annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Een klein half jaar met de A7II

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Een klein half jaar met de A7II

Hallo iedereen!

 

Dit is mijn eerste post hier, dus ik zal me eerst even kort voor stellen :slight_smile: Ik ben zelf vrij actief op andere forums (tweakers bv) en de Nederlandse Facebook fotografie groepen, maar ben ook veel actief op buitenlandse boards (met name dpreview). Ik ben sinds een paar jaar serieus met fotografie bezig. Het overlapt ook mijn werkveld, namelijk in de grafische sector. Ik doe veel design, motion graphics, logo's, etc. Mijn passie voor fotografie is serieus begonnen in 2012-2013 toen ik een tijd in Hong Kong heb gewoond. Ik werd daar zo geinspireerd door al het moois, dat fotografie eigenlijk een dagelijkse bezigheid werd. Ik schoot toen nog maar met een simpele GH2 met kitlens en wat legacy lenzen. Daarmee probeerde ik altijd de limieten op te zoeken. Aangezien de dynamic range vrij beperkt was moest ik altijd veel met filters en brackets werken. Toch kreeg ik er uiteindelijk vaak spectaculaire beelden uit en haalde ik regelmatig locale blogs / magazines. Deze erkenning zorgde er met name voor dat ik mijn hobby steeds serieuzer werd. Voor de geinteresseerden, mijn eerste lokale publicatie was (http://hk.localiiz.com/beyond-the-skyscrapers/). Dit alles dus geschoten met de Panasonic GH2.

 

We zijn inmiddels een paar jaar verder en ik heb met verchillende bodies geschoten. Eigenlijk met name met m43 bodies, af en toe canon, maar tegenwoordig dus met Sony. Ik heb mijn Sony A7 II body ongeveer een half jaartje geleden gekocht in Hong Kong. Sinds ik met Sony ben gaan schieten is mijn exposure erg toe genomen. Dit komt deels door de mogelijkheden van de camera's, maar natuurlijk ook doordat mijn vaardigheden toenemen. Ik ben immers nog niet extreem lang bezig met fotografie, maar ik merk vooral dat mijn grafische achtergrond heel belangrijk tijdens mijn fotografie, compositie en vooral grafische bewerking.

 

Het leuke is dat de allereerste 'serieuze' foto die ik heb genomen met de A7II (foto genaamd 'Looking Up' https://500px.com/photo/97650405/looking-up-by-albert-dros al meerdere prijzen heeft gewonnen! Waaronder een eerste prijs op Viewbug, een editor's choice op 500px, een prijs bij het Nederlandse Digifoto Pro magazine (waar ik deze maand ook in de 'spotlight' sta met 5 pagina's!), een cover op een Duits reismagazine en nog wat andere reismagazine plublicaties.  Vanaf hier begon ik eigenlijk serieuze exposure te krijgen. Ik merk dat mijn foto's inmiddels vrij populair zijn en krijg regelmatig aanvragen van magazines, blogs, etc. Ook worden mijn foto's gebruikt op de officiele Sony Alpha Vietnam facebook om Sony te vertegenwoordigen.

 

Het allergrootste voordeel van de Sony A7 camera's vind ik de portabliteit. Eigenlijk gaat dit stukje niet zo zeer over de A7II, maar meer over de A7 lijn in het geheel, voor mij. Ik ben vaak op reis, en een full frame sensor in zo'n kleine body is eigenlijk het allerbelangrijkste voor mij. Daar komt nog bij dat de A7 sensoren ook nog eens extreem goed zijn, met een extreem goede dynamic range. Ik schiet er nu bijna een half jaar mee en maak bijna nooit meer meerdere brackets. Voor zonsondergangen gebruik ik grijsverloopfilters, en voor een extreme wideangle lens als de Samyang 14mm, waar ik geen normaal filter voor heb, schiet ik als dat nodig is 2 brackets, handmatig. Mijn camera heb ik zowat altijd bij me, omdat het zo makkelijk mee te nemen is. Qua gewicht zijn de lenzen ook vrij goed gedesigned. 

 

Ik merk dat ik ook dooe de vooruitgang van de sensoren, vooruit gegaan ben qua bewerking en wat er mogelijk is in de bewerking van foto's. Er is meer mogelijk, meer detail, meer kleur uit elke foto te trekken, minder noise etc. Ik zie mezelf als een gevorderde in postprocessing software als Lightroom, Photoshop, Color Effex Pro etc. en ik merk gewoon dat er veel meer mogelijkheid is in bewerking als je dit vergelijkt met raw files van bijvoorbeeld Canon sensoren.

 

Een klein negatief punt van de A7II is toch wel de batterijduur. Oke, de batterijen zijn wel klein en je neemt er met gemak een stuk of 4 mee op een trip, maar het mag toch wel iets beter. Ik moet wel zeggen dat ik zelf niet honderden foto's van 1 ding maak en dat ik wel vrij secuur ben met waar en hoeveel foto's ik maak, maar ik snap dat de batterijduur voor sommige mensen een groter probleem is dan bijvoorbeeld voor mij. Als ik dat vergelijk met mijn Panasonic GH4 batterij, die misschien wel dezelfde tijd mee gaat als 3 of zelfs 4 A7 batterijen, is dat wel wat extreem. Echter, de batterijen zijn klein en vrij goedkoop, dus voor mij is het geen ramp.

