annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A7xx in crop mode (?)

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

A7xx in crop mode (?)

Mede forum leden,

 

soms zit je wat voor je uit te staren en plots krijg je een (goed?) idee...(voor de Donald Duck blad kenners...lampie :joy:)

 

Wat nu als ik de A7Rii (in mijn geval, maar kan met alle A7 FF modellen natuurlijk) in het menu op crop mode zet...dan krijgt de lens die er op zit opeens een 1,5 keer groter bereik. Want je schiet dan eigenlijk in APS-C mode.

Dus een 70-200 wordt dan een 105-300 mm en stel je eens voor, een 100-400 wordt opeens een superkanon van 150-600 mm! Dan kun je wel dichtbij vogeltjes komen...

 

Is er iemand in deze community al eens met dat experiment bezig geweest? En zo ja , wat was het resultaat?

Natuurlijk wordt de resolutie wel terug gebracht naar zo'n 18 MP..van de originele 42 MP, maar is dat erg voor sommige foto's?

Geeft wel creativiteit en flex mogelijkheden zo'n A7xx serie :yahoo:

 

Ondanks de vakantie periode hoop ik natuurlijk op een overweldigend aantal reacties :wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

De EXIF informatie verandert inderdaad niet als je de aps-c mode gebruikt. Daarom is het altijd zo'n gedoe met die cropfactor, de lens 'heet' hetzelfde maar geeft toch een andere beeldhoek en dus ook gebruik. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Ik ben, dat heb ik al eens eerder laten vallen, absoluut niet technisch, maar snap heel duidelijk,

dat bij "Crop", de beeldhoek veranderd.

 

Dat wordt wel degelijk aangegeven in de exif. Maar dan moet je heel goed kijken.

Het staat in 2 aparte regels vermeld.

 

Zie bijgaande foto, die ik ooit gemaakt heb met de 7R mk2.

Op de 1e regel staat dat de brandpuntsafstand 24 mm is. Met de 24-70 lens, stond die ingesteld op 24 mm.

Iets verderop, staat dan, dat de 35 mm = crop afstand, 36 mm is.

Heb je op full frame gefotografeerd, geeft de exif aan, dat die afstand identiek is.

In dit geval dus ook 24 mm.

 

Verder is een normale full frame foto, in de hoogste kwaliteit, rond de 40 Gb,

en gecropt ergens rond de 12. (Mits er niet in is gesneden) maar dat snapt een ieder.

 

Crop.jpgVerder verklaar ik 't voor me zelf, heel simpel. In Jip en Janneke taal.

 

Als je 24 cm achter een raam, gaat staan, (liefst met forse omlijsting) en dan naar buiten kijkt.

En precies in je opneemt, wat je dan ziet .....

 

En je gaat dan 12 cm naar achter, zodat je op 36 cm vanaf het glas komt te staan.

Kijk nogmaals, en zo logisch als wat, zie je iets minder. Zowel in breedte als hoogte.

Dus is de beeldhoek aangepast.

*

Het artikel wat @Instaphoto meestuurde, kende ik, en geeft dat ook heel duidelijk aan.

Die versie is, ook wat mij betreft, zeer goed te begrijpen.

Maar als 't ingewikkelder wordt, haak ik af. Dat krijg ik op m 'n ouwe dag, vaak niet meer mee.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Tjardi

 

Klopt wat betreft de exif, als je het op die manier opent, ligt een beetje aan welke manier/programma je gebruikt of je het makkelijk kunt zien ja of nee.