annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Instelling persoonlijke knoppen - A7RII

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Instelling persoonlijke knoppen - A7RII

Ben nu intussen bijna een week bezig, met m 'n nieuwe speelgoedje (7Rmk2), maar vind na 40 jaar Nikon de menustructuur nog niet altijd even makkelijk. Maar zal vast wel wennen.

 

De instelling functiemenue (tandwiel 7 - 4e regel) is mij nog steeds niet duidelijk.

Wat wordt er bedoeld met: functie bovenste 1 - 2 etc. met daar achter de ingestelde functie

Ondanks de gebruiksaanwijzing van onder naar boven, en van links naar rechts heb doorzocht, snap ik dat niet.

(Heb de Nederlandse gebruiksaanwijzing gedownload) En dat vind ik eigenlijk een onding.

 

Als je zoekt naar bepaalde instellingen, staan er opeens weer plaatjes tussendoor, hoe je een riempje moet bevestigen etc. vind dat erg lastig.

Onderwerpen zijn naar mijn smaak niet op soort "gebundeld".

 

Heb ook al veel afgespeurd op You-tube omtrent e.e.a. Er is enorm veel zelf toe te passen.

Ontdekte daar de instellingen van Masurov. Daar ben ik nu mee aan 't klooien.

 

Is er een wat andere/betere documentatie? Liefst Nederlands. Desnoods Duits.

Technisch Engels vind ik vaak lastig.

 

 

 

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Beste Albert.

 

Om te beginnen met je vraag. Hoe bevalt de Sony 7R mk2. Zeer goed.

 

Uiteraard is 't enorm wennen, als je vanuit een zeer bekende, en nauwelijks wijzigende menustructuur van

Nikon komt. En dat sedert de FE en de FM. Dus de chemische periode.

Toen F3 en F4. Fantastische camera 's. Uiteraard nog geen video.

 

Toen via de D100, D200, D300, D700, D800  naar de D810.

Ben dus eigenlijk een fan van Nikon (nog steeds) in hart en nieren.

Maar eigenlijk in hoofdzaak qua foto eigenschappen.

 

*

Omdat ik vroeger ook al smalfims maakte met de Beaulieux (technisch het mooiste wat er was)

begon het toch weer te kriebelen, in de periode dat DSLR 's ook konden filmen.

 

Canon liep in de beginperiode duidelijk voor op Nikon. De 5D was natuurlijk een geweldenaar.

Maar vanaf de D800, was er toch het nodige mogelijk met video.

Vooral spelen met dieptescherpte was nu mogelijk. Zeker met de lens vol open.

De D810 kon nog net iets meer. o.a. t.o.v. framesnelheid (slow-motion)

Maar was nog steeds zeer slecht (langzaam), tijdens AF-C.

 

Vanaf statief filmend, werkte ik uitsluitend met AF-S. En natuurlijk met follow focus. (Rig etc. van Edelkrone)

Maar sinds ik veelvuldig gebruik maak van m 'n Ronin M, ergerde ik me steeds meer, aan de net foute scherpte in m 'n opnamen. AF-C werkte dus van geen kant. Dus  AF-S. Moest je vooraf je focus en afstand instellen.

Met de 20 mm f1.8 ging dat redelijk goed. Echter uitsluitend vanaf forse diafragma 's.

Bleef je bij f. 1.8 - f.5.6 ging het bijna altijd fout. Zat je vaak (net) buiten de scherpte. Vanaf f. 11 bijna altijd goed.

Maar zat je binnen, dan had je steeds te weinig licht. Verhoogde je ISO, te veel ruis.

 

Als fotocamera was de D810 geweldig. Gebruikte hoofdzakelijk de 24-70 mm f.2.8.

Af en toe de 70-200 f.2.8. Beiden geweldige lenzen qua kwaliteit.

 

*

Omdat video steeds belangrijker werd in mijn optiek, heb ik lang lopen denken over "welke" vervanger.

