annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

APS-C e-mount. Zit daar nog toekomst in?

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

APS-C e-mount. Zit daar nog toekomst in?

Ik vraag mij af of er nog toekomst zit in de E-mount asp-c lijn. 

Het lijkt er op dat Sony zich nog bijna uitsluitend toelegt op de FE lijn) Ik kan ze daar geen ongelijk in geven want daar zit het geld.

Voor velerlei redenen waaronder financiële wil ik helemaal niet naar de full-frame camera's. Ik vind aps-c prima.

Ik heb sinds een paar jaar een a6300 (gekocht twee maanden voordat de a6500 plotsklaps op de markt kwam:rage:).

Sindsdien niets meer op aps-c e-mount gebied.

Ondertussen ben ik gestaakt nog iets te kopen totdat ik zeker weet dat een vervolg komt.

In het andere geval ben ik gedwongen naar Fuji te gaan die wel investeert hun aps-c lijn (ze moeten wel aangezien dit hun voornaamste produkt is).

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Hoger management van Sony heeft meermaals met klem aangegeven dat zij ontwikkeling van APS-C E-mount platform niet in de steek laten. Ze hebben ook aangegeven dat ze eerst vol hebben ingezet op de Full Frame E-Mount platform. Hier waren voor Sony de grote kansen om te laten zien dat ze mee kunnen komen in zogenaamde Pro segment. (zoals Nikon en Canon) 

 

Ze hebben beide systemen nodig om hele segment voor systeemcamera's te kunnen bedienen en hun ambitie door te zetten om marktleider te worden. Ze komen van ver en focus lag toch evne op Pro segment. 

 

Januari is bijvoorbeeld de 18-135 f/3.5 - 5.6 aangekondigd. Niet het objectief waar iedereen op zat te wachten, maar mooie start voor wat er nog komen gaat. Wat we ook nog wel eens vergeten dat de Full Frame objectieven prima werken op de APS-C camera's.(discussies m.b.t. prijzen los gelaten) Daarnaast ontwikkelen Zeiss, Samyang, Sigma, Tamron etc. objectieven voor het E-mount systeem. Onder de streep heel wat meer keuze aan objectieven bij Sony dan bij Fujifilm 😉 

Welke objectieven gaan komen die puur ontwikkeld zijn voor APS-C platform is koffie dik kijken. Voor nu zijn er geruchten voor aantal tele GM objectieven. Zelf ook wel benieuwd, wanneer en met welke APS-C objectieven ze gaan komen. 

 

https://www.dpreview.com/interviews/1178102988/sony-interview-if-cameras-are-going-to-develop-manufa...

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Goedemiddag,  

Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van E-mount & A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle E-mount & A-mount fotografen.

 

Groeten,
Thijs

 

 
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ja, ik weet best dat de FE lenzen ook werken op de aps-c e-mount.

 

Een groot gedeelte ervan zit in de prijsklasse die zwaar over mijn budget is. Daarbij zijn FE lenzen doorgaans groter en zwaarder en ik heb daar geen trek in.  Waarom meer betalen voor glas dat niet ontwikkeld is voor het systeem waar ik voor heb gekozen? Ik vind het geweldig dat Sony zo aan de weg timmert met hun FE lijn. Maar niet iedereen heeft zo maar de duizenden euro's voor het oprapen. Zeker niet als je je geld er niet mee verdient.

 

Daarbij vind ik nou het mooie van de aps-c lenzen (vooral de primes die ik heb, de 30 macro en de 35 en 50/1,8) dat ze compact zijn en redelijk van prijs. Ik ben dik tevreden over die lenzen. Scherp, klein en de prijs/kwaliteits verhouding is dik op orde. Tevens heb ik een Sigma 19/F2,8. De kwaliteit is prima maar het AF systeem is ernstig gelimiteerd met deze lens. Dat vind ik best een probleem. Eigenlijk werkt alleen het AF systeem in het midden van het beeld.

 

De zooms is een ander verhaal. Ik heb de zilveren 18-200 en voor wat het is, ben ik daar best tevreden over.

Het zoomeind is nogal soft, lichtarm en matig maar voor een superzoom kan je niet alles verwachten.

 

Een lichtsterkere zoom zou echter fijn zijn. En dan wel een van goede kwaliteit waarbij het niet gokken is of je een hond krijgt of een ster. 

 

De 16-70 Zeiss en 10-18 zijn lenzen waarbij het puur gokken (of geluk hebben is) of je een goede krijgt of een absolute *****lens. Alle exemplaren zouden echter goed genoeg moeten zijn. De prijs is hoog genoeg.

Ik heb een paar 16-70/f4 lenzen uitgeprobeerd en ik vond de kwaliteit en scherpte nogal bedroevend. 

