ik vind de FE lenzen veel te duur, te groot en te zwaar.

 

 

 

Knipsel.JPG

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb sinds een maand of wat een schoudersteun (al cheapo van aliexpress) omdat in daglicht filmen simpelweg onmogelijk is in 4k. zie plaatje.

 

Het scherm is in de default setting veel te donker om in helder licht te gebruiken en helaas is daar in 4k niet aan te ontkomen. Trouwens, vorige week heb ik een video geschoten van muziekoptreden op school waarbij ik begonnen was in 4k maar daar moest ik na vijf minuten mee stoppen omdat de camera in no-time kokend heet werd. In 1080p was het verder geen punt.

Valt trouwens niet mee om een muziekvideo te schieten een veel te donkere zaal, op te grote afstand, met een goedkope stabilisator op een rotplek. Ik had een externe microfoon maar die geluidstracks waren allemaal erg slecht. Die heb ik stuk voor stuk in Adobe audition moeten opknappen. Het resultaat vind ik nog niet geweldig maar zonder dure andere oplossingen, gaat het ook niet beter worden.

 

 

 

Ik was trouwens niet van plan de a6500 te kopen. Mijn voornaamste lenzen zijn gestabiliseerd en ik heb geen zin om een gloednieuwe (6 maanden oud) camera te vervangen door een nieuwere die voor mijn manier van schieten marginaal beter is. IBIS lijkt me op zich wel mooi. Touchscreen ook maar dan moet het wel echt goed werken, en niet half zoals bij de a6500. De grotere buffer is voor mijn onbelangrijk. Ik schiet bijna nooit actiefoto's. Daar heb ik geen 400 euro voor over.

 

Wil ik zo'n bedrag uitgeven (1700€), dan moet Sony toch echt met een betere body op de proppen komen en betere aps-c lenzen. Anders vrees ik dat het toch een ander merk gaat worden. Voor wat de a6500 kost, geef ik de voorkeur aan de Fuiji X-T2 die tevens een betere selectie aps-c lenzen heeft. 

Liever niet, want dat moet ik alles vervangen, maar het lijkt er wel naar uit te gaan zien.

Sony lijkt de aps-c lijn lenzen compleet vergeten te zijn. Dat is vaker gezegd maar voorlopig is er geen verbetering. Ik vind de FE lenzen veel te duur, te groot en te zwaar.

 

 

 

Knipsel.JPG

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
Tags (1)
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ook ik ben niet van plan, een A6500 aan te schaffen. In mijn kommentaar heb je kunnen zien wat de reden is.

Op punten en komma 's na,  identiek aan 't jouwe. In hoofdzaak de prijs.

 

*

Geluid:

 

Betreft de opnamen van de schoolavond die je gemaakt hebt, valt mij op, dat er stukken muziek in zitten,

die kwalitatief beslist goed zijn, maar zeker 't 1e stuk, "plopt" nogal. Denk toch, dat die overstuurd zijn.

Als je geluid opneemt en 't is te zwak opgenomen, kun je het vrijwel altijd harder krijgen.

Geeft ook nauwelijks kwaliteitsverlies. Is 't overstuurd, is er echt geen redden meer aan.

Opnames die eigenlijk een dead Cat hadden moeten hebben, dus ploppen, krijg je ook heel moeizaam verbeterd.

 

Vroeger met de de Nikon nam ik alles op met een Zoom 6. En 1 of meerdere microfoons.

Dan weet je zeker, dat (indien Zoom goed ingesteld) je perfect geluid hebt. CD kwaliteit. = Digitaal.

 

Intussen heb ik van Sony zelf, een klein opsteek microfoontje. De ECM-XYST 1M.

Ding kost € 120.-- en is echt perfect. (Stereo) Zo goed zelfs, dat ik de Zoom daardoor veel minder gebruik.

Het enige wat tegen valt, is de meegeleverde Dead Cat. De Dead Cat van Zoom, is vele malen beter.

Kost een paar tientjes. Is los te koop. Kun je zeker, tot windkracht 5 gebruiken.

 

Tot windkracht 2 a max. 3 doet de Sony Cat, wat hij moet doen. Met meer wind gaat hij ploppen.

Gebruik zelf "altijd" (uit voorzorg), zelfs binnen een Dead Cat. Baat het niet, het schaadt ook niet.

 

Stel zelf je volume in. (Daarvoor heb je een bijgeleverd kabeltje nodig) Zet hem niet op automaat.

