annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Kringen in foto

MelanieBQ
Nieuw

Kringen in foto

Ik heb sinds kort de DSC HX 300. Ik ben er erg tevreden over maar bij zonsondergang krijg ik kringen in mijn foto wat ik erg jammer vind. 

Maar ik begrijp niet wat ik verkeerd doe, want het is niet altijd. Meestal heb ik de foto's in de standaard modes gemaakt, andere al geprobeerd maar geen verbetering. 

En ik heb een UV filter erop en maak mij lens regelmatig schoon om stof te voorkomen. 

Hopelijk kan iemand mijn helpen??

 

En oja vaak heb ik ook een rood vlekje in de foto maar die lukt me om eruit te bewerken. 

DSC01147.JPG

1 ANTWOORD 1
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als je ergens de zon in je beeld hebt, dan heb je grote kans op "flare". Dat zijn kringen die weerkaatsen op de verschillende lenzen in je lens. Om dit te verminderen, worden lenzen voorzien van een "coating", dat is de gekleurde laag op een lens.

 

Als je ergens de zon in je beeld hebt, is flare voorkomen redelijk moeilijk. Als je recht naar de zon fotografeert, heb je een flare die recht in het midden staat. Maar in jouw geval komt het wellicht eerder van je UV filter! Filters zijn erg gekend als een bron van extra flare...

 

Probeer eens hetzelfde zonder filter en met filter in dezelfde situatie en zelfde ogenblik! Dat kan je het effect van je filter zien.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training