annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Hands-on met de nieuwe Sony Alpha 99 II

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hands-on met de nieuwe Sony Alpha 99 II

Afgelopen maandag werd tijdens de persconferentie op de Photokina door Sony hun nieuwe topmodel voor de A-mount lenzen aangekondigd: De Alpha 99 II.

 

Hoewel in het verleden dit soort aankondigingen vaak al ver van tevoren gelekt werden, was er nu tot op een paar minuten voor de daadwerkelijke aankondiging geen aanwijzing dat het om deze camera zou gaan. Dat een dergelijke camera in ontwikkeling was, lag wel in de lijn der verwachting, de A99 werd inmiddels vier jaar geleden aangekondigd en met alle nieuwe ontwikkelingen in de E-mount camera's was het te verwachten dat deze ook in de A-mount zouden gaan terugkomen. photokinadsc09840

 

Specificaties

  • 42,4 megapixels full-frame Exmor R CMOS sensor
  • Eerste A-mount camera met 5 assige stabilisatie
  • Compacte body
  • 4k opnames intern in XAVC-S met professionele mogelijkheden als S-Log2 en S-Log3
  • Clean HDMI-output
  • ISO 100-25600 (uitbreidbaar naar 50-102400)
  • Vernieuwd autofocus systeem
  • 12 FPS in zowel JPG als RAW en bij 8 FPS heb je live-beeld zoals bij a6300
  • Vernieuwd menu
  • NFC, WiFi en Bluetooth
  • Playmemories Camera Apps kunnen gebruikt worden
  • Oog autofocus
  • Stof- en water bestendige magnesium body
  • 300.000 shutter cycles
  • 849 gram
  • Flicker-free shooting

Nieuwe ontwikkelingen

Tijdens de korte presentatie voorafgaande aan de hands-on door Yoma Hori, het hoofd van digital imaging in Europa, kwamen de hoogtepunten van deze nieuwe camera in rap tempo voorbij, ik laat ze hier even voorbijkomen.

 

Menu

Voor veel mensen blijft het Sony menu een struikelblok, ik geef met enige regelmaat workshops voor mensen die niet alles uit de camera halen en alleen het menu doorlopen met uitleg kan je zomaar een halve dag kosten. Er werd aangegeven dat naar deze kritiek geluisterd is en daarom het menu nu vereenvoudigd is.

 

Sensor

De 42,4 MP sensor is dezelfde als in de A7rII, dus ook zonder Low Pass filter.

 

Stabilisatie

Voor het eerst in een A-mount camera heeft de Sony A99II de beschikking over de vijf-assige stabilisatie die we ook kennen van de II-modellen van de A7-serie. Omdat de halfdoorlatende spiegel die gebruikt wordt in de A99II toch wel wat licht tegenhoudt, is een betere stabilisatie een mooie toevoeging om nog wat langer uit de hand foto's te kunnen maken.

 

Buffer

Een veel gehoord punt over het fotograferen met de A7rII is dat de foto's die je maakt soms niet direct terug te kijken zijn en zeker niet in te zoomen om even een check te doen op scherpte bijvoorbeeld. De A99II heeft dezelfde sensor en heeft om dit probleem te voorkomen een nieuwe front end LSI zodat beelden sneller weggeschreven worden en de buffer minder snel volloopt.

 

Autofocus

De A99II heeft hetzelfde autofocus systeem als de A7rII, namelijk hybride phase detectie. Bij deze camera met halfdoorlatende spiegel wordt het beeld dat via de spiegel binnenkomt naar de AF-sensor gestuurd en is er ook autofocus op de sensor. Dit resulteert in 399 scherpstelpunten, waarvan 79 cross-hybride. Hiermee kom je op een image coverage van 47% bij de A99II ten opzichte van 29% bij de A99.

 

De dedicated AF-sensor zorgt voor de scherpstelling van de horizontale lijnen, die op de sensor doet de verticale lijnen, waar ze elkaar kruisen krijg je dan de 79 hybride cross punten, die hetzelfde zijn als conventionele cross punten. Er zijn 323 scherpstelpunten die je kan selecteren. Nu is dat over het algemeen wat veel om snel doorheen te kunnen scrollen als je een scherpstelpunt wilt kiezen. Daarom kun je er ook voor kiezen door 63 of 15 punten te kunnen lopen bij het kiezen van je scherpstelpunt. Kies je graag op deze manier je scherpstelpunt, dan is er ook de mogelijkheid voor uitgebreid selectief punt of expandable flexible spot. Dan houdt de scherpstelling niet alleen het gekozen punt, maar ook de punten eromheen in de gaten.

