Deel jouw ervaring!
Hallo!
Sinds een tijdje zie ik strepen in foto’s met tegenlicht. Ik gebruik een a7iii met de volgende lenzen:
- 24-70 2.8 GM
- Sigma ART 50mm 1.4
- Sigma ART 105mm 1.4
Met alle drie zie ik streepjes door lichtere schaduw delen in mijn foto’s. Alle lenzen zijn voorzien van BW UV Filters. Met of zonder dit filter maakt geen verschil.
Gisteren heb ik twee foto's gemaakt waarop het probleem goed te zien is.
https://drive.google.com/drive/folders/1c5jQwaCzD4UXgOnArU-zZVrfkbcbAWTE
Nu ben ik al een paar dagen aan het googlen naar wat dit kan zijn. Waar ik op uit kom is dat dit ‘PDAF’ striping is. Dat het zelden voorkomt onder de meest uitzonderlijke licht omstandigheden en met maar enkele lenzen. De ZEISS BATIS 85 1.8 schijnt dit probleem vaak te veroorzaken maar deze lens heb ik niet. Ook komt het bij mij niet onder uitzonderlijke lichtomstandigheden voor maar eigenlijk bij élke foto die ik maak met tegenlicht.
Ook zijn er tools beschikbaar voor die ene keer dat het voorkomt. Je kunt dan via een website of app de raw bestanden uploaden en deze tools verwerken deze raw bestanden zodat er geen strepen meer zichtbaar zijn. Fantastisch, maar bij mij komt het bij bijna elke foto voor en is deze work around dus erg omslachtig en dus onhandig..
De berichten die ik op internet vind zijn ook allemaal minstens een half jaar oud. En ik vraag me dus inmiddels af of ik de enige ben die dit probleem heeft. Ik kan het me niet voorstellen dus ben ik op zoek naar mensen die dit probleem ook hebben.
Is dit probleem bij jullie bekend? Of is mijn sensor gewoon aan vervanging toe.
Binnenkort heb ik een klus voor een klant die veel met de zon in de weer wil dus het is voor mij erg belangrijk dat ik snel een fix is. Als mijn sensor kapot is laat ik hem repareren maar ik wil dus eerst uitsluiten dat dit geen mankement is wat eigenlijk elke a7iii/a9 sensor heeft.
Met welk diafragma, sluitertijd of ISO instelling ik fotografeer heeft geen invloed op het probleem.
Het enige wat het probleem zoiezo veroorzaakt is recht in de zon of een lamp fotograferen..
Hi @Rickswaterstaat,
Het eerste dat bij mij opkwam zou ook PDAF striping zijn. Alleen ben ik eigenlijk nog niemand tegengekomen die er in zo'n grote mate last van heeft als jij.
Met mijn A9II heb ik het nog niet kunnen ontdekken, en ik gebruik heel regelmatig de 85 1,8 die er zoals je zegt het meest vatbaar voor is.
Misschien een idee om een dagje een andere a7III of een A9(II) te huren of te lenen om te kijken of het idd in jouw camera zit? Of even bij een camerawinkel langs om te kijken of je daar even je lens op een andere body mag schroeven. Normaliter zijn er elk weekend wel ergens Sony demo's maar die zijn op het moment helaas nog niet ingepland.
Succes!
Antonette