annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Laatste APS-C lens, 3 jaren geleden uitgebracht. Onbegrijpelijk.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Laatste APS-C lens, 3 jaren geleden uitgebracht. Onbegrijpelijk.

De laatste jaren heb ik de ene na de andere FE lens voorbij zien komen. Op zich kan ik me nog best voorstellen dat Sony probeert te profiteren van het succes van de A7 lijn. 

 

Maar langzamerhand begin ik steeds harder te balen van het feit dat er in geen jaren ook maar één enkele aps-c lens ontwikkeld is. De laatste aps-c lens dateert volgens mij van drie jaar geleden.

 

Ik weiger om FF lenzen te kopen voor mijn a6300. Die zijn te zwaar, te groot en te duur.

Bovendien zijn ze ontwikkeld voor FE en dus per definitie minder geschikt voor aps-c.  Het werkt maar het is er niet voor ontwikkeld.

 

Ik zou de volgende lenzen willen zien in aps-c tegen normale prijzen en in fatsoenlijke kwaliteit. Niet zoals de Sony 16-70 e-mount waarbij het maar gokken is of je een fatsoenlijk exemplaar krijgt of niet vanwege de beroerde kwaliteitscontrole. Maar gewoon, elke exemplaar fatsoenlijk.

 

16-50 of 16-70 F2,8

Macro/Portret lens: Tussen de 70-85 mm F2,8 of sneller.

Het zou mooi zijn als er een 70/f1,8 zou komen. Als de prijs daarvan redelijk is, koop ik hem meteen.

70-200 F2,8 of eventueel F4.

70-300 met een maximum diafragma van 5,6.

 

En ja, ik weet dat er een aantal FE lenzen zijn. Lees mijn opmerking bovenaan. Een FE lens kopen voor een aps-c camera is niet wat ik wil.

 

Het punt is dat Sony de aps-c gebruikers compleet in de koude laat staan. Het wordt tijd dat er weer eens aandacht komt voor onze groep.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
11 ANTWOORDEN 11
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goh, je haalt daar zoiets aan. Moeilijke discussie. 

 

Ik ben het deels met je eens.

Om advocaat van de duivel te spelen:

Bij welk merk vind je een 70-200 2.8 of zelfs F4 die voor APS-C is onwikkeld? Dat is tot hiertoe nooit anders geweest voor dit type lens. APS-C 50-150 F2.8 heb je wel...maar totaal niet populair.

Idem voor telelenzen...welke telelenzen (ik bedoel 400mm of meer) vind je in APS-C versie? Het is gewoon economisch niet interessant. Een merk als Fuji doet natuurlijk niet anders, ze hebben de keuze niet tussen FF en APS-C.

 

Idem voor macrolenzen...slechts een kleine minderheid bij alle merken is voor APS-C. 

 

Zou het economisch gesproken niet net DUURDER zijn om lenzen te ontwikkelen die enkel op APS-C passen? Je hebt immers een kleiner doelpubliek dan wanneer je lenzen ontwikkelt voor zowel FF als APS-C.

Als lens in een APS-C versie en FF versie zou moeten uitbrengen, dan heb je heel wat fabriekscapaciteit nodig lijkt me.

 

Maar ik geef je wel gelijk als je een lens zou willen in het genre 16-50 F2.8. Die zou wel mogen komen. Maar APS-C is tamelijk goed voorzien vind ik.

 

Toch goed te begrijpen -vind ik- waarom Sony investeert in FE-lenzen...ze zijn in aantal veel kleiner (of waren) dan APS-C lenzen. Nu beginnen ze zowat op een gelijk niveau te komen qua aantallen. De belangrijkste gaten lijken stilaan opgevuld, dan kan de focus terug wat verdeeld worden. Tenminste, zo zou ik het ook doen als ik Sony was. FE is momenteel heel populair, APS-C kan perfect mee profiteren van het lensaanbod. Ik gebruikte vroeger toen ik nog spiegelreflexcamera's had, ook full-frame lenzen op APS-C. Dat was niet "vreemd". 

 

Meer nog, er werd zelfs "aangeraden" om full-frame lenzen te kopen, dan kon je later upgraden. Anders hoor je mensen klagen 'nu moet ik weer van voor af aan beginnen met full-frame lenzen'. Er is altijd wel een argument in de ene of andere richting te vinden.

 

 

Persoonlijk vind ik het beetje overroepen wat SAR doet. Het is nooit anders geweest, we worden verwend, maar het is nooit echt genoeg.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer volledig je mening, ik wil ook APS-C lenzen zien stilaan (16-50 F2.8, misschien ook nog iets breder?), maar de prioriteit ligt logischerwijs wel op FE. Ook Sony heeft een beperkt aantal middelen/mensen/faciliteiten.

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik snap best dat fabrikanten willen dat iedereen naar FF gaat. Duurdere camera's, duurdere lenzen en dus meer winst. 

 

De reden waarom ik ben overgestapt naar mirrorless is vanwege het gewicht van alles. De a6300 is een veel lichtere en kleinere camera dan de a77 die ik ook nog heb.

 

De overstap naar Ff is voor mij niet logisch en al helemaal geen vanzelfsprekende stap, zeker niet omdat verschillen tussen aps-c en ff elk jaar kleiner worden. Kijk maar eens hoe goed de a6300 is. 

Bovendien heb ik echt niet de illusie dat ik betere foto's ga nemen met een FF camera. Fabrikanten willen graag dat wij dat denken maar de realiteit is heel anders. De realiteit is dat de meeste mensen begrensd worden door talent en/of kennis en veel minder door hun camera.

