annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Display in A7mk3

OPGELOST
profile.country.NL.title
52willem
Lid

Display in A7mk3

L.S.,

 

Al enige tijd in het bezit van een Alpha 7 mk3 heb ik een vraag over de weergave op het display.

In de onderste regel staan van links af gezien sluitertijd, diafragma, ... en ISO.

Op de ... staat in de zoeker "M.M. -2.0".

Ik heb hiervan de betekenis nog niet kunnen vinden en ook niet aan kunnen passen naar de normale standaard van onder-/overbelichting.

 

Wie kan me duidelijkheid verschaffen??

 

Vriendelijke groet,                 Willem.

 

Tags (1)
14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@52willem  ( @Amfion  )

 

Als ik vervolgens er dan mee ga spelen middels druk op de knop FN verandert de waarde in +/- 0.0

 

Volgens mij (maar ik laat me graag verrassen 😉) heeft het te maken met 1) belichting en 2) dat de camera een flitser verwacht(?) (ondanks dat ik de flits via menu op uit cq geen heb staan) of een andere vorm van belichtingscompensatie.

Waar de afkorting MM voor staat weet ik (nog) niet.

 

Naschrift; na nog wat menu acties; de camera verwacht dan een flitscompensatie van -2.0 (menu; rode koffertje 11/14 flitscompensatie) denk ik. Het is overigens in de stand M niet in te stellen..., maar ik heb geen flitser dus dat niet kunnen proberen.

 

Naschrift 2; Als ik de sluitertijd (voorste wieltje) verander dan verandert ook de waarde.

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
52willem
Lid

Hallo Sigi en Antonetta,

 

Op het scherm achterop de camera krijg ik hetzelfde beeld te zien als getoond in de mail hierboven; echter veranderd er niets als ik de Fn knop indruk en ook niet als ik de ISO waarde wijzig.

 

((hoe voeg ik hier een foto in; het lukt me niet met de "tool" die hierboven staat)).

 

Vriendelijke groet,           Willem

profile.country.NL.title
52willem
Lid

Hallo Sigi en Antonetta,

 

Ik ben verder gaan zoeken wat het zou kunnen zijn. In de S, A en P stand reageert de camera nu goed; dat wil zeggen, het onder-/overbelichtingsvakje komt in beeld en met het verstelwieltje rechtsboven komt bij verstelling de juiste waarde te staan.

Alleen in de M-stand komt nu de "M.M." in beeld met een bepaalde waarde. 

Zou het kunnen dat de afkorting staat voor "Manuel Metering Method"? Als ik de taal naar Engels omzet blijft dit veld in M.M. staan.

Wanneer ik in de M-stand bij een bepaalde ISO en bepaald diafragma in het bedoelde veld  (M.M.) een waarde zie staan en dan overga naar een andere camera stand (A, P of S) en daar de eerder (in stand M) gevonden belichtingswaarde invoer, krijg ik hetzelfde beeld als bij de M-stand.

Duidelijk dus dat je in de M-stand niet kan onder-/overbelichten.

 

Vriendelijke groet,         Willem.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Dat dit zich alleen in de M stand voordoet is logisch: In de half automaat standen A en S zal de camera de andere waardes aanpassen om tot een juiste belichting te komen. 

 

Nog een laatste vraag: Hoe is je live-view instelling?

Als deze aan staat zou je ook kunnen zien dat de belichting niet goed is omdat het scherm dan een weergave is van je instellingen en bij -2.0 zou het beeld op je scherm dan ook veel te donker zijn. 

 

Je kunt in de M stand onder- en overbelichten door je eigen instellingen aan te passen, omdat de camera dan niet vanzelf de andere waardes aan gaat passen om tot een 'juiste' belichting te komen. 

Het onder- en overbelichtingswiel gebruik je eigenlijk alleen in de halfautomaat standen. (S A) en de P stand. Dan geef je aan dat je ondanks de instellingen van de camera toch wat donkerder of lichter wil. 

 

Groet!

Antonette

Antonette

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

M.M. betekent inderdaad "manual metering"  In het instructie boek van de A7R3 ( wat je zelf moet downloaden) staan op blz. 38 alle icons en meldingen verklaard en uitgelegd.  Het zwaaiende handje betekend b.v. dat je sluitertijd dusdanig laag is dat compensatie door de shake reduction (ibis) niet voldoende kan zijn.  En natuurlijk kan je in manual onder of overbelichten, daarom is het manual, handmatig.  Iso auto in de M stand is dan ook een beetje vreemd.