annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Instellingen voor Sony A7RIII

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Instellingen voor Sony A7RIII

ONDERWERP : INSTELLINGEN VOOR DE A7R3

Aan het menu is heel wat veranderd bij de A7R3 t.o.v de versie II. De camera versie A7R3 is intussen al een tijdje op de markt, en wie wil zijn ervaringen delen  wat betreft de instellingen...? Voornamelijk wat betreft het menu foto's (niet zo zeer wat betreft filmopnames). 1) Welke instellingen leveren beste resultaten op voor natuurfotografie en landschappen . 2. Welke instellingen  zijn aangewezen voor all-round fotografie. 3) Welke instellingen krijgen de voorkeur als je wil fotograferen uit de hand (zonder statief)...? 4.Welke instellingen zijn aan te bevelen voor sportopnames ? 5. Welke zijn uw persoonlijke instellingen in het algemeen? 6) Welke ervaringen heeft met deze nieuwe camera (A7R3) waarop moet  zeker gelet worden (welke instellingen dienen altijd actief te zijn)?

Zelf ben ik nog op zoek naar de diverse mogelijkheden die de sony A7RIII biedt, ik moet dus ook nog veel ontdekken uit de praktijk en heb dus nig geen ervaringen met deze camera.

Wie tips heeft en ervaringen, alvast bedankt om ze te delen...

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
RoosSBNL
Community Team

Hi Fotografielamp, 

 

Gefeliciteerd met je sony A7RIII! Een geweldige camera!

Hopelijk zijn er veel mensen in de community met tips. 

 

Groeten, 

 

Roos

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heel veel succes, ook van mij, met je prachtige camera, die tot ontzettend veel in staat is.

 

Maar 't feit dat de menu structuur veranderd is t.o.v. de 7Rmk2, houdt niet in dat je anders moet gaan fotograferen.

Alleen staan de instellingen nu op een andere plaats. En daar moet je ongetwijfeld even aan wennen.

d.w.z. Als je al met een Sony fotografeerde.

 

Omdat ik vanaf een Nikon kwam, heeft het vrij lang geduurd, voor dat ik letterlijk alles wist, waarvoor iets diende.

Uiteraard zijn de basisprinciepes van de fotografie met de komst van deze camera niet veranderd.

Maar is de bediening van een systeemcamera veel uitgebreider, dan een d.s.l.r.

Weet even niet, wat je vorige camera was.

 

De hoeveelheid vragen die je stelt, is zo groot, dat antwoord op alle vragen,

bijna een "fotoboek" groot zijn.

 

*

Adviseer je de afgelopen geschiedenis eens door te lezen op deze site, rond de 7Rmk2. En de A6500.

Portmixus heeft er een heel gedetailleerd verhaal over geschreven. Tevens worden "settings" vergeleken.

 

De 7Rmk3 is nog net weer wat mooier, dan de beide andere camera 's.

Maar de bediening is vrijwel identiek, aan de andere genoemde camera 's.

*

voorbeeld:

Persoonlijk gebruik ik voor landschappen, waar mogelijk, altijd een statief. Zeer lage ISO. Meestal 100.

En werk daar altijd met diafragmavoorkeuze. Heel soms, alles handmatig.

Als er geen statief voorhanden is, houd ik in de gaten, dat de sluitertijd niet te laag wordt.

En als die wat aangepast moet worden, vehoog ik meestal in 1e instantie de ISO-waarden

tot max. 6400 evt. 12500.

Als dat te gek wordt, zal ik het diafragma iets moeten aanpassen.

 

Omdat ik vaak graag volledige scherpte wil, een hoog diafragma. Meestal vanaf f. 8  of hoger.

Zelfs tot 22 of meer.

Dan heb je bij weinig licht, vrijwel altijd een lange sluitertijd. Vandaar dat statief.

 

Verder is 't nog wezenlijk, dat je kiest voor een "type witbalans". Dat kan automatisch.

Albert Dros leerde me, dat zeker bij zonsondergangen, instelling "schaduw beter is".

Vooral meer kleur geeft. Iets onderbelichten ook.

*

Scherpstellen doe je naar keuze. Volledig handmatig. Of automatisch. Op AF-C of AF-S.

Voor landschappen kan AF-S prima. Omdat er niets beweegt.

Maar doet AF-C ook niets verkeerd. Kost alleen iets meer batterij.

Ik zet m 'n camera nauwelijks meer van AF-C af. Op moet handmatig willen scherp stellen.

 

De verschillende hoeveelheid scherpstelmogelijkheden (breed en veel smaller) zijn enorm uitgebreid.

Canon heeft in z 'n gebruiksaanwijzing ongeveer 60 pagina 's uitleg over dit fenomeen.....

 

Als je maar precies weet, welk punt er exact scherp moet worden.

Uiteraard speelt dat hoofdzakelijk, als je met het diafragma volledig of bijna open werkt.

 

En dan heb je ook nog de instelling, van de mogelijkheden om licht te meten.