 

Daarbij is er ook nog een budgetkwestie. Ik vind ff te duur en de juiste lenzen helemaal te duur. 

Een FF lens op een aps-c camera zal altijd minder goed presteren dan dezelfde lens voor aps-c bedoeld.

Tenslotte komt een heel groot gedeelte van het gevangen licht nooit op de de sensor terecht.

 

Je noemt Fuijj. Dat vind ik inderdaad zeker een merk waar ik op termijn naar zou willen overstappen.

Dat doe ik echter niet graag want ik heb aardig wat Sony lenzen en mijn a6300 is uiteraard net nieuw.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Op "sony rumors" staat een artikel met vrijwel dezelfde strekking.

profile.country.NL.title
Cookenzopy
Ontdekker

Helemaal mee eens. Ik krijg de indruk dat Sony zich meer op de duurdere (professionele) markt gaat richten met de daar bijbehorende full frame camera's en lenzen. Ook de Alpha 6300 camera hoort daarbij, gezien het prijskaartje. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Cookenzopy

 

Vind dat een beetje kort door de bocht.

 

De A-6300 kost een paar centen. Maar er kan ook een heleboel (meer) dan de A-6000.

 

Wil je dat niet, koop je de A-6000. Jij hebt de keus. Je moet niet, je kan ......

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Daar ben ik het mee eens. Er wordt te snel gezegd dat het verschil tussen de a6000 en de a6300 gering is, maar dat zijn voornamelijk a6000 gebruikers die dat zeggen.

http://www.cameradebate.com/2016/sony-a6300-vs-a6000/

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

@pieterlj

 

Gezien je al een A6300 hebt, zit je al in het segment wat kwaliteit wilt. Een FE lens (vooral Zeiss) kan veel meer uit die camera halen dan een APS-C lens. Komt natuurlijk ook door het aanbod, maar het is vrij reëel dat als er andere APS-C lenzen komen, ze onderdoen voor een FE lens. Op het argument voor kwaliteit, zit je alsnog beter bij een FE lens. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

@pieterlj, geeft een aantal post terug aan, dat een APS-C lens, beter presteert, op een APS-C camera.

Omdat die specifiek voor die camera gemaakt is.

Dit integenstelling tot jouw verhaal, wat aangeeft dat een FE lens beter presteert dan een APS-C.

 

Hoewel ik omtrent dat onderwerp, niet terzake kundig ben, vrees ik dat hij ongelijk heeft. En jij gelijk.

Maar of de lens evenveel presteert, als op een full frame camera, kan ik niet beoordelen.

Aangezien een APS-C camera met full frame lens, niet de gehele lens gebruikt, (de randen niet)

lijkt het mij toe, dat het betere middendeel van de lens, zeker voordelen biedt.

En dus daarom beter zal presteren.

 

*

Voordeel van de APS-C lenzen is dat ze kleiner zijn (minder dikbuikig), lichter en veel goedkoper.

Een nadeel van de Fullframe lenzen op de A6300, is identiek van de G Master lenzen op de 7R mk2,

is dat het dikste deel van de onderzijde van de lens, onder de bodemplaat van de camera uitsteekt.

 

Uit de hand fotograferend, heb je daar geen enkele last van.

Maar vanaf statief werkend lukt dat bijv. niet meer, met een lange bevestigingsplaat onder de lens.

Ik heb dat opgelost met L Plates van Really Right Stuff, onder de camera 's.

 

Die zijn zo dik, dat ze dat probleem volledig oplossen. Werken op statief fantastisch.

En je kunt ze probleemloos aan de camera laten zitten, als je uit de hand werkt.

Zijn zo klein, dat je er geen enkele hinder van hebt.

Voordeel is ook nog, dat je een camerariem, veel beter/steviger kunt bevestigen

Staat elders een verhaaltje over op de site.

 

Omdat ik zelf, zowel met de A-6300 werk als met de 7R mk2, heb ik geen APS-C lenzen, want die staan

uitwisselbaarheid in de weg.

 

Op de 7R mk2 heb ik vrijwel standaard de 24-70 mm G Master f. 2.8

Op de A-6300, de 16-35 mm f.4

En als er behoefte bestaat aan andere brandpunten, heb ik nog een andere serie op de plank.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Een FF lens presteert beter op een FF camera dan op een aps-c camera omdat de lens gemaakt is om over het hele oppervlak licht te vangen. Bij een aps-c camera wordt het licht van een flink gedeelte van het glas niet gebruikt omdat de beelddiameter kleiner is. Dat betekent dat er relatief minder licht afgevangen wordt dan je zou denken. Daarbij betaal je voor veel duur glas dat je niet gebruikt. Ff lenzen zijn per definitie groter en zwaarder omdat er meer glas inzit.

 

Dat is iets anders dan dat een FF lens niet zo werken op een aps-c camera. Aangezien veel FF lenzen van topkwaliteit zijn, gaat het zeker goed werken. Maar het voordeel is minder groot dan je zou denken. Bovendien heb je uiteraard ook een verschil in beelduitsnede.

 

Nadeel is dat de FF lenzen geen OIS hebben en de meeste Sony aps-c lenzen hebben dat wel.

 

Heb je zoals Tjardi beide systemen, dan is er wat voor te zeggen om alles in FF te nemen. 

Daar hangt wel een prijskaartje aan, zowel in € als in gewicht.

De G-master lenzen zijn qua prijs buiten mijn bereik, net als de A7R2 is. 

Nog los daarvan vind ik die lenzen veel te zwaar worden en dat is iets dan ik niet wil.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YDbUIfB5YUc

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3