 

Ander klein negatief puntje is dat de RAW bestanden van sony enige compressie bevatten. Ze zijn dus niet compleet 'lossless'. Dit terwijl Nikon toch Sony sensoren gebruikt en WEL de complete lossless raws biedt. Ik weet dat dit voor veel professionele fotografen nog een struikelblok is om op Sony over te stappen, vooral onder de 'pixel' peepers. Maar ook ik ben het een enkele keer tegen gekomen bij het bewerken van een foto met 'startrails'. Volgens mij is deze optie voor Sony makkelijk in te bouwen. Ik ben geen techneut, maar een optie voor complete lossless raw zou gewoon een menu functie moeten zijn in een firmware update. Of iets voor de nieuwe lijn A7 (of gaat het A9 heten?) bodies.

 

Verder ben ik tegenwoordig wel een echte Sony fanboy. Vaak vragen mensen mij waarmee ik mijn foto's maak. Als ik dan 'Sony' noem wordt er soms wel een wenkbrauw gefronsd. Ik merk dat veel mensen niet echt 'up to date' zijn met hoe goed de Sony bodies zijn, en ook soms niet eens weten dat de A7r sensor ook gewoon in de Nikon D800/810 wordt gebruikt. Ik heb wel al meedere mensen zien overstappen op Sony, met name door hoe makkelijk het allemaal mee te sjouwen is.

 

Ik zal hier vanaf heden gaan rondneuzen en mee gaan doen in discussies, mensen helpen, post processing guides gaan schrijven etc. Als er iemand vragen heeft, stel ze gerust! 

 

Mochten jullie mijn foto's willen bekijken, check:

 

www.flickr.com/albertdros

www.500px.com/albertdros

facebook: Albert Dros Photography

www.albertdros.com 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Albert! 

 

Welkom op het forum! Je foto viel me zeker op :wink: Heel knap!

 

Om de batterij misschien wat te sparen kan je "vliegtuigmodus" gebruiken. Dan wordt Wi-Fi en NFC uitgeschakeld. Misschien heb je dat al gedaan, indien niet, de moeite om te doen :slight_smile:

 

Losless RAW is ook wat ik zo graag zou willen, misschien dat er in de volgende generaties WEL echt verandering in komt, DPreview zit er tegenwoordig echt bovenop en dat heeft meestal wel effect dan jarenlang gemopper van de Sony-gemeenschap :wink:

Misschien wil Sony de prestaties van hun camera's niet negatief beïnvloeden (lees: processor misschien niet krachtig genoeg?), (realistische) speculatie natuurlijk :wink:

 

Blijf zeker foto's posten! :thumbsup:

 

Wat mij erg interesseert, is dat je een Samyang 14mm hebt. Ik heb geen enkele Samyang lens, maar @NEXBert heeft er wel enkele en is enorm fan van Samyang. De 14mm spreekt mij al een hele tijd aan...wat vind je ervan? 

 

Mijn vroege eerste impressie over de A7II lees je hier of met een zeer knappe layout hier.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

vliegtuigmodos gebruik ik al ja :slight_smile:

 

De Samyang 14mm is een top lens. Mijn meeste landscapes zijn gemaakt met deze lens. Ik heb de 16-35 Zeiss pas sinds deze week, dus die gebruik ik vanaf nu het meest. Echter is de 14mm f2.8 voor zijn prijs echt extreem goed. Hij is superscherp, zelfs op 2.8 in de hoeken. Ik gebruik hem dan ook nog steeds voor astrofotografie. Ik raad hem ook aan iedereen aan.

 

MAAR er zit 1 groot nadeel aan. Er zijn veel exemplaren die niet goed zijn. Het kostte mij in de winkel 3 exemplaren om er eentje te vinden die 'acceptabel' was. Bij alle versies was de rechterkant onscherp. Bij sommige meer dan andere. Let hier dus goed op als je deze lens koopt! Voor de rest: top lens! 

 

Ik had jou impressies ook al even door gescand ja, top :slight_smile: Lijkt erop dat jij het actiefst bent op dit forum! Nice!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hoi Albert,

 

Bij welke winkel heb je goede ervaringen om verschillende exemplaren te proberen? :slight_smile:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

kan ik helaas weinig over zeggen. Heb de lens gekocht in Hong Kong :slight_smile:

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@albertdros

 

Zojuist pas je stukje proza gelezen, mooi stukkie! Zoals je misschien gelezen hebt is mijn ervaring tot nu met de A7ii ook prima en vergelijkbaar. Gisteren met mooi weer wezen fietsen op Texel en de A7ii met 28-70 en 55 1.8 mee. Met de Nikon D7000 deed ik dat bijna niet meer vanwege de handzaamheid/gewicht.

 

Ook je foto's op 500px bekeken (niet allemaal :smileywink:) , een " fotomaatje" van mij zit daar ook op met een aantal foto's (Ben vd Sande)

 

Je blog op je site over de 16-35 is ook veelzeggend! Prima!

 

 

mijn foto's op; 500px en