Ook een onderwerp wat je pas leert beheersen, als je snapt waar 't exact voor dient.

 **

Om die instellingen makkelijk te kunnen benaderen kun je via de Fn toetst achterop je camera,

naar eigen keuze instellen, wat jij plezierig vindt.

Dan kun je regelrecht bij 12 instellingen, zonder in 't menu te gaan. En dat is erg makkelijk.

 

En er zit nog een hele reutel aan knoppen op, die je naar eigen keuze kunt programmeren.

Bestudeer je handleiding zeer goed! Er kan waanzinnig veel ingesteld worden bij systeemcamera 's.

 

Succes en veel plezier met je nieuwe speelgoed!

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Idd wat Tjardi zegt, er zitten nog al wat instellingen op deze fantastische camera.

 

Ik heb wel een link waar mss t een en ander van instellingen tussen zitten waar je mss wel wat aan hebt :

 

https://www.colbybrownphotography.com/getting-the-most-out-of-your-sony-a7r-iii/

 

Succes enne veel plezier met de A7RIII 😉

profile.country.NL.title
firebladex
Lid

Ik snap het niet. Je koopt een camera van €3500,- en je vraagt welke instelling je moet kiezen voor landschapsfotografie. Man man man toch...

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@firebladex

Ik dacht het. Jij zegt het.

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

De vraag is iets wat meer genuanceerder dan jouw opmerking... maar misschien ben jij een expert en heb je alle 471 mogelijkheden voor landschapsfotografie onder de knie  en heb je wellicht ook op een drafje, veel ervaring met A7R reeksen,  die maximaal nog  maar een paar maand op de markt is ..Mijn vraag is  vooral  een vraag naar ervaringen uit de praktijk... en dat is denk ik een heel normale vraag, Ps. mijn vorige camera was een Canon. 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@FOTOGRAFIELAMP

 

Op dit moment staat er een filmpje op Sony Rumors, waarop iemand exact aan geeft,

wat zijn instellingen zijn, bij landschapsfotografie.

Dat is overigens geen 7R mk3, maar de instellingen zijn voor vrijwel ieder toestel identiek.

 

Mocht je geinteresseerd zijn in de instellingen, die ik destijds aan de 7R mk2 meegaf,

en tevens de A6300, wil ik die nog wel even posten.

 

Als je met meerdere toestellen werkt is 't uitermate handig, dat je de instellingen gelijk hebt. Omdat je er aan went. De A9 en de A6500, die ik nu als backupcamera heb,

hebben beiden de nieuwe menustructuur van Sony.

 

Overigens is dat menu niet echt anders geworden. Alleen de indeling is wat anders.

Beduidend meer logisch geworden.

 

Die instellingen wil ik  nog wel even posten. Maar ze zijn ook te vinden op deze site.

(anderhalf jaar terug)

Heb ze toen gedeeld met Proximus. En we hadden ze vrijwel identiek.

Op m 'n huidige A9 zijn die instellingen op een haar na identiek.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Zat net nog even wat rond te kijken, wat er na de systeem-update van de A9, 

nog verder veranderd was. Extreem veel is dat niet.

Maar heeft grootlijnig te maken met nog weer een verdere aanpassing, van de AF.

 

Wat ik wel tegenkwam, als je bij camera 's kijkt, (bij de A9 .....) Helemaal doorscrollen tot onderaan.

Een speciale uitleg, over met name welke te kiezen instellingen van de AF.

Ben daar net mee begonnen te lezen. Lijkt me zeer de moeite waard.

 

Uitleg op de website in 't Nederlands. Een te downloaden versie is alleen in 't engels.

Maar door de vele foto 's ook behoorlijk leesbaar, voor diegenen die 't engels niet

volledig beheersen.

*

Omdat intussen de gebruiksaanwijzing van de A9 en de 7R mk3 gedeeld worden,

slaat dat ook op instellingen van de 7R mk3.

Denk overigens ook, dat de andere 7 toestellen, er niet ver vanaf zitten.

Al zijn met name de nieuwere AF 's sneller. En dan kun je verschillen krijgen.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@FOTOGRAFIELAMP

 

je hebt gelijk, een nieuwe camera en cameramerk kan je redelijk uitdagen..zelf kom ik van Nikon en de leercurve viel me mee. Maar soms lijkt het erop dat Sony Google translate heeft gebruikt om menu in NL op te maken :laughing:

Er zijn er meer hier actief die er veel moeite mee hebben gehad alle instellingen te leren kennen..dus zo gek is je vraag niet.

Zelf heb ik een hele tijd de menu taal in het engels geselecteerd juist omdat ik dan meer herkende wat ze bedoelden in het menu. :wink:

 

Mogelijk dat ook dit topic je kan helpen https://community.sony.nl/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/overzicht-alpha-camera-tips-alle-info-verza...

(maar misschien had je die al gevonden)

 

edit; op S.A.R. YT https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=JQkS5fcXv6g

 

Heel veel plezier met je A7R3!

 

groet, Sigi

mijn foto's op; 500px en