annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

reiniging sensor sony A7 II

OPGELOST
profile.country.BE.title
Rikdhaene
Ontdekker

reiniging sensor sony A7 II

Ik heb sedert enkele maanden een sony A7 II in mijn bezit waar ik uiterst tevreden over ben.  Ik stel vast dat er op de full frame sensor enkele kleine vlekken voorkomen die ik niet kan verwijderen vanuit de setup menu, tabblad 3 cleaning mode waarbij, bij uitvoering de camera kortstondig begint te trillen om op die manier het vuil uit de sensor te schudden.  Dit levert echter geen resultaat op. 

Ik zal dus manuale reiniging moeten toepassen.  Wat heb ik hiervoor nodig en waar kan ik dit kopen ?  Kan datzelfde materiaal ook gebruikt worden voor de reninging van de sensor van een sony A6000 met APS sensor ?

 

vriendelijke groeten

 

Rik D'Haene

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Allereerst met een blaasbalgje proberen de stofjes er uit te blazen inderdaad. Camera op z'n kop houden en een paar keer blazen met een rocket blower. Mocht dit niet werken dan kun je verschillende soorten 'sensor reinigings kits' proberen. Deze werken inderdaad ook prima op de APS-c camera's van sensor. Mocht je dit nou wat 'eng' vinden om zelf te doen, dan kun je de camera ook ergens laten reinigen. Ik ga zelf altijd langs Chipclean op afspraak. Kwartiertje wachten en dan kan hij er weer tegen aan :slight_smile:

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@FOTOGRAFIELAMP

 

Was een kleine maand geleden met m 'n 7R mk2 bij "Konijnenberg".

Had vooraf geprobeerd m 'n toestel zelf te reinigen. Eerst de automatische "trilfunctie" aan.

En dan met een kwastje, en lucht, de hele boel reinigen. Maar 't stof bleef grotendeels zitten.

 

*

Had de camera een jaar. De lens er vrijwel nooit afgehad.

En als ik dat al deed, niet buiten in een stoffige omgeving.

 

Het stof wat er op zat, kreeg ik niet weg. Je kunt dat heel makkelijk zelf controleren.

Fotografeer een witte wand, of liever nog een wolkenloze blauwe lucht.

Je ziet dan op de monitor van de computor (beeldscherm is wat klein) direct of de zaak schoon is.

 

Ze hebben het 3x moeten doen voordat hij helemaal schoon was. Steeds met een zwaarder middel.

 

Advies van Konijnenberg is. Kom bij ons, en laat hem 2x per jaar schoon maken.

Kosten daarvan zijn niet extreem hoog.

Als je de zaak zelf verziekt, en er moet gerepareerd worden, ben je de klos.

'n Nieuwe sensor betekent in veel gevallen, een nieuwe camera.

 

Als je zelf "handige handjes" hebt, wil 't natuurlijk ook. Maar zij doen 't honderden keren per jaar.

En als er wat mis gaat, zijn de kosten voor hun. Daarom laat ik 't maar doen!

 

*

Het schijnt dat "mirrorless" eerder vies is, als camera 's met een spiegel.

Die houdt kennelijk iets meer tegen.

Maar als je met je schoonmaakgereedschappen, de spiegel en/of de sensor vernield, is dat einde "camera".

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Heb je ook al een blaasbalgje geprobeerd?

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Allereerst met een blaasbalgje proberen de stofjes er uit te blazen inderdaad. Camera op z'n kop houden en een paar keer blazen met een rocket blower. Mocht dit niet werken dan kun je verschillende soorten 'sensor reinigings kits' proberen. Deze werken inderdaad ook prima op de APS-c camera's van sensor. Mocht je dit nou wat 'eng' vinden om zelf te doen, dan kun je de camera ook ergens laten reinigen. Ik ga zelf altijd langs Chipclean op afspraak. Kwartiertje wachten en dan kan hij er weer tegen aan :slight_smile:

profile.country.BE.title
Rikdhaene
Ontdekker

Bedankt voor uw tip.  Ik heb ondertussen een blaasbalgje aangekocht en kon hiermee het vuil op de sensor verwijderen.

 

vriendelijke groeten

Rik D'Haene

profile.country.BE.title
Rikdhaene
Ontdekker

Bedankt voor uw tip.  Ik heb ondertussen een blaasbalgje aangekocht en heb het vuil op de sensor kunnen verwijderen.

 

vriendelijke groeten

Rik D'Haene

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Mag een vochtige reiniging met swaps op de Sony ff-sensor , dus direct contact JA of Neen ...?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@FOTOGRAFIELAMP

 

Was een kleine maand geleden met m 'n 7R mk2 bij "Konijnenberg".

Had vooraf geprobeerd m 'n toestel zelf te reinigen. Eerst de automatische "trilfunctie" aan.

En dan met een kwastje, en lucht, de hele boel reinigen. Maar 't stof bleef grotendeels zitten.

 

*

Had de camera een jaar. De lens er vrijwel nooit afgehad.

En als ik dat al deed, niet buiten in een stoffige omgeving.

 

Het stof wat er op zat, kreeg ik niet weg. Je kunt dat heel makkelijk zelf controleren.

Fotografeer een witte wand, of liever nog een wolkenloze blauwe lucht.

Je ziet dan op de monitor van de computor (beeldscherm is wat klein) direct of de zaak schoon is.

 

Ze hebben het 3x moeten doen voordat hij helemaal schoon was. Steeds met een zwaarder middel.

 

Advies van Konijnenberg is. Kom bij ons, en laat hem 2x per jaar schoon maken.

Kosten daarvan zijn niet extreem hoog.

Als je de zaak zelf verziekt, en er moet gerepareerd worden, ben je de klos.

'n Nieuwe sensor betekent in veel gevallen, een nieuwe camera.

 

Als je zelf "handige handjes" hebt, wil 't natuurlijk ook. Maar zij doen 't honderden keren per jaar.

En als er wat mis gaat, zijn de kosten voor hun. Daarom laat ik 't maar doen!

 

*

Het schijnt dat "mirrorless" eerder vies is, als camera 's met een spiegel.

Die houdt kennelijk iets meer tegen.

Maar als je met je schoonmaakgereedschappen, de spiegel en/of de sensor vernield, is dat einde "camera".