Deel jouw ervaring!
Mijn interesse voor fotografie is al heel vroeg begonnen. Mijn vader was destijds in het bezit van een Nikkormat camera en fotografeerde veel (analoog dus) en toen hij wat ouder werd heeft hij mij die camera cadeau gedaan. Jaren heb ik die camera gebruikt en vorig jaar heb ik de camera cadeau gedaan aan de vriend van mijn zoon, een professioneel fotograaf. De camera werkt nog steeds perfect en is ondertussen al zeker meer dan een halve eeuw oud.
Toen ik begon met digitaal te fotograferen (als hobby) is mijn keuze op Sony gevallen met als hoofdreden de compactheid. Ik heb ondertussen al heel wat Sony camera’s versleten en daar gaat het nu net om. Omdat mijn camera’s het steeds laten afweten na iets meer dan 2 jaar een ik dus genoodzaakt om om die tijd een nieuw exemplaar aan te schaffen. Ik ben begonnen met compacte Sony camera’s van het DSC type, dan overgestapt naar de NEX-serie omwille van de mogelijkheid verschillende lenzen te gebruiken en tenslotte de APS-C camera’s: Alpha 6100, de Alpha 6300 en de Alpha 6400 (huidige camera). Nu ben ik aan het overwegen eens een full-frame camera te kopen; namelijk een Alpha 7 III. Waarom ik twijfel is dus de angst dat die camera, die toch wel iets duurder is, het na 2 jaar ook zou begeven.
Het probleem doet zich altijd voor een paar maanden na de garantieperiode dus de herstelling wordt niet gedekt. Het gaat bijna altijd om hetzelfde probleem; bij het nemen van foto blokkeert de camera (de sluiter?) en verschijnt op het display de melding dat er een camerafout is. Ik dien dan de camera af te sluiten, de batterij uit te nemen en dan werkt die terug (voor even). Ik ben ontzettend tevreden over de Sony camera’s wat betreft het design, de compactheid en de kwaliteit, de scherpte, de kleuren van de foto’s enz maar ik vraag me af of er nog onder jullie zijn die met hetzelfde probleem kampen. Is het normaal dat ik elke 2 jaar een nieuwe camera dien aan te schaffen? Voor mij persoonlijk, als hobbyfotograaf, zijn al de nieuwe snufjes niet zo van belang. Ik zou mijn geld liever besteden aan een nieuw objectief.
Ik ben nu heel benieuwd voor jullie reacties, waarvoor alvast dank. Misschien heb ik altijd de pech gehad om een “maandagmodel” in mijn bezit te hebben? Ik wil ook nog graag vermelden dat ik altijd heel veel zorg draag voor mijn apparatuur ☺️
Heb even wat enters aan je tekst toegevoegd. Dan is het wat leesbaarder 😉
Het is en blijft vervelend als iets defect geraakt net buiten de garantie periode. Denk dat iedereen dit wel eens mee gemaakt heeft of iemand kent. Fabrikanten en zo ook Sony zal per geval bekijken of ze hun coulance beleid toepassen. Hiervoor kun je via de winkel waar je de camera hebt aangeschaft contact opnemen. Helpt deze jou niet dan kun je rechtstreeks contact opnemen met Sony.
https://services.sony.nl/supportmvc/nl/contact/
Bedankt voor de correctie en de tip. Heb mail verstuurd via de link 😊
Ai,dat is niet best. Dat je één keer zoiets overkomt kan gebeuren,hoe vervelend ook.
Maar zo vaak.
Heeft het iets te maken met zeer intensief gebruik vraag ik mij dan af.
Heb zelf geen problemen ervaren met de A7 serie, zelfs een U20 uit het jaar nul werkt nog.
Misschien zinvol om het aantal clicks nog te vermelden?
Buiten dat het heel vervelend is en zo maar je goede gevoel bij Sony kan verpesten, klinkt het mij inderdaad als iets wat te maken heeft met erg intensief of wellicht zelfs verkeerd gebruik in de oren. Veel in de regen, stoffige omgeving, etc. gewerkt?
Zie het ajb niet als aanval, maar meer als nuancering van je ervaringen en constatering.