Je kunt op je beeldscherm volgen of alles goed staat.

Zoals gezegd, liever iets te zacht opnemen, dan per ongeluk te oversturen.

 

Voordeel van een opsteekmicrofoon is, dat je geluid altijd synchroon loopt met je beeld.

Met een losse recorder, zoals de Zoom 6, moet je dat in de montage, heel correct regelen.

Anders loopt de zaak niet meer "lip-synchroon" Om dat te bereiken gebruik ik altijd een klapkikkertje.

Heb dat al eens uitgelegd, in een artikel rond de microfoons. Ook op de Sony site.

 

*

Kijk maar eens op YouTube, onder: Tjardi Tjardi. En luister dan vooral naar de geluidskwaliteit.

Daar staan diverse opnamen op, die ik met dit kleine microfoontje gemaakt heb. En die vind ik prima.

Bijv. alles, wat er bij de Eetkamer in Giethoorn is opgenomen. Uit m 'n hoofd 3 stuks.

Bijna alle Chantykoren etc. hadden ook een eigen muziekinstallatie, maar dat geeft geen problemen.

 

De 1e keer dat ik de microfoon gebruikte (direct na aankoop), was 't vrijwel windstil. Gitaar en zang. Buiten.

Dus geen Dead Cat er op. Je weet niet wat je hoort. Is ook een opname van te vinden op YouTube.

 

*

Reactie op de schoudersteun e.d. doe ik even, op een 2e antwoord. Anders wordt dit wel erg lang.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Schoudersteun etc.

 

Heb zelf vrijwel dezelfde steun als jij hebt. Ik heb hem van Novoflex. Die mist alleen de "poot" er onder.

Maar zeker als je inzoomt, krijg je met dit soort steunen, nooit de "wiebel" er volledig uit.

Op breedbeeld valt het redelijk mee. Maar 't blijft altijd zichtbaar. Vooral op achtergronden met duidelijke "vlakken".

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=xm1gpSgdb10

 

In 't filmpje wat ik gemaakt heb bij de Eetkamer van de BBQ, zijn de dansende mensen,

met de 16-35 op de A-6300 + losse steun, gevolgd.

 

Als 't maar 1/2 kan, gebruik ik een statief. Maar met de A-6300, omdat die zo lekker licht is,

heel vaak een statief, wat ik kan vastschroeven op een stoel o.i.d. (past in de fototas)

Dat is vrijwel de hele avond voorafgaand, aan 't dansen gebeurd.

Dan weet je zeker dat je volkomen bewegingsvrije beelden hebt.

Maar dan is uiteraard pannen en inzomen er niet bij.

 

Overigens kun je, als je 't effect wilt hebben dat er is ingezoomd, ook een stuk van je beeld weglaten.

Dat is in Adobe heel makkelijk te regelen.

Meestal film ik, letterlijk het hele orkest. Volgt er dan bijv. een solo, verklein ik 't beeld tot die solist.

En zo kun je als je alleen werkt, toch de suggestie wekken, dat er met meerdere camera 's is gewerkt.

Uiteraard kan dat alleen, als je niet met enorme orkesten te maken krijgt. 

Dan is de uitsnede onvoldoende qua kwaliteit, die volgt na de verkleining.

 

In dat geval kun je dus bijv. met een schroefstatiefje, ik heb er een van Delkin, die nog geen € 50 kost, werken.

 

*

Wil je het echt perfect hebben, zit je aan een veel duurdere oplossing vast. (bijv. Came TV € 1300)

Als ik echt stabiele opnames wil maken uit de hand, gebruik ik die.

Dat ziet er uit als vanaf statief gefilmd, met vloeiende overgangen. Is enorm stabiel.

 

Ook daarvan is een proefopname op YouTube te vinden. Bewust langs de voordeuren van ons appartement

gelopen, omdat je dan heel precies kunt zien wat de effecten zijn.

't Is geen fraaie film, maar hij laat precies zien wat hij moet doen.

 

Heb de Came TV bijv. gebruikt, tijdens een boottocht op een grote rondvaartboot, waar ik een receptie moest filmen.

Je wandelt dan letterlijk, zo overal tussendoor. En dat geeft op de film een fantastich effect.

Ik heb zelf het gevoel, dat je dan als kijker veel meer betrokken bent, dan vanaf statief. Dat is veel meer statisch.