 

De autofocus kan tot -4 EV scherpstellen

 

Deze camera heeft net als een aantal A7 modellen oog-autofocus.

 

FPS

Waar met deze camera duidelijk op ingezet is, zijn de opnamen die je snel achter elkaar kunt maken. Met 12 beelden per seconden in zowel JPG als RAW (kies je voor 8 beelden per seconde dan heb je live-beeld) zul je bij bewegende onderwerpen niet snel te kort komen en met de verbeterde buffer functie kun je tot zo'n 50 beelden maken voordat je camera zal gaan haperen.

 

Tethering

Hang je je camera graag direct aan de computer voor product- of portretfotografie dan heb je nu de mogelijkheid om naast dat je foto's alleen op de computer opgeslagen worden, deze ook op je geheugenkaart te laten opslaan, in zowel RAW als JPG of beide. dfa565b5cc663874f78be514c1760e14

 

Hands-on

Gisteren had ik de mogelijkheid om deze camera een kort moment aan de tand te voelen. Hiervoor waren een aantal ballet- en capoeira dansers opgetrommeld zodat we de camera's konden testen op bewegende modellen. Na wat gerommel om de camera goed in te stellen, stond deze op AF-C en wide kon de autofocus met gemak de dansers in hun bewegingen volgen.

 

Ik gebruik eigenlijk al sinds de lancering een A99 en de verschillen zijn behoorlijk groot. De volgfunctie is bijna niet vergelijkbaar en de snelheid van fotograferen is ook flink toegenomen. Zijn alle foto's raak? Nee, maar wel het overgrote gedeelte. Ik had de 50 mm Zeiss 1,4 lens dus een aantal missers zal zeker te maken hebben gehad met de kleine scherptediepte.

 

Ik heb geprobeerd de buffer vol te laten lopen door een enorm aantal foto's achter elkaar te nemen, maar dat viel niet mee. Je kunt na een burst je foto's direct terugzien en inzoomen op het beeld, in je zoeker zie je een indicatie van wanneer je weer een volgende burst zou kunnen doen. Je ziet deze als het ware teruglopen naar nul. Een enkele foto nemen terwijl er nog weggeschreven wordt was geen probleem.

 

Het nieuwe menu zou overzichtelijker moeten zijn, maar om daar wat over te kunnen zeggen heb ik de camera te kort in handen gehad. De vormgeving zag er in elk geval anders uit, met wat kleurtjes en wat minder tabjes zou uit mijn hoofd, maar een uitgebreide test zou moeten uitwijzen of het inderdaad makkelijker te gebruiken is.

 

De camera ligt wat mij betreft nog steeds prima in de hand, de body heeft ongeveer dezelfde maat als de a77II. dsc_1238-1 Eigenlijk is de A99II een A7rII in een A-mount jasje, met een betere LSI waardoor het opslaan en terugkijken een stuk sneller zijn dan bij de E-mount variant. Omdat ik zelf nog steeds een heel mooie set A-mount lenzen bezit en ook de A99 in de studio nog zeer regelmatig gebruik naast de A7 voor reportagewerk vanwege het gewicht, ben ik blij met deze aankondiging. Het prijskaartje was wel even slikken dus ik denk niet dat ik in de rij ga liggen voor de winkel als deze camera beschikbaar komt, maar ik maak toch een aantekening in potlood op mijn verlanglijstje...

 

Omdat het pre-productiemodellen waren waar we mee aan de slag gingen, mochten we geen beelden meenemen die we met de camera's gemaakt hadden.

 

Prijs en beschikbaarheid

Kostte de A99 bij introductie 2800 euro, voor de A99II of ILCA-99M2 zul je 3600 euro moeten gaan betalen. Hiermee ligt het prijskaartje zo goed als gelijk aan de A7rII. De camera zal vanaf november beschikbaar zijn.    

16 ANTWOORDEN 16
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Intussen is 't gekrakeel, omtrent de vergelijking met de 7R mk2 losgebarsten.

 

De een vindt hem prettiger. De andere niet.

Matt Granger roept, dat het een 7R mk2 is, zonder de negatieve eigenschappen, van die camera.

Zoals geringe accucapaciteit, en oververhitting.

Vrijwel niemand heeft het nog over de sterk verbeterde opslagmogelijkheid tot 12 foto 's per sec.

Wat voor sportfotografie een must lijkt te zijn.

 

Het belangrijkste aspect, naar mijn idee is. Hij heeft geen E-Mount..

