annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Instellingen voor Sony A7RIII

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Instellingen voor Sony A7RIII

Er is uiteraard veel info beschikbaar over de Sony A7R3 (ENGELS) , maar is er ook behalve de handleiding van Sony, NEDERLANDSTALIGE informatie beschikbaar over "Instellingen van de A7R3" op video? Ik heb geen video's over het thema "instellingen" gevonden in het Nederlands. Wie tips heeft ... ik wil ze graag leren kennen. Bedankt !

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@FOTOGRAFIELAMP 

 

Er zijn idd erg weinig tot geen video's in het nederlands te vinden.

Misschien is het goed om zelf te beginnen met jouw instellingen hier te delen zodat anderen daar wellicht bij aanhaken?

 

Ik zag overigens (het onderwerp kwam me al enigzins bekend voor 😉) dat je eerder een topic hierover gestart hebt in 2018? https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/instellingen-voor-sony-a7riii/td-p/2401642

Daar zijn toch redelijk veel tips door verschillende mensen gedeeld, maar je bent nog zoekende?

 

grt, Sigi

 

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Piet_Vranckx
Ontdekker

Inderdaad! En het is beschamend  wat voor rommel Sony bijeenflanst als manual op het internet - en als je dat wil bruikbaar maken dan moet je nog eens 200 pagina's zelf uitprinten... 

Uit doffe ellende heb ik mij het - weliswaar engelstalige handboek over de A7RIII van David Busch aangekocht. Het bestaat ook in het Duits. 

"SONY Alpha a7RIII - digital Photography"

 

Succes er mee!

 

Piet Vranckx

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Dat klopt

 

Ik vind ook dat Sony meer inspanningen zou moeten doen om een "bruikbare praktische gids"  samen te stellen,en dat voor iedere (nieuwe) Sony-camera. De Sony camera's zijn niet goedkoop en een bruikbare goede handleiding is een must (geen 200 pagina's papier zelf afprinten)

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Op moment dat er firmware update komt kan het al zo zijn dat behoorlijk deel van de handleiding outdated is. Dit is dan ook één van de redenen dat men dit niet meer zulke uitgebreide handleidingen meer afdrukt en verwijst naar de digitale versie. Deze wordt continu bijgewerkt.

 

Zelfde geldt ook voor de boeken die erop de markt zijn voor de A serie camera's. Dan volgt er weer herziene druk. Heb je deze in papieren vorm dan zit je al met verouderde versie. Heb je hem digitaal aangeschaft krijg je vaak de ge-update versie. (gratis)

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Niets belet Sony (?) om na een update ook een "aanvullende " handleiding toe tevoegen, die iedere gebruiker al dan niet  kan dowloaden, met of zonder afprinten, en Niet alle items in de "basishandleiding" worden ineens waardeloos.  Akkoord Sony kan niet  keer op keer nieuwe handleidingen opstellen, maar als klant vind ik  de weg niet in die rommelige handleiding, die Sony aanbied. Dan zijn de handleiding van bv. Canon veel praktischer en beter buikbaar.

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Steeds meer bedrijven gaan over op digitaal. Dit komt mede dat informatie dusdanig snel verouderd dat het steeds lastiger wordt om papieren versies up to date te houden. Daarnaast spelen milieuoverwegingen etc. mee. Verwacht dat we over aantal jaar nagenoeg geen papier meer hebben. 

 

Voor mij persoonlijk mogen ze de papieren handleidingen achterwegen laten. Deze lees ik zelf niet en vindt het persoonlijk zonde van het papier en milieu. Maar zoals geschreven is dit persoonlijk en zal het per persoon verschillen of hij/zij een geprinte handleiding wenst. 

 

Wellicht komt er ooit optie dat men kan kiezen voor digitaal of papier handleiding. Beetje in de trant zoals banken dat doen met papieren afschriften. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Peter_Valponi
Nieuw

Wat is dat nou weer voor onzin antwoord.

Je betaald bijna 2000 euro voor een camera en dan kan een handleiding er niet meer vanaf?
Dat het uit milieu overweging gaat is natuurlijk flauwekul er wordt geen boom minder om gekapt.
Maar een papieren versie kost natuurlijk wel wat extra centjes en gaat ten koste van de winst.

Dat zal dus eerder de reden zijn dan een antwoord dat Sony hier de 'banken' gaat volgen.

Aan gebruiksgemak voor de consument wordt dus totaal niet gedacht.
Nu snap ik gelijk ook waarom de menu-structuur zo lastig te begrijpen is van mijn A7III

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

1) Ik denk dat de klant nog steeds de voorkeur geeft aan een papieren handleiding (de basis) , die vervolgens kan aangevuld worden met nieuwe "aanvullende versie" (printbare versie) via internet

 

2) Als ik Sony een tip mag geven : waarom maken jullie niet "beeldhandleiding" die je als klant kan dowloaden en in het  NEDERLANDS  en/of   via een DVD bij aankoop of naderhand te dowloaden.

 

3) Ik adviseer SONY om meer ZORG  te besteden en meer aandacht te hebben voor de "wensen van de gewone klant". Wie proffesioneel bezig is met fotografie zal het probleem van te weinig nazorg  wellicht niet kennen dat is zeker het geval als de klant voldoende (technisch)engels kent... maar een hobbyfotograaf of een amateurfotograaf (die dus niet dagelijks bezig is met zijn toestel) staat vaak in de kou en vind niet de nodige informatie (in het Nederlands) bij SONY . 

 

4) Het bestaande aanbod van Sony ivm handleidingen beter maken. Met beter maken bedoel ik : overzichtelijker, want vaak vind je in de huidige handleiding (als je die afprint meer dan 200 pagina's) geen duidelijke structuur in terug, dat is ook  omdat de handleiding gebaseerd is op de menustructuur van de camera (misschien moet de menu-structuur  van de camera eenvoudiger). En weerom voor de prof. die voldoende het "technisch  Engels " kent zal dit  wellicht geen probleem zijn. 

 

5) Samenvatting  voor SONY : 

A.Een betere handleiding maken (en liefst niet in 12 talen maar in één taal die de klant wenst,dat is  Nederlands voor ons)

 

B. Een "beeldhandleiding" maken met de basisgegevens van de camera en in de taal van de klant (Nederlands voor Vlaams Belgie en Nederland) 

 

C. Een betere handleiding aan de klant aanbieden dan het huidige aanbod dat op de Sony website beschikbaar is, met een overzichtelijke structuur, waarbij je alle onderdelen AFZONDERLIJK kan afprinten  EN WAARBIJ nieuwe functies naar aanleiding van updates kunnen worden toegevoegd. Geef ook meer aandacht aan mogelijke instellingen die NIET COMBINEERBAAR zijn, of elkaar overlappen of te niet doen.

 

D. Waarom maakt SONY het de klant soms zo moeilijk, zoals bevoorbeeld met een verlengde garantie, daarvoor moet je een kaart en een nummer hebben die moet ingeven bij de registratie (en zoals ik zelf ondervond stak er geen kaart in de verpakking en moest ik als klant alles zelf gaan uitzoeken) waarom niet gewoon aan iedere klant "automatisch" een verlengde garantie toestaan (de aankoop van een fototoestel is duur genoeg)

 

SONY maak er werk van, zodat je niet steeds meer ontevreden klanten krijgt !