 

Omdat ik jou met regelmaat ook 's avonds door de stad zie lopen met je camera, is dat volgens mij

typisch iets voor jou. Alleen zijn ze kostbaar.

De Came TV is vele malen kleiner en handiger als de Ronin M, die ik ook gehad heb.

Daar sjouw je je echt te pletter mee.

 

Je hebt wel eens aangegeven atrose in je handen te hebben. Dus wel eerst proberen.

De came TV is weleenswaar veel handelbaarder en lichter, maar met camera en al weegt het wel wat.

 

Waar je wel weer mee te maken krijgt met de Came TV, is dat je niet meer door de zoeker kunt kijken.

Het moet vanaf 't beeldscherm. Dat is 's avonds of 's snachts geen probleem. Overdag soms/vaak.

 

Omdat ik, als ik vanaf statief werk, ook niet in de zoeker kan/wil kijken, gooi ik vaak een donkere

handdoek over m 'n hoofd incl. de camera. Geen gezicht. Maar 't werkt wel. Uit nood geboren.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Over het touchscreen valt wel wat te zeggen:

 

De eerste verwisselbare lens camera met een touchscreen was de NEX-5N, ik heb deze camera nog steeds!

Het touchscreen werkte toen overal, zowel voor menu's of tijdens het fotograferen/filmen. 

 

Van de recente camera's heeft enkel de A5100 een touchscreen en daarmee is het ook niet mogelijk het touhscreen in het menu te gebruiken! Het "vreemde" is dat Sony dit heeft gedaan op basis van feedback (teveel per ongeluk iets veranderen etc...)...tenslotte ze hadden dat op eerdere modellen. De beste oplossing is om de gebruiker de mogelijkheid te geven om te kiezen tussen touchscreen altijd of enkel tijdens het maken van beelden.

 

Persoonlijk vind ik een touchscreen niet extreem belangrijk in menu's, maar je moet er zelf over kunnen beslissen.

 

De vertraging van het touchscreen is vervelend, maar ik vind dat ze op dpreview beetje overdrijven zoals anderen ook met EVF overdrijven: je ziet soms mensen super snel heen en weer bewegen met een EVF camera om dan te zeggen "zie je wel dat een EVF wat vertraging heeft". De echte EVF gebruikers klagen zoveel niet. met touchscreen vind ik dat een beetje analoog: als je het dpreview filmpje bekijkt, klagen ze over vertraging bij tikken (terwijl het filmpje geen zo'n vertraging toont en mij dat ABSOLUUT niet stoorde of zelfs opviel) terwijl hij de vinger wel swipet helemaal rond het scherm. Ik ben het volledig eens, er is een vertraging (waarvan ik hoopte dat het kwam door de pre-prodcutie firmware, maar dpreview heeft een finaal model) maar ik gebruikte touch in "echte" situaties en je doet slecht kleine verplaatsingen met je duim. En in dat geval is het doenbaar voor de een en toch nog storend voor de ander. Je zal zelden van helemaal linksonder naar rechtsboven swipen, dus helemaal relevant vind ik de extreme vertraging die ze tonen niet. Ik wil dat gewoon in een bepaalde context plaatsen.

 

Ik heb het wel volledig eens met jullie dat je bv sommige functies snel moet kunnen veranderen of bv op record moet kunnen drukken via de sluiterknop. Wat nog steeds niet kan :wink:

 

Maar ik vind dat de A6500 echt een camera dat echt wel bijna op punt staat (voor anno 2016/2017) (op de vertraging van de touchscreen na), de andere zaken zijn -op fotografisch vlak- details die de camera verbeteren maar geen dealbreakers zijn. 

 

Voor een A7000 model heb ik wel een lijstje met mogelijke verbeteringen, maar op pro-pro mikt deze camera nu ook weer niet.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Er plopte inderdaad nogal wat. Dat lag overigens niet aan mijn geluidsopname maar aan het geluid uit de boxen.Er liep ook iemand heel zenuwachtig aan knoppen te draaien. Het kan overigens wel zijn dat ik het geluid wat te veel heb opgevoerd in Adobe Audition.

 

Ik gebruik een ECM-ALST1 microfoon die ik destijds voor de Sony a77 heb gekocht. Ik heb een klein adaptertje zodat het op de hotshoe past. Een tijdje geleden ben ik de originele schuimen windvanger verloren. Ik heb een dead cat gekocht bij Aliexpress die er goed oppast.