Ik geloof nog niet zo hard dat de A-mount lenzen, nieuw leven in wordt geblazen.

Zie nog niet zo snel gebeuren, dat er een G-Master, A-Mount aan komt.

 

Misschien komt er nog wel eens een A99 mk3 met een E vatting.

Of groeit de 7R mk3, uit zijn jasje, en krijgt een grotere accu, en heeft iets meer koelruimte.

Dus een kruising tussen beide toestellen.

 

*

Overigens worden zaken, ook vaak sterk overdreven. En een eenmaal "aangepraat " idee van een

"Grote Jongen", op testgebied, wordt maar al te graag herhaald, door mindere goden.

 

Dat probleem met die accu, los ik op door meerdere accus mee te nemen. Wisselen stelt niets voor.

En er zelfs een alternatief via USB.

Maar geniet daarom van mooie kleine accus. Die vrijwel in alle toestellen passen.

Zowel de 7R mk2 als A-6300.  En dat is wel weer erg plezierig. Dus accus is voor mij geen item.

(Overigens de oude Nikon D810 accu 's, zijn nauwelijks groter - dat is wel een feit)

Maar logisch dat een systeemcamera meer vraagt. Met name door de EVF.

 

Film met name behoorlijk veel. Met zowel de 7R mk2, als de A-6300.

De A-6300 had inderdaad in 't overdekte zwembad, waar het echt bloedheet was,

(meer dan 30 graden + vochtig), last van oververhitting. En duurt ook vrij lang, voordat het weer weg is.

Dat was de enige keer!

 

Heb intussen heel veel opnamen gemaakt, buiten. Langdurig ook. Muziekopnames van shantykoren bijv.

Daar is nooit wat misgegaan. Zels niet bij opnames, die een half uur duurden. Dus continue.

 

't Zou fijn zijn, als ze het helemaal weg konden krijgen, maar echt wakker lig ik er ook niet van.

 

 *

Ooit zei iemand, voorspellen is moeilijk. Vooral, wanneer het de toekomst betreft.

Maar wat zeker is, dat ook Sony zal blijven proberen, 't beste uit ieder toestel te halen.

Dat levert "handel" op.

 

En dat zou inderdaad wel eens een kruising kunnen zijn, van de 7R mk + de A99 mk 2.

Maar PLEASE, dan wel met een touchscreen!

 

Heb verder nog wel een paar wensjes ......

 

Bijlagen van commentaren op Sony Rumors:

 

Sony A99 mk2 - Digital rev.jpg

 

Sony A99 mk2 - Matt Granger.jpg

 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

't Is een beetje appels en peren vergelijken denk ik. Beide toestellen hebben hun voor- en nadelen. Ik gebruik beide mounts en vind de A7's heerlijk om mee te nemen op locatie en reportage, maar gebruik de a99 nog steeds graag in de studio.

G-Master voor A-mount is niet echt nodig denk ik, er zijn al heel mooie Zeiss lenzen voor de A-mount.

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Eens. Vind het ook niet echt goed vergelijkbaar. Ze hebben wel dezelfde sensor maar hebben elk hun voordelen voor verschillende toepassingen. Ik vond het leuk om er even mee te spelen :slight_smile: Denk zelf dat Sony trouwens vrij binnenkort met een nieuwe E-mount camera komt.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion @albertdros

 

Uiteraard ben ik het met jullie opmerkingen eens. 't Is appels met peren vergelijken.

 

Maar als de 7R mk2, alle goede eigenschappen, die de A99 mk2 heeft, ook had?

Kocht je dan 2 soorten camera 's. Met 2 soorten lenzen? Vast niet.

 

Met name die 2 soorten lenzen, vind ik persoonlijk de meeste/grootste ellende.

Gelukkig kun je ze met een adapter gebruiken op de E-mount.

 

*

Sony heeft die 2 soorten. Noodgedwongen, omdat ze eerst een "soort" dslr maakten.

En daarvoor de A-Mounts maakten.

 

Toen Sony, met Mirrorless begon, moest de lens, die dichter op de sensor zit, compleet worden aangepast.

En zo is 't gekomen.

Intussen is die kleinere lens, net zo goed, soms misschien nog beter, dan de A-mount.

Alhoewel de G Master, qua maat, alweer knap in de buurt zit.

 

*

Nikon heeft al sinds jaar en dag een vatting die identiek is. Maar tussentijds wel steeds verder werd aangepast.

Maar 't past nog steeds. Echter met forse beperkingen, qua modernere mogelijkheden.

Toen ze met de 1 Serie begonnen, moesten er daarvoor uiteraard nieuwe lenzen worden ontwikkeld.