Ik heb testshots genomen met deze lens en met mijn 18-200 en tot mijn verbazing bleek de superzoom beter te zijn in dit bereik dan de peperdure 16-70. Dat zou niet moeten kunnen.

Voor een lens van bijna 900€ mag je meer verwachten.

 

Bij de G en GM FE lenzen heeft Sony laten zien dat ze kwaliteit kan leveren als ze dat wil.

Het blijft een grof schandaal dat er dure lenzen op de markt gebracht worden die decentreren en vaak totaal soft zijn. 

 

Ik trek de woorden van de directie van Sony niet in twijfel maar de laatste jaren is er op aps-c gebied bijzonder weinig dat die woorden waarmaakt. Woorden zijn woorden. Produkten zijn tastbaar.

De enige lens die uitgekomen is op aps-c gebied is de 18-135 en het is mij (net als denk ik bijna alle gebruikers) een raadsel hoe ze tot die keuze komen.

 

Daden, geen woorden.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Aantal keer de 16-70 mogen testen. En wat ik wel merkte is dat er exemplarische verschillen waren (paar jaar terug). Dit kwam mede dat in verleden de QA niet altijd even strikt was bij Sony/Zeiss. Bij de QA is een verbeterslag gemaakt. Bij kennis van mij werd de 16-70 netjes omgewisseld. En is tevreden met zijn exemplaar. 

 

Op Tweakers keer overzicht gemaakt met beschikbare objectieven. En dat is best een lijst. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54547189#54547189

 

Het is koffie dik kijken wanneer en welke objectieven voor het APS-C platform gaan komen. Welke wensen heb je als gaat om toekomstige objectieven?

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ja:

16-70 of 16-50 F2,8.

Liefst een 16-70 F2,8 maar ik realiseer me dat dat wellicht niet zo makkelijk is.

Ik heb nu een 35 en een 50/ 1,8. Daar ben ik dik tevreden over. Vooral de 35 gebruik ik enorm vaak.

Ik zou echter een prime willen hebben die hieronder zit. Iets van een 18 of 20 of 24/1,8. En tevens een zeer lichtsterke wide-angle prime.

Vooral binnen is de 35/1,8 niet wijd genoeg. Ik heb een Samyang 12/F2 en die gebruik binnen ook vaak.

Ik zat destijds te twijfelen tussen de Sony 10-18 en de Samyang. De kwaliteit van de Sony varieerde mij te veel en het is een F4 lens, hetgeen nogal matigjes is voor dat bedrag en zoals gezegd ging ik dat niet gokken.

De Samyang is echt veel en veel scherper en was veel goedkoper. Het is echter een MF lens en dat is niet praktisch Ik zou echter graag zoiets willen met ois en af.

 

En ik herhaal het nog maar eens. De kwaliteitscontrole moet op orde zijn. Lenzen van 800-900€ moeten allemaal dik in orde zijn. Het mag geen kwestie zijn van geluk hebben.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Wat betreft de exemplarische verschillen met de 16-70. Hierin hebben Sony/Zeiss behoorlijke inhaalslag gemaakt.  Maar dit kun je net zo goed bij andere merken hebben... 

 

Zo heb ik met nagenoeg alle objectieven die ik had van Fujifilm gedoe. Witte stukjes in het objectief en vet. Dan heb ik het ook over de duurdere objectieven als 10-24, 16-55, 50-140, 56 etc... Dit was voor mij de reden samen met de service afhandeling om te switchen. Het was pure pech, maar vertrouwen is weg in. Terwijl er veel gebruikers in mijn omgeving zijn die heel tevreden zijn. Soms heb je dat het geluk niet aan je zijde is. 

 

Over het algemeen zijn zoom objectieven minder goed dan primes als je puur kijkt naar beeldkwaliteit. Over het algemeen zijn ze minder scherp, hebben minder (micro)contrast en meer kans op lensfouten, zoals chromatische aberraties. Doordat het design van een zoom objectief complexer is dan die van een prime. Zijn deze over het algemeen groter en zwaarder. 

Wens je zelfde optische kwalitiet in een zoom. Dan worden objectieven al snel groter zwaarder en daarmee ook duurder. Zie GM objectieven bij Sony en L objectieven bij Canon etc... 

 

APS-C zooms met f/2.8 kom je vaker tegen op de wensen lijst. Zou mooi zijn als ze met dergelijke objectieven komen. bijvoorbeeld met een 17-55 (zoals Canon en Nikon) 

 

De Sony/Zeiss 16-35 f/4 had ook last van exemplarische verschillen. Zo is bij mij deze omgewisseld door de winkel. En kopie die ik kreeg was echt top. En hoor/lees steeds minder dat er exemplarische verschillen zijn in de nieuwe batches. Ruim twee jaar met veel plezier met de 16-35 f/4 gefotografeert. Uiteindelijk omgewisseld voor de 16-35GM. 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web