 

Het beeld in jouw muziekvideo is inderdaad erg strak. Dat krijg je inderdaad met een statief. Dat heeft ook wel nadelen trouwens. Je bent veel minder flexibel. Daarbij heb ik geen goed videokop. Die fluid heads zijn nogal prijzig.

 

Ik vond de muziekopnames van jouw video prima inderdaad. Mijn microfoon doet normaal ook best goed zijn werk. Het was hier alleen erg moeilijk. Het volume wisselde continu en op een gegeven moment was ik dat veranderen van het opnamevolume beu en heb ik het maar laten staan.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ik werk met 2 koppen. 1 Fotokop en 1 videokop.

 

Dacht de 1e keer, dat ik met de fotokop (Really Right Stuff) werkte, dat je hem bij video, voor uitsluitend pannen,

wel kon gebruiken. Dat is beslist niet zo, want je kunt zien, dat de video schokt als de hel.

 

Heb naast de fotokop een videokop van Gitzo. De G2380 fluid head. (zie foto = met 2 draaiknoppen)

Een hele forse, die goed in staat is om werkelijk schokvrij vanaf 't begin, en dat is erg moeilijk,

de zaak op te pakken.

Vind de prijs nog acceptabel = € 245.--

 

En als 't echt meenens wordt, neem ik m 'n 7R mk2, met rigg en losse monitor mee.

Maar dat is een heel gedoe. En vooral gesleep. Juist die A-6300 is zo veel makkelijker.

Als ik op pad ga met dat ding, heb ik slechts 1 klein fototasje nodig waar alles in zit.

Terwijl de resultaten nauwelijks minder zijn.

 

Film ook met de 7R mk2, bijna altijd in super 35 mm. Resultaten van beide camera 's liggen erg dicht bij ellkaar.

Bovendien kan de A-6300 slowmotion tot 100 frames. De 7R mk2, slechts de helft.

Gebruik slow motion intussen best vaak.

 

Ik merk dus, dat ik eigenlijk voor filmen eerder, en makkelijker,  de A-6300 pak.

 

 

De hele poppenkast compleet.

DSC_2166.JPG

 

En dat is het alternatief. Vrijwel alles wat je nodig bent.

In 't grijze zakje boven in, zit de microfoon.

Tas met A-6300 en vrijwel alle toebehoren.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Las op Sony Rumors een test van de A-6500, door Camerastore.

Die is prima wat de algemeenheid van de camera betreft. Maar vernietigend, qua "touchscreen".

 

Zij vragen of Sony de functionaliteit wil uitbreiden. Dus menukeuzes er in onderbrengen.

Maar hebben ook kritiek op 't feit, dat een eenmaal gekozen onderwerp niet wordt gevolgd.

Laten daarin zien dat Canon met "Dual Pixel", dat beter voor elkaar heeft.

Ik weet dat nog niet zo zeker. Misschien dat de laatste updates verbetering hebben gebracht,

maar op de 1e D80 toestellen, vond ik het nog niet zo geweldig.

 

De Sony kan volgens jou wel via object volgen. Maar dan moet je weer aan de slag.

Vind dat een gemis. En Zeker in combinatie, met het eerst moeten indrukken, van de record knop.

Denk letterlijk, dat intikken op je screen, gecombineerd moet worden, met volgen.

 

Test A-6500 - Camerastore.jpg

 

Duurt nog een dikke week voordat we het zelf kunnen ervaren.

 

Oververhitting lijkt aardig weg te zijn.

Overigens, ook tijdens deze test, zijn de schermpjes niet uitgeklapt, (wat wel geadviseert wordt)

zodat ze beter koelen.

 

En ook hier blijkt weer, met veel zon, filmend in 4K, dat het scherm zowat zwart is.

En daardoor vrijwel onbruikbaar! Dat is alleen te voorkopmen, door via de zoeker te werken.

 

Ik gooi om die reden soms een donkere handdoek over m 'n hoofd en de camera.

Geen gezicht, maar 't werkt wel.

 

Begreep uit de test, dat de A-6500 ongeveer 15 minuten in de felle zon niet oververhit raakte. En ophield.

Wel behoorlijk heet werd.

 

Dan moet het toch kunnen, dat je zelf kiest voor meer licht, en dus waarschijnlijk eerder oververhitting.

Als er niets kapot gaat, lijkt me dat dat zeker een advies, richting Sony.