 

Bij Canon is 't verhaal niet veel anders.

 

*

Ben met de Kerst overgestapt van Nikon op Sony, mirrorless.

Geen haar op m 'n hoofd die er aandenkt, om nog een camera met A-mount aan te schaffen.

 

Eigenlijk ook liever geen A-mount lenzen.

Alleen als er geen enkele andere mogelijkheid is, moet je soms wel.  Met een adaptor. 70-400 bijv.

Kun je in elk geval beide lenzen op E- en A-mounts gebruiken.

 

Ik kan me derhalve nauwelijks voorstellen, dat een nieuwe Sony klant, die geen enkele lens heeft,

nog een camera met A-mount koopt. Hoe goed die camera ook is. Maar ik kan me vergissen.

 

In de praktijk blijkt toch, dat iedere nieuwe camera die wordt uitgebracht, in 't topsement,

zo goed als vrijwel alles heeft, wat er technisch mogelijk is.

 

Ben er derhalve van overtuigd, dat de nieuwe 7R mk3, "as good as", straks hetzelfde presteert

als de de A99 mk2. Misschien zelfs nog wel meer.

 

Al vond ik 't uitermate vreemd te horen/lezen, uit de mond van een van de "Top-jongens" bij Sony:

Dat Profs geen enkel belang hebben bij touch-screen. (Woont die man op de maan?)

Lijkt me meer een smoes, om te vergoeilijken, waarom Sony dat (onbegrijpelijk) nog niet heeft.

Noch op z 'n videolijn - camcorders. Noch op z 'n fotocamera 's.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Wat ik nog steeds niet goed snap is waarom je in de videomodus in A, of S modus geen AF kan gebruiken. Dat is ook zo in mijn Sony A77 (1ste model).

Dat is echt rete irritant. Nu gebruik voor video alleen nog maar de a6300 maar ik blijf het vreemd vinden.

Er schijnt een technisch iets aan ten grondslag te liggen.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Heb 't voor alle zekerheid, nog even nagekeken.

Zowel m 'n A-6300 en 7R mk2, kennen deze beperking niet.

 

Heeft de A99 mk2 die beperking ook? Ik kan het me nauwelijks voorstelllen.

Als dat letterlijk zo is. zou ik hem nooit aanschaffen.

M'n Nikon om vrijwel dezelfde reden ingeruild.

(Die werkte wel, in AF-C), maar was zo traag, dat de scherpstelmomenten, altijd enorm lang zichtbaar waren.

 

Of e.e.a. te wijten is, aan niet aanwezige techniek weet ik niet.

Als de AF-C, niet snel genoeg is, kun je het net zo goed niet hebben (zie Nikon D810)

 

*

Ik gebruik intussen bij video, vrijwel nooit meer, de handmatige instelling, met focus-pulling.

Alleen bij heel dichtbij, en zeer grote diafragma 's, waarbij ik de scherpte exact op een bepaalde plek wil hebben.

 

Maar bij gewoon filmen, is 't een verademing dat je niet alleen maar op de scherpte hoeft te letten.

En de automaat doet het enorm goed.

Werk sinds de Sony 's, vrijwel nog uitsluitend in AF-C, met het scherpstelgebied op "breed".

 

Nu kun je je veel beter concentreren, op compositie van je totale beeld etc.

 

Niet voor niets, heeft de professionele wereld een aparte cameraman, die 't totaal beeld bepaalt.

En een focus-puller, die alleen de scherpte regelt.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

De e-mounts hebben deze beperkingen niet, wel de a-mounts.

Ik gebruik altijd auto-focus want ik ben niet handig genoeg om dit allemaal met de hand te doen.

Met de a77 kon dat echter niet anders als je het diafragma zelf wilde instellen.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Wist niet dat die beperking uit de a-mount voortkwam.

 

Voor mij een absolute reden, absoluut geen a-mount aan te schaffen.

Wat ik overigens ook niet van plan was met een 7R mk2.

 

Maar als de A99 mk2, dit verschijnsel ook kent, is hij naar mijn idee een stap terug in de vorige

generatie camera' s, die ook video aan kunnen.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Nou, wat ik heb begrepen (en ik snap het echt niet goed) schijnt er een probleem te zijn met de lichtmeting van A-mount als het diafragma niet geheel open staat. Wellicht dat iemand van Sony dat kan zeggen. Echter, hoewel dit een Sony site is, vraag ik me af of Sony medewerkers eigenlijk wel ooit iets zien van wat hier neergezet wordt.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3