Deel jouw ervaring!
Goedenavond,
sinds heel kort (gisteren) in het bezit van een A7iii. Erg blij mee.
Vandaag heb ik geprobeerd om via de app Imaging Edge mijn Android-telefoon en deze camera elkaar te laten ontmoeten. Ja, ze zijn gekoppeld en na de eerste date konden ze ook met elkaar praten. Zo heb ik een aantal foto's vanuit mijn achtertuin kunnen voorzien van GPS-data. Mooi.
Gedachteloos zet ik de camera uit om die 10 seconden later weer in te schakelen. Helaas, ze kennen elkaar niet meer. Ik krijg ze niet meer met elkaar in contact: de telefoon ziet de camera niet, de camera ziet de telefoon niet.
Ik zal vast iets heel doms fout gedaan hebben, maar wat is dan de vraag...
Hi Harm,
Heb je je telefoon ook opnieuw opgestart en/of de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Volgens mij kun je de locatiegegevens ook via bluetooth opslaan ipv via wifi/imaging edge. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar niet in verdiept heb. In het menu zit ook een kopje bluetooth. Ik zou daar eens beginnen met de relatietherapie.
Succes,
Antonette
Ik zal eens kijken. Staat me bij dat de verbinding via Bluetooth liep, maar ik ga in ieder geval kijken. Bedankt.
Verbinding loopt inderdaad via de Bluetooth.
Maarre, het is geen logische (naar mijn idee) opeenvolging van stappen. En die moet je telkens doorlopen als de camera even uit gaat, wat ik gedachteloos en automatisch al doe.
Eens kijken of ik daar iets op kan vinden.
Wat een gehannes om je locatie gegevens in de EXIF te krijgen.
Gewoon een GPS-chip in elke camera is de meest eenvoudige oplossing. Kost bijna niks.
Sony, doet daar wat aan, want een aantal camera's beschikken wel over deze faciliteit.
Inmiddels heel gewoon en een must voor elke vakantiefoto.
Maar die marketingjongens van Sony hebben een krom beeld van wat je daadwerkelijk nodig heb.
In de Xperia 1 Mark2 (meest geavanceerde zakfototoestel, waarmee je ook kan bellen) standaard aanwezig.
Overigens:
Het lijkt mij handig om eerst je camera te koppelen aan je smartphone volgens de daarvoor geldende stappen, alvorens allerlei ander grappen te willen uithalen.
Dus: SSID en password op je camera (draadloos instelling) via de Imaging Edge Mobiel App op je telefoon instellen en invoeren. Daarna bevestigen.
Je kan dan vervolgens beeldmateriaal overzetten van je camera naar je telefoon. En eventueel je camera op afstand bedienen voor trillingvrij afdrukken of als je ergens aan het piesen bent terwijl het wild langsloopt.
Benevens het doen koppelen van je smartphone aan je camera ten behoeve van locatie gegevens.
EMCsony
17juli2020
Helemaal mee eens, stop een GPS-chip er in... Zo goedkoop zijn deze camera's niet dat het daarop verdiend moet worden.
Inmiddels zo ver gestoeid dat ik door alleen het in- of uitschakelen van de keuze "bedien. via smartph." de camera aan de smartphone kan koppelen.
Maar schakel je op de camera even het menu in, dan ben je de verbinding meteen weer kwijt, en verbinden gaat niet in 1 keer goed. Telkens pas in 2e instantie...
nee, geen schoonheidsprijs voor sony van deze redelijk verstokte sony-adept.
Weer wat geleerd over het verbinden van je camera aan je smartphone.
Ik heb een aantal Sony camera's gekoppeld aan mijn Xperia1M2. Daarvoor mijn Samsung Note 8.
Voornamelijk bedoeld om als LocalGuide voor Google plaatjes direct op Internet te kunnen plaatsen.
Daarna schluss. Geen probleem.
Maar je hebt gelijk.
Als ik tijdens de sessie op mijn camera overschakel op het willen opnemen van dat mooie plaatje, stopt de connectie met mijn smartphone. Een software matige misser van Sony. Want dat mag geen probleem zijn. Hebben ze niet over nagedacht.
Edoch dit soort verbindingen vindt plaats via WiFi-direct connecties. Niet via Bluetooth. Maar toch.
Voor de locatie gegevens wordt gebruik gemaakt van Bluetooth. Hoe dan ook, dan nog moet de verbinding blijven bestaan.
Mijn smartphone communiceert gelijktijdig met mijn autotelefoon, mijn smartwatch en ook af en toe met mijn lieve echtgenote. Ergo meerdere en gelijktijdige verbindingen zijn dus mogelijk.
Voor mij niet geheel duidelijk waarom dan het communiceren van locatie gegevens een probleem zou moeten zijn. Sony doe daar wat aan.
Ik denk dat al die goedwillende Experten en Sony adepten eigenlijk ook niet weten waar ze over hebben.
De oplossing is simpel.
Mijn alleskunnertje de Sony SuperZoom HX400V heeft GPS aan boord. Iedereen weet meteen waar dat mooie plaatje is opgenomen. En dus naast mijn Xperia1M2 (ook met GPS en WiFi) een welkome aanvulling.
Wacht met ongeduld op een HX500V of een RX10M5 met GPS. Fotografie is meer dan alleen het perfecte plaatje. Het is bij uitstek ook het middel voor communicatie en understanding.
Het marketingbeleid van Sony is een rommeltje.
Ze hebben schitterende camera's met top functionaliteiten. En onlangs hebben ze weer een topcamera aangekondigd, de Sony a7Siii maar wellicht zonder GPS.
Maar bedelen zaken als WiFi, NCF, Bluetooth en GPS mondjesmaat over hun portfolio. Onbegrijpelijk.
Hun camerasensoren, meer dan compleet uitgerust, worden wereldwijd toegepast in smartphones, camera's en ander optische apparaten.
Japanners zijn horige Oesters. En dat zie je helaas nog terug in hun camera portfolio.
Ergo: Sony zal toch nog eens zaken als WiFi, NCF, Bluetooth en GPS standaard in hun camera's inbouwen.
Voor mij de Next Level.
EMCsony 18juli2020