Sony kwam al snel in beeld, met name vanwege zijn snelle autofocus tijdens filmen. En z 'm fraaie censors.

Ook Canon met Dual Pixel AF speelde daarin mee. Die had een acceptabele snelle AF-C.

 

Uiteindelijk besloten toch een Sony te kopen. Alleen welke ..... de S of R?

Hoewel de S specifiek video gericht is, heb ik daar toch van af gezien.

Wilde niet 2 camera 's blijven gebruiken, naast elkaar. Dus geen Nikon voor foto 's en Sony voor video.

Dan heb je altijd precies de verkeerde bij je.

 

Aangezien ik "lowlight", niet het allerbelangrijkste vind, foto 's die je kunt croppen - wel heel belangrijk vind,

en 35mm APS-C ook belangrijk vond, dus uiteindelijk gekozen voor de R uitvoering.

 

Dat zijn de redenen voor de aanschaf van de 7R mk2.

 

Omdat het verhaal anders veel te lang wordt, nog even een extra post omtrent de instellingen van de 7R mk2.

 

 

 

 

   

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Beste Albert,

 

Ben er intussen achter, dat als je de instellingen doet (functiebalk), zoals ik aangaf, er toch iets mis gaat.

 

Had gehoopt, dat je via 1 knop, je instelling kon wijzigen, als er "slowmotion" werd gewenst.

 

Had verondersteld, dat er in opname modus (in de funtiebalk, onder A = opname-modus),

wat zou zijn in te stellen. Die veranderd echter in de "videostand", tijdens video-opname van 't draaiwiel.

Geeft dus daar, de voorkeuze van de ingestelde video-voorkeuren. Bijv. "Sluitertijd" voorkeuze.

 

Had daar heel graag gezien, dat je met 1 knop kon kiezen voor "slow motion".

Uiteraard is bekend dat hoe hoger de slowmotion wordt gewenst, hoe minder de kwaliteit wordt.

4K zakt dan naar Full HD en uiteindelijk 720p.

 

Toch zou ik dat graag met 1 knop geregeld willen zien. (Met een toelichting in de tekst op de monitor).

Dat moet nu in menu. (Sterwiel 2) onder "Bestandsindeling" en dan "Opnameinstelling".

Zijn dus meerdere handelingen.

 

Als je tijdens het filmen geconfronteerd wordt met een situatie die je graag wilt "slowen", kost dit erg veel tijd.

Ben je vaak te laat.

 

Daarom zou ik dit graag onder 1 knop willen hebben, die dan automatisch de beeldkwaliteit verlaagd.

Dan kan 't snel.

 

Heb dat aan Sony gemaild. Onder "Verlanglijstje nieuwe Firmware".

 

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi Tjardi, 

 

Eigenlijk kan feedback, mits goed verwoord vanuit dit forum rechtstreeks naar Tokyo gestuurd worden. 
Kan ik voor je doen, als je wilt. 

 

Je mag je mail in een reactie posten, zet ik het door naar de juiste personen :wink:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

Er zijn natuurlijk vele wensen, want vrijwel iedere fotograaf is bijna een individualist,

maar met name dit onderwerp lijkt me zeer wezenlijk.

Het vraagt vrij veel tijd om dit in 't normale menu te regelen.

 

Zeker tijdens het filmen kan zo 'n moment dan net voorbij zijn.

En slow motion is een onderwerp dat volop in de belangstelling staat.

 

Met name dat de functie wordt gekoppeld, en dat je bij instelling van 60 resp 120 frames

direct een aanpassing van gekozen filminstelling krijgt (naar beneden) dus van 4 k naar 2k

en uiteindelijk naar 720p, zou erg fijn zijn.

 

Wat mij betreft vind ik het prima, dat je mijn verzoek door stuurt.

Als je zelf iets wil toevoegen, ga je gang.

 

Bedank, Tjardi